Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: fra 43 til 22 kw lader

Startet av Hansi, søndag 06. desember 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Hansi

Hei

Jeg har litt problemer med å få ladetimeren til å fungere som ønsket. Jeg skulle gjerne ha bilen ladet som følger:
100% til 06:30 på morgenen mandag, tirsdag, torsdag og fredag
Resten av dagene skal jeg kunne lade hele dagen til 80%

Kan noen hjelpe meg med best mulig oppsett av dette? :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AppleKnocker

Vil det ikke fungere med følgende:
1) aktiver lading til maks 80%
2) Sett timer til 100% på man, tir, tor og fre. De andre dagene lar du stå uten aktivert timer.


Hvis du vil bruke mer en den innbygde timeren er det også flere muligheter.
Jeg har vekslende behov for å lade til 80% og 100% og bruker timer+ Leaf Link appen som også har en egen ladetimer.

Jeg har satt begrensning på 80%, men overstyrer den med ladetimer fra Leaf Link kvelden før.
Ved kulde ønsker jeg å lade batteriet rett før avreise, så da stopper jeg lading på rundt 50% (må gjøres manuelt), setter en timer i bilen som hindrer lading og kjører på med en Leaf link timer slik at 100% nås rett før avreise.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ThomasEL

Støtter Appleknockers to punkter.

Det eneste er at jeg er usikker på om du med 2013-Leaf kan stille "vanlig lading" (altså ladingen uten timer) til 80%. På 2015-utgaven fungerer iallfall denne metoden.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hansi

Jeg formulerte meg nok dårlig.. Jeg vil gjerne kunne plugge inn lading når jeg kommer hjem fra jobb, og at den ikke starter lading før det er nødvendig for å ha 100% til neste arbeidsdag (med unntak av onsdag), så den ikke står med 100% batteri lenger enn nødvendig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

ThomasEL

Med Appleknockers forslag skjer følgende:

- Lading starter umiddelbart når du plugger i, men lading stopper når batteriet har nådd 80%.
- De aktuelle dager (netter) vil så ladingen starte opp igjen og lade de siste 20% akkurat tidsnok til å være 100% oppladet når du ønsker.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hansi

Timer med * på fra og 06:30 på til da?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AppleKnocker

Hvor mange % har du når du kommer hjem?

Hvis du f.eks skal lade fra 60% til 100% med 16A (ca 20% lading pr time) kan du sette timeren til å starte to timer før du reiser + litt ekstra hvis du forvarmer.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hansi

Har igjen ca. 40% med forhold som nå, ca. 0 eller litt over på morgenen og noe varmere tilbake. Original ladekabel.

Takk for innspill, har satt long range mode/lade til 80% standard og ladetimer til 100% fra * til 06:30 på mandag, tirsdag, torsdag og fredag, får tro det blir bra :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Hansi

Et spørsmål om det å kun sette til-timer.. Vil den starte dagen før dersom det er behov for det? Hvis bilen f.eks har 30% lading mandag etter jobb, vil den skru på lading så den blir fulladet til tirsdag 06:30, eller vil den skru på lading midnatt natt til tirsdag så den antageligvis ikke blir fulladet?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

ThomasEL

Den skal starte tidsnok til å være fulladet 06:30, selv om det måtte medføre at den må starte mens det fortsatt er mandag...
   Uansett vil du vel med de innstillingene som har vært nevnt tidligere her lade til 80% bare ved å plugge i kontakten. Slik at det kun vil være de gjenværende 20% som startes av ladetimeren..?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hansi

OK. Vi får se :)

Jeg har satt 80% lading som standard.

Så har jeg satt 1 timer på mandag, tirsdag, torsdag og fredag med fra * og til 06:30. Hvis jeg da plugger den inn på mandag etter jobb ca. 16:00 vil det vel være etter 06:30 (som er satt som til-tidspunkt på ladetimerpå mandag), ergo vil den ikke starte før neste ladetimer som er fra * og til 06:30 på tirsdag? Spent på å se om batteriet er fullt på morgenen da.

Jeg kunne så klart alternativt satt en timer med fra-tidspunkt ca. 03:00, da vil den lade til 80% på mandagen og de siste prosentene fra 03:00 til ca 05:15 (2kW per time på 10A lading, 20% batterikapasitet er ca. 5kWh ink. ladetap?)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ara

Hei,

Fungerte dette med timer ala * - 06.30 for dere? Jeg har et liknende behov.
Jeg lader som oftest på jobben og da vanligvis opp til 80%, men tre av dagene i uken trenger jeg 100%.

Jeg har satt to timere med * - 15.00, hvorav en med 80% for mandag og tirsdag, og en med 100% for onsdag, torsdag og fredag. I dag da jeg kom på jobb i 7 tiden så koblet jeg til laderen. Kunne da se via Leaf link at den var tilkoblet, men ladet ikke. Siden jeg i dag trenger 100% ved avreise så forventet jeg at ladingen skulle starte ut på dagen en gang. Ca. kl. 08.30 startet ladingen og har nå snart 100% allerede. Det vil si at den vil bli stående med 100% i flere timer.

Noen forklaring på hvorfor den ikke ventet lenger med å starte ladingen?

AppleKnocker

Sitat fra: Ara på onsdag 11. november 2015, klokken 11:50
Hei,

Fungerte dette med timer ala * - 06.30 for dere? Jeg har et liknende behov.
Jeg lader som oftest på jobben og da vanligvis opp til 80%, men tre av dagene i uken trenger jeg 100%.

Jeg har satt to timere med * - 15.00, hvorav en med 80% for mandag og tirsdag, og en med 100% for onsdag, torsdag og fredag. I dag da jeg kom på jobb i 7 tiden så koblet jeg til laderen. Kunne da se via Leaf link at den var tilkoblet, men ladet ikke. Siden jeg i dag trenger 100% ved avreise så forventet jeg at ladingen skulle starte ut på dagen en gang. Ca. kl. 08.30 startet ladingen og har nå snart 100% allerede. Det vil si at den vil bli stående med 100% i flere timer.

Noen forklaring på hvorfor den ikke ventet lenger med å starte ladingen?

På min 2015 Leaf fungerer det slik at *-hh.mm betyr at den starter lading så snart den blir koblet til strøm og avslutter når den når 80/100% eller hh.mm avhengig av hva som inntreffer først. Jeg oppfatter ikke at bilen beregner når den skal starte for å være ferdig til sluttid timer.

For å avslutte lading til f.eks kl 07.00, leser jeg av SOC når ved parkering og sette en one off ladetimer (via Leaf link) som gjør at lading avsluttes rett før kl 07.00.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ara

#13
Jeg mistenkte at det kanskje skulle bli slik, men det som er rart er at den startet ikke med ladingen straks, slik den gjorde før jeg satte timer, den ventet i alle fall en time.

Ellers så er jo bilen relativt presis på å gjette hvor lang ladingen vil ta (virker som den justerer ut fra hva den merker at den får av styrke inn), så det bør vel være mulig for den å regne seg "bakover" også?

Hansi

På bilen min starter den også lading veldig tidlig i forhold til slutt-tidspunktet. Når jeg ser på anslått ladetid eller hva det heter inne på ladetimer-menyen ser jeg at den anslåtte ladetiden er for lang i forhold til realistisk ladetid, jeg antar det er grunnen til at det blir sånn?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA