Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?

Startet av El rayo, mandag 18. januar 2010, klokken 10:37

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: pae_ev på tirsdag 23. oktober 2007, klokken 13:17
Hei,

noen som har noen erfaringer/innspill å komme med vedr. hvilken type girkasse (automat eller manuell) hvis man skal bygge/konvertere egen bil?

Mvh
Paul A Enger
Selv har jeg valgt å bruke drivverk fra 2001 Th!nk med fast utveksling. Da Peugeot, Citroen og Renault satte elmotor i noen av sine biler utviklet de  egne gearkasser med fast utveksling. Kewet hadde fra starten 4-trinns gearkasse, men gikk ganske fort over til fast utveksling. Tesla har fast utveksling nå, de prøvde først med en to-trinns gearkasse.

Du kan bruke den automatiske gearkassa som sitter i bilen du velger å konvertere; det er det enkleste rent mekanisk.

Han som har startet denne tråden mener at automatkasse er lettere i vekt enn manuell kasse:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t=29101&highlight=automatic
Det er ikke min erfaring med GM 2-trinns PowerGlide automat, 3-trinns TH350 automat kontra 3 trinns manuell opp til 1965.

Noen som er overbevist om at man må ha minst to gear foreslår å bruke transfer-kasse fra en firehjulstrekker med lav-serie (to trinn).

Her en en som kan levere to-trinns manulle PowerGlide kasser uten converter bygget spesiellt for elbil med bakhjulsdrift og motor foran:
http://autos.groups.yahoo.com/group/diy_ev_cars/message/3594
Kanskje man må registrere seg for å lese innlegg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morten

Jeg har tengt litt på det der med girkasse.   Når jeg skal begynne med konvertering av en bil eller modifisering av El-Blazer'n, har jeg fundert litt på å bruke en elektrisk styrt overdrive fra f.eks. en Volvo (trenger ikke å klutche med den).      Jeg tenker på en eller to av disse.   I El-Blazer'n bruker jeg 1. gir opp bakken fra huset mitt (eneste plass jeg bruker 1.gir), 2 og 3. gir for det meste, og 4. gir over 70kmt.    Kansje med 2 overdrive's i stedet for klutch og girkasse kan jeg få samme nytte, og da kutte ut masse vekt.   Blazer'n skulle uansett gått på slankekur.

Noen tanker ved denne ideen?
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

El rayo

Jeg kjenner ikke Volvo, men overdrive enheten til GM USA er et planetgear. Det sitter på utgående aksel fra den vanlige gearkassa (automat eller manuell) og tåler ikke så veldig mye dreiemoment i overdrive. Utveksingsforholdet er 1:1 eller 0,7:1. Dvs. at man kan få høyere toppfart enn uten overdrive, ikke motsatt slik som du tenker å bruke det til.

Vet ikke om gearskift vil fungere hvis man snur overdrive'n.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morten

Jeg tengte på det med å snu den.   Ikke sikkert den virker da.    Jeg har en Volvo delebil ståene, den har en slik overdrive.   
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Elmo

#4
Du skal kanskje bruke deler fra nyere Volvoer, men da jeg drev med Amazon og PV i "barndommen" hadde den elektriske overdriven deres bare plast-tannhjul og tålte svært lite belastning.
Trimmet B18 og B20 i kombinasjon med overdrive var en dårlig løsning :o  
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

#5
Elmotor trenger ikke mange gear, en gammel 3 trinns gearkasse med gjennomgående aksel for høygearet vil gi lite tap, da det bare blir et overføringstap i bakakselen. Et overgear vil gi øket friksjon.
På Gammelvolvoen er vel oversetningen i bakakselen minst 4:1 og jeg tror det er mulig å få større utveksling enn originalt.  Det bør bli nær optimal løsning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

morten

Poenget mitt med bruk av en overdrive, er todelt; først for å få ned vekt, men også for å slippe å klutsje.   Liker ideen med en bryter for å komme i "1."gir som jeg trenger på de bratte bakkene.   Ellers starte i 2. gir og da over i 3. med en bryter.   
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

hens


Om en velger litt større motor, er gearkassen unødvendig. Bruk av gearkasse er en løsning for å la en liten motor løpe med et turtall som passer med variabel hastighet og belastning på bilen. Dessuten er det den enkleste måten å reversere. Motoren kan også "times" for å rotere en vei om en benytter mekanisk revers. Det gir større dreiemoment, og bedre kommutering.
Når en benytter gearkasse og elektrisk motor, blir det ikke aktuelt å skifte gear hele tiden, og dermed er clutch- problemet løst.  I byen kjører en på lavt gear, og ut av byen skifter en til høygear. Oppstart trenger heller ikke bruk av clutch. Hensikten med å benytte bryter for å skifte gear når en ikke skal skifte gear blir heller ikke særlig logisk.
På "Hoppetussa" benyttet jeg fast kobling mellom motor og gear, og en startmotstand med 6 trinn som clutch.
Når jeg måtte geare ble det som å geare en usynkronisert gearkasse, eller ta det med ro slik at synkroniseringen fikk tid til å virke.
Når en tenker å konvertere en bil er det fornuftig å vurdere alle løsninger, og ta i betraktning alle deler som kan skaffes billig, men bilens totalvirkningsgrad må hele tiden ligge i bunnen.
Fancy løsninger bør unngås når de går på bekostning av vekt og virkningsgrad.

Ta en titt på www.plasmaboyracing.com  Kikk på historikken til White Zombie og løsningene som er benyttet.
Her sitter motoren rett på mellomakselen og pinjongen. Hver av motorene er på størrelse med den som benyttes i Buddy, og gir tydeligvis tilstrekkelig dreiemoment ved 4:1 utveksling. Reversering gjøres ved å dreie børstebroen på den ene motoren slik at den "times" for motsatt dreieretning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

morten

Du har vel rett med det å bruke stor nok motor.     I El-Blazer'n er det en 9" Advanced (tror jeg) motor, og med den må jeg ha minst 3 gir for å kjøre normalt.   Store bakker her på Frosta.   På flata greier det seg med 2, 3, og 4. gir (kansje greie meg uten 3.)    Jeg synes det skulle være en kraftig nok motor.    Tyngde på bilen i dette tilfelle er vel for mye.   En lettere bil med dette drivverket ville sikkert gått som bare det på 1 eller 2 gir.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Ladefabrikken

Jeg har satt elmotoren rett på girkassen og bruker 3 og 4 gir. Ikke noe problem å start i 3 gir, putter den i 4 gir når jeg kommer i 50kmt. Jeg har ikke clurts men tar det rolig når jeg girer, og det fungerer utmerket.
Har lest en del om hvilken girkasse som er best å bruke. Og de fleste sier at automatkasse ikke er noe særlig å bruke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Dj_Devil

heisan.
Nettopp begynt å sette meg inn i dette med konvurtering.
Å etter som eg har forstått så skal man vell sleppe gassen om man har en manuell gir, når man girer? Slik at man ikke overbelaster girkassen iogmed at en elmotor er nermast stille når man slepper gassen? Eller er eg helt på bærtur?
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

El rayo

Noen beholder clutchen og svinghjulet når de konverterer, andre lager konstant forbindelse mellom motorakselen og akselen inn i gearkassa (clutchless). Hvis jeg skulle beholdt en original gearkasse ville jeg valgt det siste alternativet.

En elmotor har nesten fullt dreiemoment over hele turtallsregisteret så man trenger ikke å geare så ofte som med fossilmotor. Førstegear brukes nesten aldri. Som regel passer det å bruke annetgear i byen og tredjegear på landeveien.

Velger man løsningen uten clutch man slippe gassen når men gearer.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Dj_Devil

Da var det slik eg hadde forstått det da..
Var uten clutch eg hadde i tankane.
Takk for utfyllende svar :)
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

hens

Min "Hoppetusse" fikk direkte aksel rett inn i gearkassen, og det går utmerket. Det blir som å kjøre usykronisert, eller gi synkroniseringen litt ekstra tid da ankeret er endel tyngre enn clutchplaten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#14
Her en video av andre kjøreturen med konvertert Saturn uten clutch. Lett å geare opp ser det ut til. Nedgearing krever litt følelse med gasspedalen. Når han får mer erfaring med å kjøre elbil finner han ut at det er unødvendig å geare så mye som han gjør på denne turen.

http://www.youtube.com/v/iljLp2maWq0&hl=en_US&fs=1&

Saturn konverteringen som foregår i Kanada, delvis med "norsk" vinter i garasje uten oppvarming, beskrives på engelsk med mange gode bilder på
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/david85s-saturn-sl1-conversion-26587.html
Her er det mye å lære både om jobben, bestilling av deler fra Kina og (manglende) garantiording.

Flere bilder og tekniske data: http://www.diyelectriccar.com/garage/cars/206
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA