Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som firmabil i helprivateid AS med kun meg som ansatt

Startet av ionboy, mandag 04. juli 2016, klokken 11:12

« forrige - neste »

ionboy

Som tittelen sier. Er det mulig å gjennomføre?

Jeg har lenge etterspurt et ladepunkt på Garen/Maurset etter Eidfjord. Jeg har selv ALDRI kjørt den veien, men er veldig klar for dette da jeg sykler mye på Geilo om sommeren. Problemet er en innbitt angst for å ikke nå Geilo fra Eidfjord. Jeg prøver og prøver å få svar på dette, men jeg får bare folk som har kjørt Oslo-Bergen. Jeg har hørt om i3er som har sneglet seg opp, og om jeg da legger på 18" felg og sykkel på taket så er man vel ille ute.

Jeg ber instendig om at noen kan hjelpe med tips her da det svir ekstremt med alle bom-passeringene+bro-regning for å komme seg til Geilo.

Jeg tok kontakt med Grønn Kontakt ang. mulig lader på Garen/Maurset og fikk dette svaret. Og ja, det er vel den heftige stigningen fra Eidfjord som dreper er det ikke?

Fra Grønn Kontakt:

"Hei! Vi vet at dette er ønskelig fra flere, men vi har foreløpig andre lokasjoner vi må prioritere. Om lokalt engasjement, kommune, næringsliv eller andre vil være med - så kan det "hoppe" høyere på prioriteringslisten. Har ikke kjørt her selv, men hvis du lader fullt i Eidfjord, så er det vel ca 9 mil til Geilo. Vil du si at det er for mye stigning til at dette er mulig å gjennomføre? mvh Daniel, Grønn Kontakt"

Supermann

Utifra kartet så ser det ihvertfall ut som en ganske ufarlig strekning å prøve seg på. Høydeprofilen gjør at du uansett kommer deg tilbake til Eidfjord om du ser på toppen at du har for lite rekkevidde. Om du har mer enn 30-35% igjen på toppen så kommer du deg fint til Geilo selv om rekkeviddeindikatoren sier noe annet. Om du  da eksempelvis bruker 60% av batteriet på klatringen opp over 30km så går det.

Egen erfaring(E-UP og utforsykler på taket) er at sykler påvirker rekkevidden mindre enn man skulle tro, særlig i lave hastigheter. Har selv fått over 90km rekkevidde ut av bilen med kjøring på motorvei, to voksne menn og sykler(t/r Oslo Drammen). E-golf har enda mer å gå på så det burde fungere. Skru på eventyrmodus og nyt litt hverdagsspenning(pun intended). Skyt meg ikke om du misser ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA