Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Asker, onsdag 23. desember 2015, klokken 02:02

« forrige - neste »

Asker

Hei,
Vurderer å kjøpe en 2012 euro leaf. De jeg ser på har gått meget kort (enten 100 eller 4200 km)
Vet noen om det er skadelig for batteriene å ikke ha vært brukt (eller veldig lite brukt i løpet av 3 år)
Selger sier at bilene skal på service før salg med test av batteriene.

Electrix

Hvis de har kjørt så kort så er det en viss fare for at de har stått stille i lange perioder, det kan være ugunstig også for bensinbiler, men vi vet jo ikke bruken. For batteriet er det ugunstig hvis det har stått lenge helt oppladet eller nesten helt utladet, men har det stått med f.eks. 60% lading så trenger det ikke være noe negativt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Asker

I og med at de er 3 år gamle og har gått så lite vil jeg anta at de har stått mye stille. De har stått hos en forhandler (håper at de vet hvordan de skal lagres...) men dette vet jeg jo ikke.
Vil en test av batteriene vise noe om lagring eller batteriene har tatt skade av denne lagringen?

THE

Forhandler har vel mulighet til å ta ut ladehistorikk fra bilen? Hvis du får se en historikk som viser dato for opplading og fra og til batteriprosent for hver opplading bør det være mulig å se om lagring har vært gjort på en god måte for batteriene. Hvis batteriet alltid har ligget mellom minimum 10-20% og maksimum 80-90% vil jeg ikke tro at lagring har noen negativ effekt på batteriet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rep

Hei!
Haddde prøvd å få tak i ein 2gen. Leaf då denne har varmepumpe og dermed lengere rekkevidde  8).
Denne kom i slutten på 2013 og har ikkje elektrisk parkeringsbrems bak girspaken.
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Kjell Leaf

Jeg ville aldri valgt en USA modell, vanskelig med garanti er det også . Legg til litt ekstra og kjøp en norsk bil .
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trekkoppbil

Min personlige synsing er at en Leaf som nesten ikke er brukt, er sannsynligvis svært bra, men det er en fare for at den er svært dårlig hvis den er lagra galt.

Å lese av state of health, er kanskje det kjappeste å lese av. Ellers kan man lade batteriet fullt, og se hvor mange kwt man får. Uansett er det litt variable verider, og jeg veit ikke hvor mye man kan stole på dem når bilen har vært lite brukt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA