Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reduksjon av batterikapasitet

Startet av als77, lørdag 19. september 2015, klokken 20:10

« forrige - neste »

Råde

Tyskerne har tenkt på profitt. Tesla  (og i3) varmer batteriet under forvarming. Tesla kan bruke 12 kW under forvarming har jeg lest. 6 til kupe og 6 til batteri. Hvordan det er uten tilkoblet strøm og under kjøring vet jeg ikke.

Men, som du peker på endrer ikke temperaturen på energien i batteriet såvidt jeg vet, men det endrer på de kjemiske reaksjonene og hvor raskt og fullstendig de kan gå, jf indre friksjon.
e-Golf | X75D

enla

16' BMW i3 (leveres sept.)

elektro

Sitat fra: Råde på søndag 23. august 2015, klokken 23:07
Tyskerne har tenkt på profitt. Tesla  (og i3) varmer batteriet under forvarming. Tesla kan bruke 12 kW under forvarming har jeg lest. 6 til kupe og 6 til batteri. Hvordan det er uten tilkoblet strøm og under kjøring vet jeg ikke.

Men, som du peker på endrer ikke temperaturen på energien i batteriet såvidt jeg vet, men det endrer på de kjemiske reaksjonene og hvor raskt og fullstendig de kan gå, jf indre friksjon.

Er nok sant som du sier at de har tenkt profitt. Det har nok vært et mål å lage en bil som ikke er alt for mye dyrere enn for eksempel Leaf. Da må man spare på noe. Tipper at for eksempel nye helelektriske Audi Q6 kommer til å ha forvarming av batteriet. Men så kommer den sikkert til å koste en million også..  :-\
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

als77

Ingen som har prøvd å regne på dette altså? Nesten sjokkerende  :o
Selv har jeg bare erfaring fra da jeg fikk låne e-Golfen til og fra hytta.
Vet ikke om forhandler hadde ladet batteriet til 100% eller bare nesten, så tørr ikke gå god for tallene til hytta (de antyder 20,45kW ved 14 grader, gitt at forhandler hadde ladet til 100%).

På vei hjem fra hytta (med 100% batteri) kjørte jeg 123km, hadde en estimert rest på 37km og et snitt på 13,4kWh/100km. Det skulle da gi 21,45kWh tilgjengelig batteri. Det var da 17 grader.

Med GOM så blir det vanskelig å estimere tilgjengelig batteri på korte turer (for da er jo estimert rest helt på viddene), men når man kjører batteriet langt ned så bør tallene bli ok (jeg var nede på rødt, men bilen hadde ikke skrudd seg over i ECO+ slik den gjorde på vei til hytta).

Noen andre som vil dele sine erfaringer? Både under 17 grader (for å verifisere 21,45kWh) og andre temperaturer.

als77

Rekkeviddeestimatoren på www.gronnbil.no/rekkevidde tillater beregning for ulike utetemperaturer.
Dytter jeg inn 17 grader, gjennomsnittshastighet 56km/t (slik http://www.jurassictest.ch/GR/ mener jeg skulle hatt på den ruta) og ingen varme/AC så sier den en rekkevidde på 149km (127-172).

Dropper jeg varme/AC på kalkulatoren så reduseres rekkevidden først fra 0 grader, vet ikke om det er pga forventet økt forbruk eller redusert tilgjengelig batterikapasitet. Uansett så sier grønnbil for min kjørerute, 56km/t, normal kjørestil og terreng (og uten varmeapparat);
>0 grader = 149km (min 127, maks 172)
-5 grader = 138km (min 117, maks 159)
-10 grader = 127km (min 108, maks 146)
-15 grader = 116km (min 98, maks 133)
-20 grader = 105km (min 89, maks 120)

Skjønt vet ikke hvor mye jeg stoler på det; skrur jeg på kupevarmer så får jeg maks rekkevidde 79km ved 56km/t og -20 grader

als77

For Leaf (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293) så anslås det;
1% tapt rekkevidde pr 2 grader kaldere enn 20 grader (og 1% ekstra rekkevidde pr 4 grader varmere enn 20 grader). Gjelder det samme for e-Golf så vil det tilsi;
20 grader = 100% kapasitet
10 grader = 95% kapasitet
0 grader = 90% kapasitet
-10 grader = 85% kapasitet
-20 grader = 80% kapasitet
Før økt forbruk vel og merke

EAKF

#22
Angående rekkevidde vs temperatur og hastighet, har jeg funnet dette for Tesla og Nissan Leaf. Dette bør være overførbart til e-Golf med litt skalering for batterikapasiteten på e-Golf vs Leaf og Tesla.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Tekberg

Sitat fra: enla på søndag 23. august 2015, klokken 23:30
...Tesla, i3 og B-klasse Electric...?
...Soul har dette som standard og da koster den det samme som UP uten forvarmer av batteri... Kommer vel som ekstrautstyr på egolf eller kanskje som en del av en "vinterpakke" til 25000...i kjent Volkswagen stil.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Rio

Sitat fra: EAKF på lørdag 05. september 2015, klokken 09:05
Angående rekkevidde vs temperatur og hastighet, har jeg funnet dette for Tesla og Nissan Leaf. Dette bør være overførbart til e-Golf med litt skalering for batterikapasiteten på e-Golf vs Leaf og Tesla.

De har jo forskjellig batterikjemi, så det er ikke nødvendigvis så veldig overførbart, dessverre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: elektro på mandag 24. august 2015, klokken 13:22
Sitat fra: Råde på søndag 23. august 2015, klokken 23:07
Tyskerne har tenkt på profitt. Tesla  (og i3) varmer batteriet under forvarming. Tesla kan bruke 12 kW under forvarming har jeg lest. 6 til kupe og 6 til batteri. Hvordan det er uten tilkoblet strøm og under kjøring vet jeg ikke.

Men, som du peker på endrer ikke temperaturen på energien i batteriet såvidt jeg vet, men det endrer på de kjemiske reaksjonene og hvor raskt og fullstendig de kan gå, jf indre friksjon.

Er nok sant som du sier at de har tenkt profitt. Det har nok vært et mål å lage en bil som ikke er alt for mye dyrere enn for eksempel Leaf. Da må man spare på noe. Tipper at for eksempel nye helelektriske Audi Q6 kommer til å ha forvarming av batteriet. Men så kommer den sikkert til å koste en million også..  :-\

Husk at økt intern motstand i batteriet betyr at all den energien går nettopp på å varme opp batteriet. Det samme med hurtiglading.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

als77

Noen som vet om GOMen i e-Golfen baserer seg på forbruk siste x km, siden lading, siden start, langtids eller en forhåndsdefinert forbruk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA