Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overgang for å lade på 16A blå kontakt

Startet av Iluvmyup, mandag 31. august 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Iluvmyup

En av argumentene jeg brukte for meg selv når jeg valgte e-up var billigere batteripakke. Rundt på net  hadde jeg sett priser på rundt 40-50 tusen (ingenting var jo bekreftet, men allikevel!?). Nylig leste jeg en artikkel på VG som sier at batteripakken koster ca 130,000kr.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbil-fikk-stroemsjokk-i-tordenvaer/a/23496119/

Det hadde vært litt trist at om 8 år når garantien går ut måtte bruke så mye på nytt batteri. (worst case scenario da)

Og det må sies at 40,000kr var for over 1.5 år siden når jeg leste rundt om bilene. Da burde jo prisen heller ha vært litt lavere idag.


Elmo

Sitat fra: Iluvmyup på fredag 31. juli 2015, klokken 18:54
Det hadde vært litt trist at om 8 år når garantien går ut måtte bruke så mye på nytt batteri. (worst case scenario da)

Hvorfor skal du bytte batteriet når garantien går ut ??
Har du noen gang, på noe som helst, fossibil eller hva som helst annet, byttet ut større komponenter bare fordi garantien går ut ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Iluvmyup

Det er jo ikke det som er poenget. Hvis jeg kan bruke samme batteri i 10 år (eller mer) med 70% kapasitet så går det fint for meg. Men ingen batterier varer evig og noen batterier er bedre enn andre. Skulle jag være uheldig kan jeg jo risikere at batteriet plutselig begynner å bli dårlig runt garantitiden  å da hadde det vært dritt å måtte skrote bilen fordi batteriet koster så mye.

Elmo

Hørt om skraphandler ?
Det er vel sannsynlig at det er vel så mange biler som skrotes med OK batteri grunnet ytre skader, som det er gode 10+år gamle biler som har dårlig batteri ?! 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Autowinder

Har lest på andre fora at pakken er opplyst til GBP 11000 så det er jo i samme størrelsesorden, men vi slipper vel MVA også på elbildeler (?) så det kan vel være rundt kr 105000 her. Jeg benyttet skraphandler endel i ungdommen, funket fint det. Men når jeg tenkte gjennom dette nå, er jeg usikker på om det er lurt å benytte et batteri fra skadebil. Varianten av Li Ion batterier som brukes er jo meget brennbare, så jeg ville i alle fall vurdert å fått det testet. Så kommer det vel til det at kun VAG kan sjekke dette på kontroller og cellenivå for feil, og spørs vel om de ville gå god for batteriet i lys av at det er bedre å selge et nytt ;-) Får nok satse på at kaskoen dekker det, og garantien/reklamasjon tar det de 8 årene man har det, og at prisen på en erstatning har falt drastisk i fremtiden...
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elmo

Sitat fra: Autowinder på lørdag 01. august 2015, klokken 10:25
Har lest på andre fora at pakken er opplyst til GBP 11000 så det er jo i samme størrelsesorden, men vi slipper vel MVA også på elbildeler (?) så det kan vel være rundt kr 105000 her. J

Nei dessverre. Det er bare ting som blir levert og betalt sammen med nybilkjøp som er MVA-fritt.
Det har vært snakk om at batterier til elbiler også skal få MVA-fritak, men det er ikke kommet såvidt jeg vet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Leasing av elbil har og vore omtalt bli mva fritt. Trur det er innført?

Batteri har vore nevnt, men er ikkje innført?
Men. , kan løyses ved å eksportere /importere bilen igjen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: TB på lørdag 01. august 2015, klokken 16:10
Men. , kan løyses ved å eksportere /importere bilen igjen.
Ja, men da må du vel antagelig betale "MVA" i det ut-landet du eksporterer til.
Og så tror jeg bilen må registrere bilen i utlandet. Hvis ikke blir det smugling av batteri. Tilsvarende som om du feks bytter motor på en fossilbil i utlandet (men sjansen for å bli tatt er vel minimal).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Louise

Hvis batteriet er såpass utslitt etter å ha passert 8 år, hadde jeg mye heller solgt billig, kr 50 000. Det er sikkert noen med bilkunnskap som kunne tenke seg å mekke inn et batteri i en elbil. Etter 8 år hadde jeg uansett tjent ca kr 10 000 - 15 000 / året på sparte driftsutgifter (bensin/diesel, bompenger,parkering osv). Så fikk jeg solgt til kr 50 000, ville ikke tapet iforhold til opprinnelig kjøp vært så stort.

Men uansett er planen min å se hva jeg får for den før 5 års garantien går ut. Det er det jeg alltid har gjort med tidligere biler, og det har pleid å gå helt fint.

Autowinder

Ja, det var en del av min kalkulasjon før kjøp av elbil også. Jeg ser ikke noen problem med å kjøre den i minimum 10 år, og et worst-case scenario om bilen må scrap'es og totalavskrives etter 10 år, forutsatt 2015 kronekurs og priser, skadefri kjøring 20000 km/år og dagens elbilfordeler videreført:

Kjøpspris 201 000kr/10 inkl 3 år service og vinterhjul = 20 100,-
Lading utenom gratislading                             =  1 500,-
Forsikring                                             =  3 200,-
Service etter 1. gratis 4*2000/10                      =    800,-
Dekk 2 x S/V utover nybillevert 13000/10               =  1 300,-
Veiavgift                                              =    435,-
EU kontroll: Én år 4 og én år 7 1900/10                =    190,-
Totalt:                                                = 27 525,- / 20000km blir sånn ca. 1,38kr/km


Billigere kan det nok gjøres, men det er en annen historie. Heller da 10 år nyere teknologi PLUSS bedret sikkerhet, enn å flikke på det gamle.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Iluvmyup

Ja, det stemmer at mye penger kan spares men når nissan har batterier til 40-50k er det litt vanskelig (å skuffendes) å forstå hvorfor vw vil ha 130-140k for sine. Jeg sendte faktisk mail om batteripris til diverse møller butikker og det beste svaret jeg fikk var:

Hei igjen. Batteriene i våre elbiler består av moduler som kan skiftes enkeltvis. E-up batteripakken består av 17 moduler og deleprisen pr. modul er i dag ca. kr.6000,- pr stk. Det er veldig lite sannsynlig  at hele batteripakken må skiftes, og det er forventet at prisene på batterimodulene vil gå ned i fremtiden etter hvert som flere biler produseres og markedet blir større.

Dette er jo et område som er relativt nytt, og det må bygges erfaringer rundt dette. Batteriteknologien utvikles raskt videre, og vil sikkert gjøre noe med både priser og levetider.


Men da er spørsmålet. Vil fokuset være på e-up eller kun på e-golf, siden det er den sistnevnte som er storselgeren. Kommer VW til å satse på batterier på sine "gamle" biler eller heller utvikle teknologien for nyere modeller.

Hvis salget stopper opp på e-up hvorfor skal VW fokusere på denne om 5-8 år? Hvorfor skal batteri prisene da gå ned? Eller kanskje det blir slik at batteriene eller modulene blir universale og passer flere modeller?

elektrolux

Sitat fra: Autowinder på lørdag 01. august 2015, klokken 10:25
Så kommer det vel til det at kun VAG kan sjekke dette på kontroller og cellenivå for feil,

Dette gjør bilen selv kontinuerlig. Og få andre biler har vel bedre tilgang til diagnoseutstyr enn VW.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Autowinder

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2015, klokken 21:48
Sitat fra: Autowinder på lørdag 01. august 2015, klokken 10:25
Så kommer det vel til det at kun VAG kan sjekke dette på kontroller og cellenivå for feil,

Dette gjør bilen selv kontinuerlig. Og få andre biler har vel bedre tilgang til diagnoseutstyr enn VW.
Ser den, men jeg tenkte på sjekk av statusen på batterier fra en bilopphugger før man monterer det inn. Da er det vel vanskelig å kjøre diagnose?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

elektrolux

Vi har samme "problemstilling" på Classic bilene.

En batteripakke koster gjerne 150 000 - 200 000 kr mens bilene knapt selger for 20 000 kr. Siste pris på en lader ( SAGEM boks ) fra Peugeot er nå 230 000 kr.

Samtidig er det mulig å hente ut de samme delene fra en bilopphugger for 2-3000 kr.

Tipper historien gjentar seg med e-Up om 10-15 år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA