Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trekking av vogn/henger

Startet av elektro, lørdag 25. juli 2015, klokken 13:39

« forrige - neste »

elektro

Svigers har sett på en Peugeot 3008 HYbrid4 som starter på kr. 419.000. De kjører stort sett småkjøring under et par mil til daglig, samt til hytta hver helg i sommerhalvåret. Dit er det 15 mil hver vei, men der kan de ikke lade, så i praksis en tur på 30 mil.. De bor ellers i typisk kaldt, innlandsklima.

Jeg er ikke umiddelbart veldig imponert av bilen. Tenker at de kan spare mye penger på en Nissan Quasqai 1.2 bensin til kr. 270.000 ettersom de egentlig klarer seg fint med 2WD og manuell. Tror de har urealistiske forventninger til drivstoffbesparelsene på en hybrid, men de har hengt seg helt opp i at det skal være det. Det viktigste er ellers at bilen er litt høy og at den har bagasjeplass som en Golf eller mer, men den må ikke bli for stor utvendig!  :)

Noen som har erfaringer med Peugeot 3008 HYbrid4? Finnes det andre hybrider i denne klassen, altså høy pensjonistbil?  ;)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Kires

Hva med Outlander? Får den til den prisen der. Svigers har den og er veldig fornøyde.
Bmw i3 120ah
E-tron 50

elektro

Problemet er bare at Outlander visst er "for stor".. Ja, det er også et problem for noen.. :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

fstromsv

Peugeot 3008 HYbrid4 er da ikke noen plug-in hybrid?

Kjører selv Outlander PHEV og er meget fornøyd.

fstromsv

Outlander er vel det nærmeste alternativet som kan leveres idag av "høye" plug-in hybrider.  Andre alternativer er vanlige "lave" biler.

Neste år og fremover kommer det etter hvert flere alternativer å velge mellom.  Mitsubishi kommer med en ASX PHEV, BMW er i ferd med å hybridisere (plug-in) produktspekteret sitt.  Mercedes har kanskje også noe på trappene.  Det er bare å følge med.  Mye vil skje :)

elektro

Sitat fra: fstromsv på fredag 19. juni 2015, klokken 11:00
Peugeot 3008 HYbrid4 er da ikke noen plug-in hybrid?

Kjører selv Outlander PHEV og er meget fornøyd.

Det har du jammen rett i! Jeg glemte et øyeblikk at det finnes gammeldagse hybrider også.. :) Hvor mye er det å spare på drivstoff i en sånn?

Selv om Outlander PHEV blir for stor for svigermor som stort sett kjører bilen, hva slags forbruk ligger du på med den? Det diskuteres jo flittig om ikke vinninga går opp i spinninga med plug-in hybrid. Men det kommer vel helt an på kjøremømsteret..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

elektro

Sitat fra: fstromsv på fredag 19. juni 2015, klokken 11:09
Outlander er vel det nærmeste alternativet som kan leveres idag av "høye" plug-in hybrider.  Andre alternativer er vanlige "lave" biler.

Neste år og fremover kommer det etter hvert flere alternativer å velge mellom.  Mitsubishi kommer med en ASX PHEV, BMW er i ferd med å hybridisere (plug-in) produktspekteret sitt.  Mercedes har kanskje også noe på trappene.  Det er bare å følge med.  Mye vil skje :)

Yes, jeg vet.. Quashqai kommer vel også som plug-in snart, det er bare at de det er snakk om her trenger bil ganske raskt. Men da må de kanskje velge noe annet da. :) Takk for gode svar!
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

fstromsv

Mye info om forbruk og annet i Outlander delforumet.  Har selv rapportert inn noen tall.  På langkjøring ligger man med pen kjøring (80-90 km/t) rundt 0.65-0.70 etter at el er brukt opp.  I det daglige (småkjøring) kjører man rent el (opptil ca 35 km vinter, og ca 45 km sommer).  Motoren i Outlander er ganske så økonomisk slik jeg erfarer det.  En lenger tur nedover i Europa (franske alper) i påsken gav oss et snitt-forbruk på 0.91 (ca 120-125 km/t på motorveiene).

Ellers kan man finne reelle forbrukstall for de fleste biler på denne tyske nettsiden:

http://www.spritmonitor.de/

Taffelman

#8
Ta de med og prøvekjør Outlanderen, tror de vil få seg en overraskelse over hvor lettkjørt den er. Du får den med ryggekamera med både vanlig kamera og "fugleperspektiv" av hele bilen samtidig på skjermen. Med mindre det er  et reelt behov for en liten bil pga liten garasje så er det ingen grunn til å "frykte" å håndtere Outlanderen, snarere tvert i mot.

I tillegg får de komforten med oppvarmet bil, selv på hytta. 4WD, Adaptiv cruise control som følger trafikken foran automatisk, kollisjonsvarsling med autobrems, etc..
X75D
TM3 LR AWD

TM

Jeg vil tro at BMW 225 xe vil være et godt alternativ. Bilen lanseres i mars 2016, men kan (bør) bestilles allerede nå hvis man ønsker bil før sommeren 2016.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA