Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Belin, tirsdag 03. november 2015, klokken 21:38

« forrige - neste »

Belin

Hei!

Jeg har bare hatt El-bil i 3 dager (BMW i3), og skal i morgen på en litt lengre tur.
Jeg må derfor lade på vei hjem igjen. En hurtiglader hadde jo vært kjempe fint.
Jeg har lest og lest og lest her inne på forumet for å lære litt. Og det virker ikke som det bare mangler hurtigladere, men at de er ustabile også.

Jeg lurer derfor på om noen har noen tips til meg rundt Storo området på en søndag?
Jeg skal fra Råde til Disen i Oslo.

Har sett at Fortum har en hurtiglader som BMW kan bruke på Kiwi Bjerke, men at den oppleves litt ustabil? Og, er det lov å lade der på en søndag siden Kiwi er stengt?
Grefsenveien har også noen vanlige ladeplasser i gata, men den krever nøkkel. Det har ikke jeg.  Fulgte ikke noe med bilen heller (kjøpte brukt).
Hvor får man tak i det?

Hvis noen har noen nyttige tips til meg i dette ormådet blir jeg glad.
Har bilen full av unger, så det hadde vært fint å kommet seg hjem igjen.  ::)
Skal bli spennende å se!


RaBalder

Kiwi-laderen på Bjerke er noe man betaler for med sms eller ladebrikke fra Fortum. Og da kan jeg ikke tenke meg at det spiller noen rolle at Kiwi-butikken er steng eller åpen. Statoil Økern har også en ladestasjon.

Ellers er ladestasjoner en web-side som man bør studere.

Rundt Storo er der en del stolper med type2 kontakt og shuko. Disse tror jeg ikke man åpner med nøkkel. Men man aktiverer dem med SMS eller en tilfeldig RFID (en eller annen nøkkelbrikke, kort osv...). 16A er ikke det meste, men står man i 6 timer, så får man inn noen km på batteriet.

Arha

Eller http://elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet.  Hak av for Hurtig og semihurtig Combo, så ser du hvor du kan hurtiglade, og hvordan du betaler.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Belin


svingen

Sitat fra: Belin på lørdag 03. oktober 2015, klokken 18:19
Takk for svar! Statoil Økern it is! :)

Last ned gocharge app'en så kan du bruke den. Hvis ikke står du først 5 min I pølse kø Før de aktiverer hurtigladeren, får så og gå bort til bilen og sette I hurtiglader så kan man gå tilbake I pølse køen og kjøpe seg en pølse men man venter, med gocharge betaler du per min og slipper kø får å sette på laderen :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trekkoppbil

Hurtiglading går gjerne kjappt og skånsomt når batteriet er ganske tomt.  Jeg synes det ofte kan være greit å hurtiglade littegrann rett før man er framme ved destinasjonen, og at man deretter parkerer bilen til saktelading, om man skal gå fra bilen.

Belin

Planen var hurtiglading på Statoil Økern i 15 minutter, og deretter saktelading i grefsenveien.
Den krevde nøkkel, som jeg ikke har enda. Så der gikk den planen i vasken.
Så da ble det litt hurtiglading igjen på Kiwi Bjerke før hjemreise. Funket helt fint.
Kom hvert fall hjem igjen med god margin. :)

Nyttig erfaring som fersk elbilist.

Trekkoppbil

Ja, det er mange ting å lære for å komme godt i gang med lading:

Statoil er grei, da man kan betale i kassa, og man slipper lugubre betalingsløsninger, og man får 10% rabatt hvis man viser Obos-kort. Ulempa med Statoil er at man må betale for 15 minutter, så man kan ikke velge ladetid så fritt, og derfor unngår man gjerne Statoil.

På veien tilbake ville jeg nok kjørt litt før neste lading, og lada på motorsykkeldonald på Vestby, som er nære veien.

På langkjøring trur jeg ofte man kan spare tid på å kjøre økonomisk, og bruke mindre tid på lading:
-Kjøre jevnt, ikke for fort, og ligge etter vogntog som kjører i 80. (Bremselysa kommer gjerne noen tidels sekunder før bremsene.)
-Sette bilen i Nøytral, når det passer å trille.
-Finn gjerne veier som er litt kortere enn motorveien, og velg økonomisk rute.
-Ha høyt lufttrykk og gjerne slitte dekk.

elektro

Sitat fra: svingen på lørdag 03. oktober 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Belin på lørdag 03. oktober 2015, klokken 18:19
Takk for svar! Statoil Økern it is! :)

Last ned gocharge app'en så kan du bruke den. Hvis ikke står du først 5 min I pølse kø Før de aktiverer hurtigladeren, får så og gå bort til bilen og sette I hurtiglader så kan man gå tilbake I pølse køen og kjøpe seg en pølse men man venter, med gocharge betaler du per min og slipper kø får å sette på laderen :-)

Så enig, så enig! Men funker dette? Har aldri fått det til.. Kun diverse serverfeil og blitt fakturert uten å ha fått ladet.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA