Nokian R2 vs Michelin PS3 og vibrasjoner

Startet av Trond.Strom, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:22

« forrige - neste »

Trond.Strom

Etter jeg la om til vinterdekk startet bilen å vibrere voldsomt. Tesla sjekket og fant høydekast i dekkene og Vianor byttet dekkene på Nokian sin garanti.

Men selv med nye Nokian R2 synes jeg bilen vibrerer  mere enn Michelin PS3 sommerdekkene. Er dette normalt?

Nå rister ikke bilen vesentlig mere men det er den definitiv vibrasjon i rattet som jeg mener ikke var der med sommerdekkene

kjører med 3,4 BAR ( 50 PSI) i både sommer og vinterdekk


turfsurf

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:22

Nå rister ikke bilen vesentlig mere men det er den definitiv vibrasjon i rattet som jeg mener ikke var der med sommerdekkene

Nå har jeg ikke R2 men CVC6 som vinterdekk. Men jeg har og merket ett snev av vibrasjon etter bytte. Tror det kanskje kommer av den myke gummien og det at vinterdekkene i utganspunktet er mere ustabile / fleksible.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Har kjørt to vintre på R2. Disse gir en del resonansstøy og litt høyfrekvente vibrasjoner i rattet under enkelte omstendigheter på min gamle rwd bil. Det er verst når de er nye, det avtar ganske raskt etterhvert som mønsterdybden minker.

Nokian anbefaler forresten 10% høyere trykk i disse enn spesifisert for bilen. Det skulle tilsi 49-50 psi. Det er en anbefaling verdt å følge.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:02
Har kjørt to vintre på R2. Disse gir en del resonansstøy og litt høyfrekvente vibrasjoner i rattet under enkelte omstendigheter på min gamle rwd bil. Det er verst når de er nye, det avtar ganske raskt etterhvert som mønsterdybden minker.

Nokian anbefaler forresten 10% høyere trykk i disse enn spesifisert for bilen. Det skulle tilsi 49-50 psi. Det er en anbefaling verdt å følge.
greit , takk , har 48 nå.. mine vibrerer også , fikk byttet et set dekk tidligere grunnet ujevnheter i dekket .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sjøhyene

Har hatt vibrasjoner jeg og med R2. Er der kun i området 50-70. Føler egentlig at det har blitt gradvis værre og værre, men gidder ikke gjøre noe med det. Da de er inne i sin siste sesong nå med 5-6mm mønster igjen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

Ingen vibrasjoner med mine 19"R2 som har gått noen hundre mil, 50PSI.

cirys1

Helt nye R2, betydelig minking av støy (kontra GY), ingen vibrasjoner, jeg kjenner heller ikke at jeg svømmer som mange snakker om(3.4 bar). Det er dårligere grep i de på våt asfalt, akkurat som forventet.

ELLP

Dere som har byttet fra 19" Michelin PS3 til Nokian R2, hvordan er opplevd støynivå - stor forskjell?

Havebigfun

noe mindre- ikke så stor forskjell som til GY- dekkene.

Trond.Strom

opplever også noe mindre støy på ny asfalt, men på slitt asfalt synes jeg de støyer marginalt mer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA