Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Shadaffy, lørdag 19. desember 2015, klokken 17:27

« forrige - neste »

Shadaffy

Hei.
Har forsøkt å lete etter info som tar for seg den fysiske forskjellen mellom 70D og 85D. Men er muligens for dårlig til å søke for jeg finner lite. Har noen noe informasjon om dette?
Tenker da ikke på de innlysende faktorene som batterikapasitet og forskjellig Programvare versjon.
Mer om det er forskjellige elmotorer, drivaksler, elkabling etc.
Vil man kunne oppgradere batteripakken på disse uten å måtte gjøre fysiske forbedringer?

Cookie Monster

Helt likt utenom batteripakken og sw. Motorer osv er det samme så en 70D ville blitt en 85D med 85 pakken og sw.
2015 P85D

Shadaffy

Interessant. Når jeg kjøpte Mjauen for 4 år siden så var ett av salgsargumentene at det i fremtiden ville være mye billigere batterier å få kjøpt. Men det hjelper jo lite når volumet trolig er for lite til at noen ville bry seg med å lage billigere batteripakker til en iMiew. Så bilen kommer til å kjøres til den bryter sammen. Og så blir det takk for seg.

Men når Tesla standardiserer som de gjør så kan det bli ett rimelig bra ettermarked for å bytte og oppgradere batteripakker.

Jeg stod mellom å kjøpe en ribbet 85D eller en slikjegønsketden 70D. Valget falt på 70D. Hadde ikke råd til mer i denne omgang.
Men når det i praksis ikke er noe forskjell så er det jo håp om at et er mulig å bytte inn 70 pakken i en 100+ pakke om fem års tid. Og da får jeg i pose og sekk om Tesla klarer å tilby dette for en fornuftig penge.

Kianus

70D er mer enn nok, du kommer ikke til å savne mer rekkevidde.

Lygren

Har en 85D nå, 60 tidligere, og jeg må si jeg er overrasket over hvor mye rekkevidde faktisk 60en hadde... Fra jobben og hjem var forbruket normalt 10-11% med 60en, og med 85Den 8-10%, altså minimal forskjell. Det som nok skiller 85Den og 60en mest er den avsindige aksen fra 85Den, og DEN er verdt litt, selv om selvsagt 70Den sparker noe mer fra seg enn 60en igjen. Nå er det etterhvert fint lite jeg gidder å utnytte aksen, og med dagens prising hadde jeg garantert valgt en 70D selv (jeg kjøpte min 85D før prisoppgangen(e)=nesten 150.000 rimeligere enn i dag).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA