Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På Amcar treff med Tesla

Startet av e-Golfer, onsdag 04. juni 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

e-Golfer

Hei.

Nå er kolletivfeltene i Drotningsvik i ferd med å ferdigstilles, og skiltingen er klargjort. Her blir det noen utfordringer...

Ved av/påkjøringen til Drotningsvik begge veier er det laget en "midtrabatt" mellom vanlig felt og kollektivfeltet. Her er det skiltet påbudt kjøreretning til høyre (altså ta av fra 555 til Drotningsvik) med underskiltet "Gjelder ikke buss og taxi". Dette betyr i praksis at elbiler ikke kan kjøre på innersiden av denne midtrabatten.

Vi må altså kjøre i kollektivfeltet noen hundre meter, så presse oss ut i hovedfeltet de 30 meterne forbi midtrabatten for så å kjøre kollektivfeltet videre...

Her burde de satt opp underskiltet "Gjelder ikke brukere av kollektivfelt" i stedet, som de har begynt å gjøre på østlandet.

Noen som vet hvor man kan foreslå en slik skiltendring? Evnt: Kommer politiet til å ta elbiler på "feil" side av midtrabatten?

e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Johnny

Regner med at noen bøter, med påfølgende mediaoppslag vil gi svaret på dette spørsmålet.
TMS og eGolf.

Knotten

Noen som har hørt noe mer i denne saken?
Kjører daglig forbi her, så det har en viss interesse.. ::)

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

e-Golfer

Får ikke bilen min før i juli, så har ikke engasjert meg så mye foreløpig.

Men mener absolutt underskiletet burde vært endret til mitt tidligere forslag :-)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Johnny

I mot mine spådommer om hva denne vegutbygningen ville gjøre for trafikksituasjonen, så er vel problemstillingen av mindre interesse nå? I alle fall utover, for der glir det relativt greit synes nå jeg.

TMS og eGolf.

krister461

Jeg ser det er flere (meg også en sjelden gang) som benytter feltet hele veien. Håper ingen ender opp med en bot for dette.


Når det gjelder veiutbyggingen så sliter jeg med å se den store fordelen. Det har aldri vært i Drotningsvik problemene sitter. Kjører du fra Sotra så har du til tider kø fra Kolltveit til og med Sotrabroen, mens det både før og etter utbyggingen stort sett løser seg opp rundt Drotningsvik. Kjører du fra byen så er det til tider kø fra før Lyderhorntunellen og frem til ca Drotningsvik hvor det vanligvis løser seg opp - også her både før og etter utbyggingen.

Eneste perioden området rundt Drotningsvik har vært et stort problem er perioden utbyggingen har holdt på. Tiden jeg har tapt på ekstra kø under utbyggingen tviler jeg på at jeg tar inn igjen nå i etterkant... :S

Knotten

Enig med sistnevnte taler - men det kan jo (vil nok) endre seg endel.. ::)

Lå forressten for noen dager siden i venstre felt på vei til Bergen, køen gikk litt over fartsgrensen.
Da kom en elbil 'i hundre' i kollektivfeltet, passerte det omstridte skiltet så det nesten sto og svaiet da den fortsatte oppover. Regner med at den var på vei til kvinneklinikken el.lign...? :(
Noen heller stadig bensin på misunnelsens bål.. :-[
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Johnny

To år siden siste innlegg, men stadig like aktuelt...

Siden sist har andelen batteribiler ikke akkurat avtatt, og når jeg sitter i kø nedover bakken der hver ettermiddag, så kjenner jeg at jeg blir mer og mer flau på "våre" vegne. En juridisk rett er ikke nødvendigvis en moralsk rett. Sammen med aktiviteten til de ordinære køakrobatene, får dette trafikken til å stoppe nesten helt opp venstrefila. Mulig det er noe feil med meg, men jeg kan ikke begripe hvorfor ikke folkeskikk skal være et naturlig element i trafikken!
TMS og eGolf.

Olee

Nå er ikke dette min faste pendlerrute, men kjørte der en uke i rushet. Bare på de få dagene tipper jeg politiet kunne bøtelagt hundrevis som kjører på feil side av påbudsskiltene!

trykkertor

Jo, det er helt rett, (juridisk). Og slik det er skiltet nå, er det forbudt å holde kollektivfeltet.
Men all logikk, (i den grad det finnes i veivesenet), tilsier at det mest fornuftige, hensiktsmessige og lettest for trafikkavviklingen, ville være å holde feltet hele veien, uten å flette seg inn og ut av venstrefilen.

Må innrømme at jeg selv i tider med mye kø kjører kollektivfeltet, svinger av hvor jeg er påbudt, for å ta en usving og komme tilbake igjen på lovligvis.
Unødvendig, kronglete og skaper ikke flyt. Men lovlig.

Johnny

Det tragiske med køakrobatikk generelt, er at det som er løsningen på problemet med saktegående trafikk for den enkelte, også er årsaken til problemet i utgangspunktet!
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA