Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2012 leaf (norsk) hva venter meg....

Startet av frodef, onsdag 18. november 2015, klokken 18:12

« forrige - neste »

frodef

I et forsøk på å gjenopplive varmeapparatet på min 106 så gravde jeg fram kontrollerkortet og fant en brent komponent som ser ut som en stor diode, en 5KP30 tror jeg det står på den. Det skal være et overspenningsfilter så vidt jeg forstår.

Uansett, er det noen som vet eksakt hvilken komponent det er, og/eller har noen ide om den kan ha brent som en følgefeil av noe annet eller om det holder å bare erstatte den med en frisk diode?

Elmo

Hvis du ikke vil satse på Webasto originalverksted (dyrt), så har Elbilmek i Asker har god greie på Webasto.

Eller du kan bestille nytt styrekort på eBay - fant tre alternativer (alt, alt2, alt3).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TrondN

Har liggende 1 stk webasto med nytt kontrollkort...:-)

frodef

Sitat fra: Elmo på lørdag 17. oktober 2015, klokken 21:40
Hvis du ikke vil satse på Webasto originalverksted (dyrt), så har Elbilmek i Asker har god greie på Webasto.

Eller du kan bestille nytt styrekort på eBay - fant tre alternativer (alt, alt2, alt3).

I første omgang så satser jeg på hjemmeverkstedet... Jeg så de der kortene på ebay, men det er uklart for meg om de funker med min "S"-modell, selv om kortet ser veldig likt ut... Eller kanskje det bare er styrekortet som er forskjell på "S" og "C", sånn at jeg kan kjøpe et sånt kort og dermed i praksis ha en "C"-modell?

Elmo

Jeg oppfattet ikke før nå at du har type S :(
Eneste rådet jeg har hørt om type-S er at hvis (dvs NÅR) den streiker så er det bedre å kjøpe en brukt type-C.

Men, det finnes faktisk en beskrivelse av rep av Type-S på Elbilwiki (ref), men den sier vel dessverre ingenting om styrekortet tror jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

#5
Når jeg tenker meg om så har jeg strengt tatt bare antatt at det er en S-modell fordi den sitter i en 106 fra 98. Hvordan ser man greiest hva man egentlig har? Hm.. nevermind, det står vel på wikien ja.

Elmo

Dette er en type C. Du skal kunne lese det på lappen til høyre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Ja, jommen sto det ikke "ThermoTop Z C B" der, så da blir vel saken forhåpentligvis enklere, både med informasjon og reservedeler.

VWspirit

Styrekortene på s og c kan brukes i hverandre.
Som oftes er det vifta eller ødelagt stålgitter inne i brennkammeret som er årsaken til dårlig ingen varme.
Har et kontrollkort til en C brenner du kan låne for å teste resten av brenneren
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

frodef

Nye dioder (5 stk til 50,-) kom fra kina i rekordfart. Loddet inn ny diode gikk greit. Første oppstartsforsøk ville den ikke tenne. Jeg demonterte bensintanken og tømte/renset den. Jeg syns egentlig tanken så ok ut, men da jeg forsøkte etterpå så tente den jommen. Så da blir det varme i vinter også  8)

Har btw handlet rørisolasjon på biltema og satser på å isolere slik wiki beskriver.

Elmo

Oppdater gjerne Elbilwiki med info på diodene og hva du gjorde. Og bilder hvis du har.
(beskrivelsen om isolering av vanntanken er noe av det første jeg skrev).

Hvis du ikke har bruker på elbilwiki så får du det av meg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Her er diodene: 5PCS 5KP30A P600 unidirectional TVS Transient Diode

Har ikke bruker på elbilwiki, du må gjerne lage til meg hvis det ikke er sånn at man bare kan registrere seg selv.

Elmo

Sitat fra: www.elbilwiki.no
Hvordan få skrivetilgang til wiki ?
Vi har hatt problemer med spam i det siste. Vi har derfor skrudd av anonym skrivetilgang til å redigere wikien.
For å få skrivetilgang, send epost til elbil krøllalfa uldalen no med fullt navn og ønsket brukernavn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA