Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store fremtidsladetråden!

Startet av pmnerland, lørdag 21. november 2015, klokken 10:19

« forrige - neste »

pmnerland

Vi er 2 boliger med felles parkering. Naboen har trukket kabel og satt opp stikkontakt på et stativ. Dedikert 16A kurs. Jeg vurderer å kjøpe el-bil og han tilbyr å bruke hans 16A kurs. Er det mulig å lade 2 biler samtidig på denne kursen? E-Golf og BMWi3 :)

fantonsen

Det er mulig, men da maks 16A til sammen. Altså må hver av dere maks trekke 8A når begge lader.
e-Golf sin ladekabel trekker normalt 10A, men kan også stilles ned til 8A eller 6A.
Jeg ville da anbefalt 6A når begge lader for å ikke ligge på maks hele tiden. Men da tar det laaaaaang tid. Kanskje hele 24t fra tomt til fullt batteri.
Vet ikke hvordan det er med BMW sin ladekabel.

Høres ut til at det fort kan bli litt konflikter her, så ville anbefalt egen kurs.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S19C_19.46.4-458817 | Telematics: 18.2 | BECS: BN-AAE-BC-AC-BE

pmnerland

Takk for svar. Har vel kommet til samme konklusjon. Ingen hensikt å risikere at naboen ikke får ladet bilen over natten og blir grinete selv om han sier det er ok. Skal få et prisoverslag fra elektriker. Dette er midlertidig så blir det for dyrt må jeg vel velge å bytte den gamle Peugeot 207 diesel til en hybrid :-\

Jorgensen

Med standard ladekabel til BMWi3, så kan du stille inn ladehastighet til 6A, 9A eller 12A i bilen.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

pmnerland

Begge bilene må da settes på 6A og det er vel ikke noen god ide i forhold til ladetid, spesielt ikke for naboen som sannsynligvis lader på 12A i dag. Forstår at jeg må legge opp egen kurs. Hvis jeg først gjør det, er det vel like greit å planlegge for fremtiden med mer enn 16A?

elektrolux

Hvorfor ikke la eieren av kursen lade ferdig først, og så kan du lade.

Ofte trengs bare et par timers lading på 16A så er ladekursen klar for neste bil.

Bilene lader tross alt ca 25 km/t på 16A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:03
Hvorfor ikke la eieren av kursen lade ferdig først, og så kan du lade.

Ofte trengs bare et par timers lading på 16A så er ladekursen klar for neste bil.

Bilene lader tross alt ca 25 km/t på 16A

Det tenker jeg og. Den som kjører minst kan lade sist. Bare å sette en av de på forsinket lading.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Vil absolutt anbefale separate kurser.

Vi har flere elbiler med én kurs pr bil. Selv innen samme familie ville det blitt kluss om vi skulle dele kurs  :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:55
Vil absolutt anbefale separate kurser.

Vi har flere elbiler med én kurs pr bil. Selv innen samme familie ville det blitt kluss om vi skulle dele kurs  :P

Løses ved å la damen lade først, som over alt ellers i heimen - det er det som kalles likestilling  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hsa77

Å la naboen lade først, for så å lade selv etterpå er jo en løsning - da må du ha kontroll på nøyaktig når naboen lader - hva om han kommer hjem senere enn deg? Hva gjør du dersom naboen har programmert bilen til å forvarme - da vil sikringen løse ut dersom du ikke er ferdig med å lade... Denne løsningen kan nok føre til noen konflikter, ja.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA