Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny nøkkel - noen som har consult i Bergensområde?

Startet av als77, fredag 25. desember 2015, klokken 10:33

« forrige - neste »

als77

Egentlig to emner som kunne passet til den tittelen, men lar ladekøbingoen være i denne omgang. Det jeg lurte på var ladehastighetbingoen; på mandag ladet jeg på Alnabru. 3 grader ute, hadde kjørt 15km, og 30 min senere hadde jeg ladet 60%. I går ladet jeg på Furuset. Kjørt 2km, 2,5 grader ute, og etter knappe 30min hadde jeg fått 80%.

Har hørt at batteriet ikke klarer å ta imot like mye når det er kaldt, men kan det være vel så mye snakk om laderen? Synes den ene hurtigladeren på Alnabru har vært svært treg av og til, også på varmere dager.

Rio

Sitat fra: als77 på onsdag 18. november 2015, klokken 17:46
Egentlig to emner som kunne passet til den tittelen, men lar ladekøbingoen være i denne omgang. Det jeg lurte på var ladehastighetbingoen; på mandag ladet jeg på Alnabru. 3 grader ute, hadde kjørt 15km, og 30 min senere hadde jeg ladet 60%. I går ladet jeg på Furuset. Kjørt 2km, 2,5 grader ute, og etter knappe 30min hadde jeg fått 80%.

Har hørt at batteriet ikke klarer å ta imot like mye når det er kaldt, men kan det være vel så mye snakk om laderen? Synes den ene hurtigladeren på Alnabru har vært svært treg av og til, også på varmere dager.

Det er bilen som forteller hurtigladeren hvor mye strøm bilen vil ha, men det er godt mulig at en av de laderne enten ikke følger standarden, eller er defekt, eller bare "ikke bryr seg"! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

als77

hmm Rare greier; ladet i går på sneglemodus, ladet i dag på vanlig fart. Kaldere i dag enn i går... Da jeg kom på McDonald Nydalskrysset (?) så stod det en i-Miev og en e-Up som hadde ladet ca like lenge, men e-Upen hadde ladet mye mer (halv fart på i-Miev og vanlig fart på e-Up?)

Trekkoppbil

Det er ikke temperaturen ute som teller, men temperaturen i cellene.

Å hurtiglade etter 2 km eller 15 km er litt spesielt, og jeg trur det kan være uheldig å gjøre hvis batteriet er kallt. Vanligvis kjører man minst 6 mil før man hurtiglader, og da er batteriet gjerne kjørt seg varmt nok til at hurtiglading fungerer greit. Etter endt kjøretur lader man opp batteriet før det blir kallt. Batteriet holder gjerne lunken i mange timer etter en kjøretur.
Om sommeren er problemet at batteriet blir for varmt, om du ikke har aktiv kjøling.

Det er store forskjeller på bilene. Leafen lader fort opp til ca 40-50%, og deretter daler ladestrømmen. VW holder vel høy ladestrøm ganske langt opp.
Om vinteren kan det også være store forskjeller i hvilke temperaturer det er på ulike biler, avhengig av om de har stått ute eller inne, og hvordan de er brukt i løpet av dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA