Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prosjekt - bedre varme om vinteren!

Startet av kris79, søndag 13. desember 2015, klokken 22:27

« forrige - neste »

kris79

Jeg er iferd med å kjøpe meg en S, men de første 5-6 mnd skal faren min disponere bilen, til han får sin X (prod #408). Spørsmålet er hvor mye verditap det vil være på bilen fra jeg kjøper den i disse dager, og frem til jeg overtar den (forhåpentligvis) i løpet av våren 2016? Noen som vil komme med noen kvalifiserte gjetninger?

Enten kjøper jeg en lett brukt 85D, eller så blir det en ny/tilnærmet ny 70D.

For øvrig er grunnen til at jeg vil kjøpe nå, at jeg da slipper en (sannsynlig) snarlig prisøkning, som i praksis vil heve prisen på både nye og brukte biler. I tillegg vil gjerne faren min ha en Tesla frem til han får sin X! ;)

RaBalder

Et råtips er at verditapet er større en prisøkningen.

kris79

For å oppklare: faren min vil betale verditapet for perioden han bruker bilen, så spørsmålet er egentlig hvor mye han skal betale meg for å bruke bilen i 5-6 mnd.

Sjøhyene

Mitt råtips er: null

Men går dollar kursen tilbake til 2013 nivå innen den tid så kan det vel fort bli 20% tap og
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Det blir ren synsing. Verdien kan være stabil i 2 år, og så plutselig falle med 30%. Det er ikke noen enkel og riktig måte å regne dette. Den riktigste måten blir å selge bilen etter faren din har hatt den, og så dekker han differansen mellom kjøpspris og salgspris, men dette virker ikke aktuelt.

Jeg ville bare satt en pris som begge kan leve med, f.eks 20.000 kroner. Dette er betydelig billigere enn om han skulle leie bil, men ikke så mye at man kan si at du tjener særlig penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Jeg får min 85D nå i månedsskiftet og regner med å tape minst 100000 første året og kanskje 60-70000 det første halvåret. Dette på tross av at min bil koster 50000 mer enn "min pris" dersom jeg skulle ha konfigurert den idag.

Men som andre her skriver; dette kan gå begge veier men jeg synes vel at du er snill med din far hvis han får låne denne i et halvt år for kun kr 20000,-.
For meg hadde alt mindre enn 50000,- vært uaktuelt....på den annen side skal man jo stelle godt med sine foreldre.

Sjøhyene

Hva med å bare ta et gjennomsnittlig tap på ca 10% per år og så dele på to for 6mnd. Altså 5%, og så kanskje minus en prosent eller noe siden det er familie :)
Så kanskje 4%? Blir vel da rundt en 30 tusen eller noe deromkring.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kris79

Takk for svar, jeg er klar over at det ikke er et fasitsvar på dette, og at det bare blir synsing.

Rundt 30-40k er vel det vi har snakket om også, så da høres det ut som om det er en grei løsning. :)

Nå gjenstår det bare å finne den riktig bilen... Noen som har en pent brukt 70D eller 85D til salgs? ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kris79 på mandag 09. november 2015, klokken 14:14Nå gjenstår det bare å finne den riktig bilen... Noen som har en pent brukt 70D eller 85D til salgs? ;)
Jeg ville spurt Tesla om de har noen demo-biler eller kundebiler der kjøper har ombestemt seg. De har noen slike innimellom. Og så har du bruktbilsiden til Tesla som det går ann å følge med på: http://www.teslamotors.com/no_NO/models/preowned?source=models-features0 Men her er det sjeldent noe interessant.

Ellers er det vel finn og lignende som gjelder. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ove Alset

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 09. november 2015, klokken 12:31
Hva med å bare ta et gjennomsnittlig tap på ca 10% per år og så dele på to for 6mnd. Altså 5%, og så kanskje minus en prosent eller noe siden det er familie :)
Så kanskje 4%? Blir vel da rundt en 30 tusen eller noe deromkring.

Min S ligger ute på finn til ca. 18% under nybilpris. 7 måneder gammel og kjørt 15-16k. Ikke så veldig stor interresse.......

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ove Alset på mandag 09. november 2015, klokken 16:40Min S ligger ute på finn til ca. 18% under nybilpris. 7 måneder gammel og kjørt 15-16k. Ikke så veldig stor interresse.......
P85D med masse utstyr kan ikke forventes å ha samme verditap som en 70D/85D. Det er mange som er på jakt etter en litt rimelig Tesla med AWD, betydelig færre som er på jakt etter toppmodell til nærmere millionen.

Om verditap er viktig ville jeg valgt 70D. Det er masse bil for pengene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tin

Har en 70D, mørk grå, next gen og panotak som vurderes solgt... ;)

RonnyØ

Sitat fra: Ove Alset på mandag 09. november 2015, klokken 16:40
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 09. november 2015, klokken 12:31
Hva med å bare ta et gjennomsnittlig tap på ca 10% per år og så dele på to for 6mnd. Altså 5%, og så kanskje minus en prosent eller noe siden det er familie :)
Så kanskje 4%? Blir vel da rundt en 30 tusen eller noe deromkring.

Min S ligger ute på finn til ca. 18% under nybilpris. 7 måneder gammel og kjørt 15-16k. Ikke så veldig stor interresse.......

18% under nypris nå, eller det du ga?
Husqvarna Automower 320

kris79

Ser ut til at det blir en 70D med pano, nextgen, AP, vinterpakke og premium, med levering i desember!

Toonster

Sitat fra: kris79 på mandag 09. november 2015, klokken 18:59
Ser ut til at det blir en 70D med pano, nextgen, AP, vinterpakke og premium, med levering i desember!

Godt valg :) Jeg tok med carbon i tillegg - en smakssak egentlig (tror svart også er bra)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA