Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innstillinger best mulig rekkevidde

Startet av LasseHansen89, mandag 21. desember 2015, klokken 17:29

« forrige - neste »

LasseHansen89

Hei.
I det siste har bremsene begynt å lugge veldig akkurat i det bremseklossene slår inn. Dette er når jeg kjører sakte. For eksempel i kø - Jeg bremser forsiktig og bilen starter å regenerere, men akkurat i det bremseklossene treffer bremseskiven så blir det brå stopp. Dette er verst når bremsene er kalde.

Noen som har vært bort i lignende? Bilen har kun gått 11 000km.

Lasse
Nissan Leaf Tekna 2014
Konnerud - Drammen

Fallskjerm

Ja til stadig. Langhelger med å trykke bremsepedal i bunnen noen ganger
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

LasseHansen89

Ok, takk for det.

Noe flaut å kjøre i kø, samt og parkere når bilen holder på sånn.:-P

Lasse
Nissan Leaf Tekna 2014
Konnerud - Drammen

BE

Ja, stemmer som Fallskjerm sier. Trykk bremsepedalen helt i gulvet, i motsetning til bremsepedaler i gamledager er det faktisk mulig. Det virker som om dette nullstiller overgangen mellom regenerering og mekanisk brems, og du slippe den irriterende bråbremsingen i sakte køkjøring.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ara

Dette har irritert meg også, men dette tipset hjalp. Takk  :)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

nr1rayner

Tok nylig en bremseservice på min (altså selvgjort er velgjort). Alt som skal bevege seg ble da smurt opp, bremsene virket mer responsive etter dette. Virker som de hang på etter man slipper pedalen før i forhold til nå.. Dette kan altså også fjerne litt av problemet.
Tviler på at smøringen holder særlig lenge på "ørene" på bremseklossene, det punktet som trolig har mest å si for den forskjellen jeg opplevde..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bobbulf

Ser det er en softwareoppdatering som skal fixe problemene med luggingen på bremsene:
https://www.automd.com/tsb/bulletin_b367470/
Er det noen som har fått oppdatert og evnt merker noen forskjell?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Olee

Sitat fra: Bobbulf på søndag 17. januar 2016, klokken 18:05
Ser det er en softwareoppdatering som skal fixe problemene med luggingen på bremsene:
https://www.automd.com/tsb/bulletin_b367470/
Er det noen som har fått oppdatert og evnt merker noen forskjell?
Og denne gjelder kun for 2013 mod? Min 2015 lugger også  :P

Powerflux

Sjekk link til tråd lenger opp!  Det er kun en ting som hjelper! Trykk pedal til bunns et par ganger og posisjonssensor finner igjen nullpunktet mellom regen og mekanisk bremsing!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Olee

Hjelper litt, men lugger fortsatt en del..

Panders

#11
Jeg opplever at jeg feks bremser rolig ned i et lyskryss,  plutselig slutter bilen og bremse og jeg må kaste meg på bremsen. Regner med dette kommer av at regen deaktiveres. Dette er for meg helt uhørt at det skal fungere slik??
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

HansButenschon

Min Leaf fra 2014 har dette nokså ofte, særlig i starten på kjøreturen. Jeg har tenkt at dette skyldes fuktighet på bremseskivene. I alle fall har jeg samme symptom på en gammel eksosbil, f.eks. rett etter vask, så det kan ikke skyldes noen regenereringssensor. Uansett: Takk for tipset om å trykke pedalen helt inn, jeg skal prøve det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA