Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av bjaolsen, mandag 16. november 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

bjaolsen

I dag morges var det -2 grader. Når jeg slo på tenninga i dag morges kom den opp med 98%, kan det være temperaturen ? Andre med lignende erfaringer ?

Bilen har stått tilkoblet hele natta, men uten forvarming. Var ferdig ladet kl. 23:22 i går kveld med 100%.
Hadde ikke til til å koble på dongle og CanZE, men hvis det fortsetter må jeg undersøke nærmere.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

100% - 97% i dag morges.... ingen andre enn meg som "sliter" ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Elhanen

Nei, jeg hadde 100 % etter å ha toppet batteriet hjemme i garasjen. Bilen sa i går kveld at den trengte 1,5 t for å fylle fra 84 % ,men i praksis hadde den brukt nærmere 5 timer....hmmmm.
Det jeg "sliter" med er at kjørelengden minker mye, når gradene går over på den blå siden !
Venter veldig på "hytteladeren" og for så vidt Zaptech :( synes det er nærmest skandale av Renault !
Kjører bilen tom for strøm så har vi jo rett til veihjelp ;)

zbk

Jeg har aldri sett denne effekten. Siden den står uten forvarming er den teoriene som slår meg at du enten rammes av "overestimeringen" av % ved lading eller at det er en sideeffekt av at batteriet er nedkjølt.

Dersom bilen kutter ladingen fordi den tror det er fullt og ikke starter ladingen igjen om spenning faller til under 100% ser jeg for meg at overestimeringseffekten kan oppstå.

Ellers tror jeg at det som skjer er at batteriet kjøles ned vesentlig av det kalde været etter at ladingen er ferdig og at bilen derfor mener tigjengelig energi er redusert. I så fall burde prosentene "komme tilbake" når batteriet varmes under bruk.

Som relatert info ladet jeg fra 32-75% på en hurtiglader i går kveld. Satte bilen fra meg hjemme (4.5km senere) med 70% rapportert fra CanZE. Når jeg tok bilen i dag tidlig viste ladestatus 59%!?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Au! Det var ikke helt bra, det kan virke som om overestimeringen er verre i kaldt vær.

Regner også med at mitt problem har med temperatur å gjøre, men kan ikke huske at det var slik i mars/april...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Speeder

Dette blir spennende å følge når nåla kryper ned mot 20 blå. ???
Zoe 43kW

hsa77

Dersom man er avhengig av 100% batteri om morgenen er forvarming et must. Da vil også bilen "våkne" og oppdage at den mangler et par prosent og starte lading. Tror det kan være lurt å sette forvarming til 15min før du trenger bilen, så rekker den å lade litt også.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Sikkert både lurt og komfortabelt å bruke forvarming... Mitt problem er at bilen står ved soveromsveggen til naboen, og at hverken lader eller varmepumpe er helt støyfri.

Så i naboskapets ånd, så fryser jeg litt. Trenger heller ikke 100% batteri for å komme meg t/r jobb. OG jeg har mulighet for hurtiglading på tre-fire steder innen 5 minutter fra jobben.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

erik e

Det er ikke greit med moderne bil. Tips: ikke sjekk alle data , start opp om morgen og kjør. Bruk bilen,det går bra. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bjaolsen

Det er sannsynlig et godt råd Erik e... GOD HELG  8)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Da kan jeg informere om at jeg har observert samme effekt som hos trådstarter. Bilen ladet til 100% i natt (ferdig 03:36) og har deretter ladet fra 97%-100% igjen i forbindelse med forvarmingen i dag tidlig. Temperatur ute: 2-3°C.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Min bil var derimot "normal" i morges. 100% selv om temperaturen var
rundt 0.
Ferdig ladet ca. 04:30
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Elhanen

Nå i helgen hadde jeg også samme opplevelse som trådstarter. Hadde dagen i forveien hurtigladet og satt bilen over natta på 3,6 kwh hjemmelader i garasjen, kun 98 % på batteriet ved start på morgenen.
Temp hadde falt noe om natta og var nok rett under 0 for meg også.
Ser jo at kaldt batteri trenger veldig lang tid på å ta til seg strøm, 2 t og 5 min for å fylle 11 kwh på søndag da temp var -2, mot 35 min og 10 kwh fylling i går med varmt batteri og temp 3 grader.
Begge disse ladningene på hurtiglader til Fortum.
Jeg lurer veldig på hvordan dette blir med temperaturer ned på minus 10-15 ? er det mulig å kjøre særlig mer enn 6-7 mil ? og hvor sunt er det for batteriet ?
Regner med at Cameleon-laderen til Renault er designet for å ta vare på batteriet i størst mulig grad, men bilen er ganske så forskjellig fra sommer til vinterbruk !

THE

Var på to uker ferie nylig, og kom hjem på søndag 18.10.

Ladet bilen til ca 85% før jeg reiste 3. oktober. Da jeg satte bilen på lading søndag kveld var SOC 84%, så to uker i kaldt vær har ikke tappet batteriet i alle fall. Det var -4 da jeg kom hjem, og det har vært kuldegrader store deler av den siste uken bilen har vært parkert. Det hører med til historien at bilen ble ladet til 94% den 3. oktober og kjørt en veldig kort tur. Ei stund etter at jeg parkerte var SOC 85%, så effekten av optimistisk SOC etter lading hadde jeg allerede fjernet. 

Lading fra 84% til 100%, etter to uker parkering og iskald bil, tok 2 t 25 min

Satte på forvarming til kl 06:15 mandag morgen. Kl 05:10 startet lading automatisk, og ladet fra 96% til 100%.

Merket at forbruket var skyhøyt i går, og kom hjem etter t/r jobb, totalt 96 km, med 28% SOC (temperaturer mellom -4 og +7 grader under kjøring)

Skulle ut igjen på en lengre tur ganske kjapt, så satte bilen på lading da jeg kom hjem. Ladet 28% - 74% på 1t og 14 min.

Etter ca 70 km kjøring hadde jeg 14% SOC. Satte bilen på lading med varme batterier. Lading fra 14% til 100% tok 5 t 5 min (-2 grader ute). Satte på forvarming til 06:15 i dag tidlig, men ingen "tilleggslading" er registrert på Z.E online i morges i alle fall. Hadde 100% batteri da jeg startet hjemmefra i dag.

Må si jeg er spent på hva -10 til -15 vil bety for ladetid og rekkevidde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA