Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Panduck, mandag 07. desember 2015, klokken 13:17

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: leafnor på lørdag 14. november 2015, klokken 12:17
Snart 100.000 EL-biler, og med en eller annen form for EL-bilskatt kan ENOVA snart gi 8000,- fra hver EL-bileier og dekke utbyggingen.  ;)

I dag betaler f.eks Renault og Tesla på hver sin måte for å bygge ut et ladenett i Norge.
Denne kostnaden må dekkes inn fra kundene dvs kjøpere av elbiler fra dem.
Andre bilfabrikanter er sikkert også med på en eller annen måte ..... ingen nevt ingen glemt :) :) :)

Mitt spørsmål er hvordan AR skal skaffe mellom 500 og 800 mil til sin planlagte utbygging?

Har AR i dag denne summen på bok?

Har AR vært flinke til å levere i henhold til presenterte planner før?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Lars C. Krogenæs

AR har tenkt på et tall, ganget det med pi og flyttet komma.

388 hurtigladere er tallet de har kommet opp med, hvis de får staten til å betale.

Det må ikke skje og det vil ikke skje, og er nok et eksempel på AR sitt useriøse opplegg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

v-i-c

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 14. november 2015, klokken 12:30
AR har tenkt på et tall, ganget det med pi og flyttet komma.

388 hurtigladere er tallet de har kommet opp med, hvis de får staten til å betale.

Det må ikke skje og det vil ikke skje, og er nok et eksempel på AR sitt useriøse opplegg.

Lars

Lars er du innvolvert med driften av AR siden du vet dette med en slik sikkerhet?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 11:38
Det så plasskrevende ut! For meg må jeg uansett si at den mest åpenbare feilen ladeaktørene gjør er å spare seg til fant.

De bør sette opp minst 10-12 ladere på hver plass. Måten det opereres på nå skader elbilens renommé.

Er helt enig med at plasser med langt flere ladere enn i dag er veien å gå, gjerne der flere biler kan være koblet til samme lader og dele tilgjengelig effekt. Men før den dag kommer, vet jeg at jeg setter langt mer pris på Fortum sine "2xDC 2xAC" steder, enn AR sine tomme løfter. Fortum (og Grønn Kontakt) gjør det mulig for meg å bruke LEAFen på et relativt stort område. AR gjør absolutt ingenting for min elbilhverdag.

Lars C. Krogenæs

AR har de siste 4 årene lovt mye, men ikke levert. De fikk 2.2 millioner til å bygge ut en ladekorridor til Sørlandet, og en oppovet Hallingdal, men de greide aldri å levere.

Et hvert annet selskap som ser de ikke kan levere en tjeneste ville jo ha sagt ifra seg støtten, slik at andre som faktisk kunne levere hadde fått støtte.

AR valgte heller å lyve om utbygging, finne på stadig nye grunner til utsettelse, og klage til Enova og departementet på bortfall av støtte når de fremdeles ikke var i nærheten av å levere noe som helst, 2 år ettet opprinnelig frist.

De som ble skadelidende er oss elbilister som enda ikke har en fullgod dekning langs E18 til Sørlandet.

Men Elbilistene bryr jo ikke AR seg om. De er ute ettet statens penger.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på lørdag 14. november 2015, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 11:38
Det så plasskrevende ut! For meg må jeg uansett si at den mest åpenbare feilen ladeaktørene gjør er å spare seg til fant.

De bør sette opp minst 10-12 ladere på hver plass. Måten det opereres på nå skader elbilens renommé.

Er helt enig med at plasser med langt flere ladere enn i dag er veien å gå, gjerne der flere biler kan være koblet til samme lader og dele tilgjengelig effekt. Men før den dag kommer, vet jeg at jeg setter langt mer pris på Fortum sine "2xDC 2xAC" steder, enn AR sine tomme løfter. Fortum (og Grønn Kontakt) gjør det mulig for meg å bruke LEAFen på et relativt stort område. AR gjør absolutt ingenting for min elbilhverdag.
Absolutt. Det er flott at Arctic Roads kommer med 120kW effekt, og at de viser at de har tenkt til å sette opp svært mange ladere der de setter dem opp. Men det stopper der. Jeg kjenner godt historikken ift. hvordan de har blokkert andre aktører, kjempet hardt mot betalingsfleksibilitet/enkeltkjøp mm.
Senest for noen uker siden kjørte kona tur/retur hytta. På vei hjem bommet hun og koblet seg til en Arctic Roads lader i Vestby som hun ikke fikk startet (hadde brikke fra Fortum), så hun ringte meg for å spørre hvorfor den ikke startet. Når jeg fortalte at det var stykkpris 240,- eller noe sånt og at hun ikke fikk betalt med brikken eller kort ble hun satt ut da hun bare trengte noen få kWh for å komme seg hjem.

Heldigvis lå Fortum rett over veien, så det ordnet seg. Men der var det kø.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 12:24
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. november 2015, klokken 12:17
Snart 100.000 EL-biler, og med en eller annen form for EL-bilskatt kan ENOVA snart gi 8000,- fra hver EL-bileier og dekke utbyggingen.  ;)

I dag betaler f.eks Renault og Tesla på hver sin måte for å bygge ut et ladenett i Norge.
Denne kostnaden må dekkes inn fra kundene dvs kjøpere av elbiler fra dem.
Andre bilfabrikanter er sikkert også med på en eller annen måte ..... ingen nevt ingen glemt :) :) :)

Mitt spørsmål er hvordan AR skal skaffe mellom 500 og 800 mil til sin planlagte utbygging?

Har AR i dag denne summen på bok?

De satser nok på å få det meste fra Enova, Enova kan jo gi ganske mye i støtte:

"Enova kan dekke opptil 100 % av godkjente investeringskostnader, oppad begrenset til 300 000 kroner til hver enkelt trippelstandard lader. "

Så om man setter opp f.eks 4 slike på hver lokasjon kan man få 1,2 millioner. Vestby kostet 1,8 men prisene har jo sunket endel på utstyr, og jobben vil nok bli rimeligere når man handler "stort". Dermed satser man kanskje på å slippe unna med f.eks 300.000 i egenkapital per ladeplass?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taffelman

Nå har ikke jeg satt meg inn i Enova sine krav til anbydere men det må de har vel et visst krav til at selskapet har en viss historikk, soliditet og orden på økonomien?

Hvis ikke så kan jeg i praksis opprette Superduper Electric Future AS, snekre sammen noen fancy hjemmesider med tilhørende blogg og fb konto. Koke sammen den mest utrolige innsalgspresentasjonen med prognoser, grafer og hallelujastemmning. Når jeg så vinner anbudet på en strekning så er det bare å prise selskapet opp i skyene og vente på å bli kjøpt opp.

;D
X75D
TM3 LR AWD

Lars C. Krogenæs

Jobber du i AR, eller har du lest deres topp hemmelige forretningsplan?

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

v-i-c

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

LMOR

http://arcticroads.com/nyheter/kjoper-aksjer-i-gronn-kontakt-as/

Dette oppfatter jeg som dårlig nytt. Håper noen med makt kan stoppe AR fra å utnytte elbileiere. De har en helt urimelig modell for en gjennomsnittselbilist som kjører 14 000 km i året. Årsprisen fra AR vil kun være for et fåtall. En skal ikke regne mye på det for da å se at en hybrid er beste løsning. Lade hjemme + bensin eller hydrogen på tur. Det er også en modell der de som lader lite subsidierer de som lader mye. Hadde det vært monopol på bensin, kunne det samme skjedd der, ellers er det en absurd prismodell for drivstoff.

Etter snart 2 år med elbil, så hurtiglader jeg minst 80% av gangen mellom 4 og 10kWh. Men jeg kjører da elbil i stedet for diesel. Med AR sin pris, blir det 30.- til 70.- per mil...! (minst 6 ganger mer enn GK)

Det å la staten subsidiere er slikt selskap vil på sikt bremse overgangen til elbil hvis de bit for bit overtar ladestrukturen. I beste fall en dreining mot hydrogen. Det ville være synd for oss som vil kjøre ren elbil.

Godt jeg har beholdt dieselbilen, hvis ikke AR overtar alle bensinstasjonene og krever fast årlig avgift for bensin/diesel også :(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

LMOR

Håper de stopper dem. Alle energiselskap som står bak en prismodell a.la. at en turist som kjøper en sjokolade på tur, bør betale mer en normalt god avanse for at den butikken ble bygget og drives, havner på min private svarteliste for livstid.
Men det betyr sikkert ikke så mye for dem. Men til deres informasjon er det få ting som denne ublue fastprisen på lading som har provosert meg såpass mye de siste årene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA