Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0 - 7.1

Startet av Nenad, onsdag 09. desember 2015, klokken 18:38

« forrige - neste »

Nenad

Hei alle sammen. Jeg trenger hjelp, egentlig grundig forklaring.
1. Hva er forskjell mellom TN og IT nett ?
2. Hvordan skal jeg vite hvilket nett finnes det rundt ?
3. Hvis jeg kobler en TN nett lader på IT nett hva kommer til å skje ?
4. Eller omvendt IT lader på TN nett ?

På forhånd takk for svaret  :)
Renault Zoe fra desember 2015

Homecast

https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett
https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

hva tenker du på når du sier TN lader? ladren sitter i bilen, om du kobler en bil som krever TN til IT vil den ikke starte lading pga den føler feil spenning mellom det den forventer er N og jord

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

asgeirn


  • TN har en null-leder, som har 0V forskjell til jord, og faseledere, med 400V mellom faseledere og 230V til null-leder.  IT har faseledere, med 230V mellom hver fase og lik spenningsforskjell mellom hver fase og jord.
  • Røde industrikontakter er 400V, og kan bare brukes på TN.  I sikringsskapet vil inntakssikringen ha fire brytere, mens IT har tre.  I tillegg vil fordelingsskap ha en lapp med rød bakgrunn og hvit skrift som sier 400V, mens IT har eventuelt en lapp med blå bakgrunn og hvit skrift som sier 230V IT.  Du kan også kjøpe en stikkontakttester fra Jula: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/
  • Hvis du kobler Zoe til IT nett vil den si "Battery Charging Impossible" ettersom den finner et strømnett med jordfeil.
  • På TN vil alt fungere som vanlig.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Nenad

Sitat fra: Homecast på torsdag 05. november 2015, klokken 15:28
https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett
https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

hva tenker du på når du sier TN lader? ladren sitter i bilen, om du kobler en bil som krever TN til IT vil den ikke starte lading pga den føler feil spenning mellom det den forventer er N og jord

Jeg tenker ikke noe 8)
Alt dette er helt ukjent for meg og jeg har null erfaring med strøm. Poeng er at det kan ikke ødelegges noe, lader eller batteri hvis det kobles på feil nett ? Spørsmålet kanskje høres dumt ut, men jeg må spøre ::)
Renault Zoe fra desember 2015

Nenad

Sitat fra: asgeirn på torsdag 05. november 2015, klokken 15:52

  • TN har en null-leder, som har 0V forskjell til jord, og faseledere, med 400V mellom faseledere og 230V til null-leder.  IT har faseledere, med 230V mellom hver fase og lik spenningsforskjell mellom hver fase og jord.
  • Røde industrikontakter er 400V, og kan bare brukes på TN.  I sikringsskapet vil inntakssikringen ha fire brytere, mens IT har tre.  I tillegg vil fordelingsskap ha en lapp med rød bakgrunn og hvit skrift som sier 400V, mens IT har eventuelt en lapp med blå bakgrunn og hvit skrift som sier 230V IT.  Du kan også kjøpe en stikkontakttester fra Jula: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/
  • Hvis du kobler Zoe til IT nett vil den si "Battery Charging Impossible" ettersom den finner et strømnett med jordfeil.
  • På TN vil alt fungere som vanlig.
Takk for forklaring og tips ;)
Renault Zoe fra desember 2015

Eternities

Har et lite spørsmål som jeg kanskje kunne slenge på her jeg også..
Borettslaget har i løpet av sommeren satt opp ladestolper med Type 2, og forhandler mener at når det er Type 2 så er disse satt opp med transformator. Stemmer dette alltid?

Den det er snakk om på borettslaget er Garo LS-3 EV2 3,7kW, og ut i fra det jeg kan se ser det ut som om det stemmer at i hvert fall disse er AC, men vil dette da si at det er TN?

Informasjon fra brosjyren:
SitatLadestasjon med 2 uttak Type 2 Mode 3.
AC. 3,7kW sikret med 2 x 2p16C kombiautomater Type A.

asgeirn

1-fase Type 2 er 230V, og kan være både IT og TN. Dette er en av årsakene til at Zaptec Portable kommer med Type 2 plugg i tillegg til Schuko og blå industriplugg.

Men 3-fase Type 2 er alltid 400V og dermed TN. Så fra 11kW og oppover er de garantert TN.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA