Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av nr1rayner, tirsdag 02. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

nr1rayner

Kan ikke huske noen tråd om dette før..
Har gen2 med varmepumpe, og i det siste hatt litt merkelig oppførsel av varmeanlegget.

Er vant med at kW på varmen popper ganske høyt i starten.
Etter å kjørt et stykke ligger forbruket ganske så jevnt, eventuelle endringer vises da raskt på forbruket.
F.eks. å slå på AC i tillegg dropper den litt i starten og sikkert 5-10 sek senere går den høyere enn før.

Var et par minus nå, forbruket gikk opp i ca 4,5kW i starten, mulig noe høyere enn hva som har vært normalt. Men kan vel etter det konkludere med at PTC-element er i orden.
Kjører et lite stykke med varme og AC på, slår av bilen og starter den igjen kort tid etterpå. Kommer bare kald luft og forbruk ligger på 0kW.
Trykker på auto så popper kW opp igjen, slår på AC i tillegg så droppet den ned igjen.
Har ikke akkurat forsket nøye på det, men varmeforbruk er ikke like forutsigbart nå som det har vært.

Usikker på om det har noe å si med hvor lufta styres, auto er kun på føtter, men brukte føtter og frontrute.
Har ikke merket noe på varmepumpa som tyder på noe galt der..
Ikke så mange dager siden jeg sjekket forbruk til varme, da gikk vp opp i 1500-2000 watt og ptc brente i tillegg.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Kan være noe dette ja. Best å ta en tur på verksted og be dem sjekke for feilkoder. :)

nr1rayner

Spørs det ja bob. Fikk brev om noe bremsegreier nå, så skal inn uansett  ;)

Kjørte en tur i dag og testet litt frem og tilbake.
Hadde varme hele tiden, så aner ikke hva som skjedde da den bare blåste kaldt.
Anyways, med heat OG ac på samtidig gikk det NULL strøm til "ac" ifølge Leafspy, men en god dæsj til heat.
Hørte også at VP startet opp da jeg slo av AC.

Så, VP fungerer fint, AC fungerer visst ikke, selv når jeg satt på den egne knappen for frontrute var det NULL til AC.
Har brukt dette fint lite før, og aldri sjekket, kan det være at den ikke vil starte opp AC fordi det er for kaldt?
Kan ikke begripe at VP fungerer, men ikke AC, skal jo ikke være tomt for gass, det skal da være den samme kompressor og samme system som brukes til de begge..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:24
Spørs det ja bob. Fikk brev om noe bremsegreier nå, så skal inn uansett  ;)

Kjørte en tur i dag og testet litt frem og tilbake.
Hadde varme hele tiden, så aner ikke hva som skjedde da den bare blåste kaldt.
Anyways, med heat OG ac på samtidig gikk det NULL strøm til "ac" ifølge Leafspy, men en god dæsj til heat.
Hørte også at VP startet opp da jeg slo av AC.

Så, VP fungerer fint, AC fungerer visst ikke, selv når jeg satt på den egne knappen for frontrute var det NULL til AC.
Har brukt dette fint lite før, og aldri sjekket, kan det være at den ikke vil starte opp AC fordi det er for kaldt?
Kan ikke begripe at VP fungerer, men ikke AC, skal jo ikke være tomt for gass, det skal da være den samme kompressor og samme system som brukes til de begge..


Samme kompressor ja , kjøres begge veier. Det skal være et varme-element i den også , som brukes til å tine den for is med jevne mellomrom om vinteren tror jeg ?  .  Da mitt ptc element gikk i stykker på forrige Leaf (2013) - det elementet som trekker opptil 3,5 kWh i tillegg til varmepumpa - så virket bare VP. Men den frøs og stoppet etter en stund , tinte opp da bilen sto parkert litt. Kan være noe sånt her. Eller en kombinasjon.

nr1rayner

#4
Litt off topic, men, var innom i dag for å bestille time til den bremseoppdateringen, de påstod at hugging i bremsene skulle være en del av den oppdateringen, BRA, for det har jeg MYE av  :+1: :+1: :+1:

Så, spurte om den litt merkelig oppførselen med det samme. Vi ble egentlig enige om at det mest sannsynlig skyldes lav temperatur.
De har visst ikke etterfylt gass på noen Leafer enda. Effekten blir lavere hvis man mangler gass, men var visst ikke noe vits å etterfylle før man så sterkt redusert effekt, eller systemet sluttet å fungere.

På vei tilbake var det +1 (har vært akkurat på minussiden de siste dager), og da gikk det bittelitt strøm til AC, 100w nå, 150w da, 20-30 sek pause og 100 w igjen.
Så, det er kanskje bar for kaldt?

Du sier "kjøres begge veier", men det er en enkel forklaring, og strengt tatt feil...
Gassen går den samme veien, men forskjellen om det skal varme (VP) eller kjøle (AC) er hvor ventilen åpner og slipper høytrykk fra pumpa over til lavtrykk.
Pumpa skal kunne klare å kjøle og varme samtidig, det er bare snakk om å ha nok ventiler og "radiatorer" inn i kupeen.
Zoe har visstnok et slikt system, men hos Nissan tok de seg visst ikke bryet med å gjøre det.
Startet en tråd i sin tid, noe sånt som "varmemod varmepumpe", der ligger litt mer info og vel link til Zoe's system  :)

Edit:
Der var den:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29088.0.html

Et stykke ned på denne siden er litt nærmere beskrivelse av systemet i Zoe
http://myrenaultzoe.com/index.php/zoe-description/
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 22. februar 2017, klokken 17:27
Litt off topic, men, var innom i dag for å bestille time til den bremseoppdateringen, de påstod at hugging i bremsene skulle være en del av den oppdateringen, BRA, for det har jeg MYE av  :+1: :+1: :+1:

Så, spurte om den litt merkelig oppførselen med det samme. Vi ble egentlig enige om at det mest sannsynlig skyldes lav temperatur.
De har visst ikke etterfylt gass på noen Leafer enda. Effekten blir lavere hvis man mangler gass, men var visst ikke noe vits å etterfylle før man så sterkt redusert effekt, eller systemet sluttet å fungere.

På vei tilbake var det +1 (har vært akkurat på minussiden de siste dager), og da gikk det bittelitt strøm til AC, 100w nå, 150w da, 20-30 sek pause og 100 w igjen.
Så, det er kanskje bar for kaldt?

Du sier "kjøres begge veier", men det er en enkel forklaring, og strengt tatt feil...
Gassen går den samme veien, men forskjellen om det skal varme (VP) eller kjøle (AC) er hvor ventilen åpner og slipper høytrykk fra pumpa over til lavtrykk.
Pumpa skal kunne klare å kjøle og varme samtidig, det er bare snakk om å ha nok ventiler og "radiatorer" inn i kupeen.
Zoe har visstnok et slikt system, men hos Nissan tok de seg visst ikke bryet med å gjøre det.
Startet en tråd i sin tid, noe sånt som "varmemod varmepumpe", der ligger litt mer info og vel link til Zoe's system  :)

Edit:
Der var den:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29088.0.html

Et stykke ned på denne siden er litt nærmere beskrivelse av systemet i Zoe
http://myrenaultzoe.com/index.php/zoe-description/


En enkel forklaring er det beste , siden de fleste inne på denne siden ikke er ingeniører. Det har vært nok av diskusjoner her på siden som endte opp i "jeg vet mest" sammen-suriumer.
Det vil jeg helst unngå.
Men : Ettersom jeg er tekniker selv , og du nå engang pirker litt , så kan ikke pumpen både kjøle og varme samtidig. Væsken pumpes den ene veien når det skal varmes , og den andre veien når det skal kjøles. Varme element (gen 2) brukes evnt i tillegg til varmepumpens varme effekt. Etter noen tid vil varmepumpen kjøres som AC litt for å tine opp igjen "radiatoren" inni bilen derson det iser ned. Du som bruker bilen vil ikke merke stort til det , bortsett fra en liten spesiell "AC lukt" i de få minuttene det skje når den indre "radiatoren" tines opp litt. Frafallet av varmeeffekt i etpar minutter kompenseres av varme-elementet så bilen vil holde varmen.

Setter du på AC samtidig som du bestiller varme , skjer det samme. ( brukes for å tørke ut luften f.eks ved full blås på frontruten... , eller du kan skru på AC manuelt mens det også bestilles varme...)

8)

nr1rayner

Det er sant, og ser den  ;)

Hmm, er da sikker på å ha lest at pumpa på Zoe klarer begge deler samtidig.. Husker jeg feil? Det har skjedd før..  :P
Tradisjonell AC/varmepumpe i hus kan ikke (er ikke bygget for å) gjøre begge deler samtidig, og er vel strengt tatt ikke behov for det heller, den er grei.
Men systemer i bil skal da kunne klare det..

"kjenner til" at pumpa (hvertfal VP hjemme) reverserer for å tine utedelen, kan du belyse hva som egentlig skjer da? Og er det egentlig det samme som skjer i bilen..?

Ref plansjen jeg linket til går gassen/væsken samme vei uansett.
Ser du på bildet "Aircondition mode" er det da ganske tydelig at den burde klare begge deler samtidig, bare man åpner begge spjeld for luftstrøm.
Den er vel mindre effektiv enn kun varme eller kun kjøling, men endog..

Har ikke sjekket mer nøye på Leafen hva av rør som blir varmt og kaldt i forskjellige modus, men det står på planen, en gang, kanskje..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Prøvde å søke litt opp om dette på Zoe nå, men fant ikke noe vettugt i farta.
Var det bare ønsketenkning fra meg...?  :(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sett på plansjen for ZOE, og det er ekspansjonsventiler/ventiler på pos 10 og 11.
Systemet kunne kjøle og så varme, men skulle bli temmelig meningsløst, da det samlet sett skulle bli så at det varmet lik kompressoreffekten. Skulle være bedre å bruke direkte EL.
Du ser ventil 11 er stengt når det varmes, og ventil 10 by-pass når det kjøles, samtidig som 11 er åpen og AC enheten blir en fordamper i bilen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Det er vel som kjent temperaturavhengig, men Zoe's pumpe gir visstnok 3kw varme eller 2kw kjøling for 1kw forbruk.
Såvidt jeg kunne forstå var det samme pumpe i Zoe og Leaf. I min trekker den normalt rundt 1kw på høst/vår (eller mindre hvis varmebehovet er lite), men nå i minusgrader har jeg sett den max på 1.900-2.000, men ikke over lang tid. Mer normalt er ca 1.000-1.500w.
Om sommeren på kjøling synes jeg å huske at den gikk ganske stabilt på ca 500w.

Hvis det skulle være uklart, poenget med å kjøle og varme samtidig vil være å fjerne fukt (AC) samtidig som man varmer opp mest mulig effektivt (mest mulig bruk av VP, minst mulig med PTC).
Når man først kjøler lufta (altså for å fjerne fukt) er det jo naturlig at varmebehovet blir større enn om man ikke kjøler lufta på forhånd og vel enda større "behov" for effektiv varming.
Selv om man da får usle 1kw varme hvis pumpa bruker 1kw, er det jo uansett 1kw mer enn man fikk fra før  :D

Må tenke litt høyt i prosessen her:
Av det jeg ser går systemet samme vei uansett, det er bare snakk om hvilken ventil som åpner, og hvilke spjeld man slipper luft inn i.
Det var vel noe med at kjølemediet vekslet mellom gass og væske, men det skjer vel først etter at det er sluppet over til lavtrykk (tror jeg)..

Gassen forlater pumpa, varm og høyt trykk.
Går gjennom "radiator" i bilen og avgir varme i kupeen.
Mellomvarm gass i høyt trykk går til utvendig radiator (husker aldri kondenser og den andre greia, så radiator får holde..) for så å kjøles ned av uteluft. Vi skal altså da ha relativt kald gass i høyt trykk.
For god AC effekt ønsker man vel her at gassen skal være kaldest mulig? Så slik sett er det vel bare en fordel at gassen på forhånd blir nedkjølt ved å varme kupeen..
Kjølig høytrykks gass går så til reduksjonsventil, går over til iskald lavtrykks, kjøler kupeen og så tilbake til pumpa.

Var det noen huller i teorien min her, bortsett fra at den gassen vel kommer temmelig iskald tilbake til pumpa, og varmen ved neste "syklus" kanskje er redusert..?

Hvis min teori er riktig, og det finnes nok deler på Leafen til å kjøre det slik, er det da utrolig merkelig at kompressoren ligger på ca 50w i snitt i +1 C når jeg bestiller varme og AC samtidig, men ligger på ca 1kw med kun varme.

En annen merkelig ting er at det kun brukes PTC-element under forvarming  :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Hei nr1rayner

Siden du spurte om det var noen huller i teorien, så har jeg prøvd å være sensor på din "besvarelse" .
Tatt utgangspunkt i teorien som er fasit, og beskrevet av Carnot tilbake i 1824.

Din "besvarelse":
Må tenke litt høyt i prosessen her:
Av det jeg ser går systemet samme vei uansett, det er bare snakk om hvilken ventil som åpner, og hvilke spjeld man slipper luft inn i.
Riktig

Det var vel noe med at kjølemediet vekslet mellom gass og væske, men det skjer vel først etter at det er sluppet over til lavtrykk (tror jeg)..
Feil, det skjer i kondensator på samme trykk som på trykksiden av pumpen, og kondenator er den av radiatorene som er varme under drift. Hvilken som er var kommer av om det er varmedrift eller kjøling som er valgt

Gassen forlater pumpa, varm og høyt trykk.
Riktig, har energien hentet fra fordamper (Den radiator som er kald)+ kompressoeffekten, minus termiske tap
Går gjennom "radiator" i bilen og avgir varme i kupeen.
Riktig, den radiator er da kondensator, gassen kjøles av luften som strømmer over radiator og gassen kondenserer. Varmen som går til luften er kondensasjonsvarmen + superheat (Energien i at gassen holder temp over kondensasjonspunktet for gassens trykk)

Mellomvarm gass i høyt trykk går til utvendig radiator (husker aldri kondenser og den andre greia, så radiator får holde..) for så å kjøles ned av uteluft.
Riktig/feil, det er ikke gass, det er først væske som passerer kapilærrør med trykk lik kompressor i innløp til kapilærør, og ender ut i trykk på sugesiden av kompressor. Så lavt at væsken begynner umiddelbart å koke, og den radiator blir da fordamper, og fordampingen trekker varme fra luften som kjøles ned.

Vi skal altså da ha relativt kald gass i høyt trykk.
Feil, kald gass eller gass tilnærmet lik temperaturen til luften som strømmer over fordamper, med lavt trykk

For god AC effekt ønsker man vel her at gassen skal være kaldest mulig? Så slik sett er det vel bare en fordel at gassen på forhånd blir nedkjølt ved å varme kupeen.
Feil, som væske er den lik temperatur som utløp fra kondensator den kom fra, men den blir kald fordi den trenger energi til å koke/fordampe. Og riktig, for var den ikke nedkjølt for å gå fra gass til væske så ble det ikke varmepumpe
.
Kjølig høytrykks gass går så til reduksjonsventil, går over til iskald lavtrykks, kjøler kupeen og så tilbake til pumpa.
Feil, ingen gass går til reduksjonsventil, det er væske som går til reduksjonsventil (Ekspansjonsventil, som på ZOE ikke er ventil men orifice-rør som virker som kapilærrør

Var det noen huller i teorien min her.
Ja


Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Takk for fyldig svar så sent på kvelden leafnor  :+1:

Så, for å koke det ned har man et punkt hvor gass går over til væske, og etter det er "jobben gjort", og i min teori går gassen over i væske på feil sted og man vil sitte igjen uten kjøleeffekt, altså må pumpa gjøre en ting av gangen.
Det var da som bare, jeg hadde jo en knallfin teori  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på fredag 24. februar 2017, klokken 04:02
Takk for fyldig svar så sent på kvelden leafnor  :+1:

Så, for å koke det ned har man et punkt hvor gass går over til væske, og etter det er "jobben gjort", og i min teori går gassen over i væske på feil sted og man vil sitte igjen uten kjøleeffekt, altså må pumpa gjøre en ting av gangen.
Det var da som bare, jeg hadde jo en knallfin teori  ;)
Det er skadelig å ta seg et par dager vinterferie, for kan bli døgnvill bl.a og begynne å "sensurere" besvarelser på diverse forum  ::) Dermd sent i seng.

Ja, det er et sted det blir væske ut av gassen, og da der den kondenserer. Hele prinsippet med varmepumpe er å flytte på energien som går til fordamping av væske på lavt trykk og følgelig lavt kokepunkt, og så avgi samme energi som kondensasjonsvarme på et høyere trykk som samtidig betyr at energien av gis på høyere temperatur.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Hmm, på noen småturer nå har forbruk til VP vært på max 1.050 watt. Stort sett har den vært på ca 7-900 watt og kjørt på med PTC i tillegg..
Noen små minus-grader.
Er det husken min som roter, eller ligger min VP med lavt forbruk?
Synes å huske at den lå på mer 1.000-1.500 watt heller enn 7-900 watt..
Kan vel kanskje påvirke noe med luftfuktighet også, aner ikke hva den har vært på her, men mtp det tynne islaget som ligger på alle biler hver morgen har det nok vært fuktig..

Service-karen jeg snakket med sa at de normalt ikke gjorde noe med AC før det var driftsproblem, svært lav lekkasje, så burde ikke være noen grunn å etterfylle på min.
Men, kan jeg ha lite gass likevel?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA