Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?

Startet av AmocoCadiz, søndag 06. desember 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Har fulgt med på forbruk på Kia Soul i siste tiden for å få en oversikt av hva reelt forbruk er og hva som bruker strøm og hvordan jeg kan planlegge tilgjenglig kapasitet.
Nå er det gradvis kallere temperaturer, og har merket tydelig økt forbruk i siste tiden
Fra en periode med utetemperatur på ca 5-12grader til nå dager med ca 0-5grader, så har forbrukstallene generelt økt ca 10 prosent.
Dette i forhold til mitt kjøremønster, på de samme faste strekninger, med samme HVAC innstillinger uten at kjørestil eller andre forhold er forandret .
Jeg lurer på om andre opplever det samme og om årsak kan være innslag av batterivarming?
Eller er det utslag av lavere temperatur på batterikjemien?
(Eller er det blitt en feil på bilen...?)

mule

Opererer du med samme kupetemperatur? Det vil i såfall forårsake en del ektra strømbruk

AmocoCadiz

#2
Ja , alle parametere helt like, også kupetemperatur. Også gjort en del testturer uten oppvarming i kupe for å minimere påvirkning av kupevarmesystem/varmepumpe. ( før og etter temperatur senking ute)
Siden det er batterivarmer på kia Soul, må den vel slå seg på automatisk ved lavere ute temperatur, ville anta at det skjer nærmere null grader utetemp? Den er vel i tilfelle termostatstyrt, slik at den slår av ved varme/kjørte batteri.
Men da må vel nødvendligvis noe energi brukes til dette ved start og kjøring, særlig ved flere kortere turer vil vel forbruk påvirkes av dette?

Mastermannen

Det stemmer nok det. Av og til når det er kaldt bruker den 1kW på varmeanlegget selv om det er avslått. Er ganske sikker på at det er batterivarmeren som bruker dette. Det blir nesten 10% ekstra.

Etter noen få km går batterivarmeren av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA