Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tide forsikring, erfaringer?

Startet av Rog-elbil, torsdag 19. november 2015, klokken 12:32

« forrige - neste »

Rog-elbil

Er det noen her som kan svare på om felger fra andre biltyper passer til Nissan Leaf? Jeg kjøpte ikke med vinterhjul da jeg kjøpte bilen, og vil gjerne få tak i brukte hvis det er mulig.
Visia, 2015 modell. 3 000 km.

nr1rayner

Let litt på f.eks. martins.no.
Tror det var 5x114,3 boltsirkel, 30mm impress og 45mm nav.
Boltsirkel må selvsagt være lik, impress kan være +/- 5mm såvidt jeg husker.
Nav må være likt eller større.
Garantert andre japser som har passende mål.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Er det ikke 40 mm innpress på Leafen da, eller husker jeg så feil?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

#3
Sitat fra: BE på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:57
Er det ikke 40 mm innpress på Leafen da, eller husker jeg så feil?
Jo, ET40.

Jeg kjøpte 15"-felger fra en eldre Chrysler Voyager. Måtte ha senterringer fra 71,5 - 66,1 da. Sitter som et skudd.

Ellers er det bare å saumfare boltsirkel.no. Se etter boltsirkel 5x114,3 og ET mellom 33 og 47 som er lovlig intervall på Leaf. Senterhull på Leaf er 66,1 mm, felgene må ha eksakt dette eller 3+ mm større slik at det finnes senterringer som passer (f.eks. Mitsubishi med 67,1 mm blir for nært mens Chrysler med 71,5 mm går bra). Senterringer kjøpes enkelt på navringer.no.

Edit: etter å ha sett gjennom boltsirkel.no er det bare Ford Explorer 03-, Ford Mustang 05-, Dodge Caravan 01-07, Dodge Nitro 07- og Infiniti som passer utenom Chrysler og andre Nissan-modeller.

Ellers passer som oftest tredjepartsfelger fra andre biler bare de har riktig boltsirkel og innpress. De har store navhull for å kunne passe mange merker og modeller vha senterringer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:46
Senterhull på Leaf er 66,1 mm, felgene må ha eksakt dette eller 3+ mm større slik at det finnes senterringer som passer (f.eks. Mitsubishi med 67,1 mm blir for nært mens Chrysler med 71,5 mm går bra). Senterringer kjøpes enkelt på navringer.no.
Mener da det finnes 67,1-66,1 også? Når de er så tynne er det metallring.
Forøvrig er nok også 67,1 så nært at det burde gå greit uten senterring hvis man er litt nøye med tilstrammingen  ;)

Sitat fra: BE på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:57
Er det ikke 40 mm innpress på Leafen da, eller husker jeg så feil?
Nei, var visst jeg som husket feil ;) Men et av de var ca 40 i hver fall  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#5
Sitat fra: nr1rayner på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:14
Sitat fra: tomrh på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:46
Senterhull på Leaf er 66,1 mm, felgene må ha eksakt dette eller 3+ mm større slik at det finnes senterringer som passer (f.eks. Mitsubishi med 67,1 mm blir for nært mens Chrysler med 71,5 mm går bra). Senterringer kjøpes enkelt på navringer.no.
Mener da det finnes 67,1-66,1 også? Når de er så tynne er det metallring.
Forøvrig er nok også 67,1 så nært at det burde gå greit uten senterring hvis man er litt nøye med tilstrammingen  ;)
Det er tillatt med maks 0,4 mm avvik her så 67,1 er ikke å anbefale uten senterringer. Men navringer.no selger faktisk 67,1 - 66,1. :o Må være tynne greier. Men da er det plutselig mye fra Mitsubishi, Kia, Mazda og Hyundai som kan brukes. :) Og 15"-felger er knall. Ingen vil ha de så du får nærmest kastet de etter deg for en slikk og ingenting. Men faktum er at Leafen blir mykere å kjøre, bruker litt mindre strøm, og dekkene blir billigere i innkjøp også i 15". (Har en egen tråd om dette med egne erfaringer.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:27
Det er tillatt med maks 0,4 mm avvik her så 67,1 er ikke å anbefale uten senterringer. Men navringer.no selger faktisk 67,1 - 66,1. :o Må være tynne greier.
Kanskje andre regler på campingvogn/tilhenger. På vogna mi, al-ko drag, er det STOR forskjell mellom nav og senterhull i felg originalt! Vi snakker bortimot 20mm sånn sirkum sarium antatt fra den noe fallende husken :P Så der MÅ man være nøye med stramming.. Slikt er visst ikke uvanlig på camping. Det er kanskje litt mer nøye på bil, men hjul på campingvogn som overhodet ikke er sentrert kan jo ikke være forsvarlig eller behagelig å kjøre med det heller..

Ja, de ringene er tynne ja ;) Mulig faktisk de er i plast, usikker, menmen det funker da.

Slenger man på "slingrebolter" (var det ikke det de het da?) skal man vel ha mulighet å bruke 5x112 og muligens 5x110 også. Da burde det jo være MYE å velge i..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Slingrebolter er ikke tillatt så vidt jeg vet. Dessuten svært skeptisk uansett om de skulle være det, felgene skal sitte ordentlig og da er det original boltsirkel som gjelder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA