Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store fremtidsladetråden!

Startet av Griffel, lørdag 21. november 2015, klokken 06:45

« forrige - neste »

Griffel

TU:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/10/19/na-kommer-trolleybussene-tilbake-50-ar-etter-at-de-fleste-rutene-ble-lagt-ned
Sitat
Trolleybusser er i drift i 150 byer rundt om i Europa, men i Norge ble de aller fleste rutene lagt ned på 1960-tallet.
Bergen er det ene, litt kuriøse, unntaket, med kontinuerlig drift siden 50-årene. Nå kan bussene, som forsynes med strøm fra kontaktledninger over kjørebanen, få en ny vår her i nord.

I Bergen skal det utredes en utvidelse av tilbudet, mens Stavanger og Nord-Jæren trolig velger teknologien til sin store kollektivsatsing.


Tirsdag blir det klart om Rogaland fylkeskommune satser på trolleybusser til den nye bussveien i Stavanger og Sandnes, som skal stå klar i 2021. Illustrasjon: Trivector Trafic AB
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Omtrent som motorveikjørig med pantograf som nevnt i annen tråd. Forskjellen blir nok at dette blir delvis med batterier for enklere ledningsføring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA