Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan fikse mangelen på app

Startet av Mavsemums, tirsdag 17. november 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Mavsemums

Hei

Jeg er ganske nybegynner på elbil (ikke fått bilen enda) og ble ikke veldig klok av å lese diverse tråder her om dette så beklager om dette har blitt svart på allerede. Jeg må nok ha det inn med teskje.

Jeg får en 20 eller 25 A sikring til carporten og tenker følgende:

Alternativ 1 er å lade med 10A ledning som medfølger bilen (schuko) så den begrenses til 10A maks. Litt for tregt for meg tenker jeg.

Alternativ 2 er å sette opp en CEE kontakt og ha en type kabel (som jeg må kjøpe?) som jeg kan stille til maks 16A (?) så jeg kan lade fortere.

Alternativ 3 er å betale 10900 NOK til Møller for hjemmeladeboks.


Jeg vil helst ha alternativ 2 da jeg kan lade hurtigere enn med vanlig stikkontakt samtidig som jeg sparer endel kroner og ører på det. Slik jeg har forstått er alternativ 2 lov, men usikker om jeg kan ha 20 eller 25A på den eller om jeg må begrense meg til å sette en 16A sikring. Tenker det er greit med litt større kapasitet selv om jeg trekker 16A bare så slipper sikringen å bli belastet 100%. Også usikker på hvilken kabel jeg evt da skal kjøpe. Jeg har god tid så kan bestille fra nett/utland osv hvis noen kan anbefale en kabel og evt annet jeg trenger enn CEE kontakten på veggen.

Faktisk blir det sikkert 15A og ikke 16A sikringer mtp nye regler, korrekt?

Takker for alle svar!

EAKF

#1
Alternativ 2 med blå industri-kontakter (IEC 60309 ) er et glimrende og sikkert alternativ. Jeg har gjort det selv, og bruker byggestrømuttaket på 32A, selv om jeg bare trenger 16A. Jeg bruker en "billig"  16A lader fra EV institute, godkjent for bruk i Norge. Jeg diskuterte dette med en selger for slike veggbokser, elektriker forøvrig, og han måtte innrømme til slutt at det faktisk var en sikker løsning, men å innrømme det satt langt inne, og han var irritert.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Mavsemums

EAFK, hva kostet den billige kabelen fra EV? De har en som koster 3800 kr, 16/10A Menneske, er det noe billigere? Eller skal man gå for den bare?

Det høres jo ut som den beste løsningen, kan ikke se for meg at en elektriker skal ha så mye for å legge opp en kurs, kabel og CEE kontakt. Blir betraktelig mye billigere enn veggboksen!

EAKF

Sitat fra: Mavsemums på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:37
EAFK, hva kostet den billige kabelen fra EV? De har en som koster 3800 kr, 16/10A Menneske, er det noe billigere? Eller skal man gå for den bare?

Det høres jo ut som den beste løsningen, kan ikke se for meg at en elektriker skal ha så mye for å legge opp en kurs, kabel og CEE kontakt. Blir betraktelig mye billigere enn veggboksen!

I tillegg til EV Institute, har de en lader på "ladefabrikken", omtrent samme pris. Men når jeg tenker etter; skal du spare penger bør du kunne gjøre litt selv. Hjemme hos meg har jeg et 32A  3-Fas uttak ved sikringsskapet ("byggestrømuttak" som jeg allerede hadde før jeg fikk elbil). Fra denne går det en 4mm2/30m lang skjøtekabel bort til bilen. Du må lage deg en overgang fra 32A/3fas CEE (blå industrikontakt) til 16A/1fas (fortsatt blå industrikontakt). På "billigladeren" må du sette på en 16A/1-fas CEE i stedet for schuko-kontakten. For å kunne bruke denne billigladeren utenfor hjemmet, bør du også ha en overgang fra 16A CEE til schuko, slik at du har muligheten til å bruke den mot en "vanlig" schuko vekkontakt. Husk at du kan selv stille inn og begrense strømtrekket til 10A i bilen for å skåne en evt. schuko-kontakt.

Det koster noen kroner for disse kontaktene og overgangene du må lage. 4mm2 kabel koster noen kroner per meter. Å sette på et slikt byggestrømuttak ved siden av sikringsskapet, tipper jeg koster 2-3000 kr. La oss si dette vil koste deg 5000kr(?). Så kommer billigladeren i tillegg. Totalt sett blir kanskje ikke en veggmontert lader, satt opp av elektriker så dyr likevel.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

elektrolux

Ville ikke sett meg helt blind på prisene.

Vi selger f.eks Ratio sine nye ladekabler med en ganske liten kladd for kun 4390.-

Da får en en ladekabel fullspekket med vern og i.h.h.t  alle krav. Inkludert overkjøring og 100% vanntett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OnlyOne

#5
Jeg slenger meg på her. Vil en 400 Volts rød industrikontakt (avbildet), fungere på e-Golf?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

jkirkebo

Sitat fra: OnlyOne på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:38
Jeg slenger meg på her. Vil en 400 Volts rød industrikontakt (avbildet), fungere på e-Golf?

Ja forutsatt at den er 5-pins og ikke 4-pins. Du må kjøpe en ladestasjon med passende CEE-støpsel for å bruke den. Du må også sjekke om den er 16A eller 32A (står på lokket).
Passende ladestasjon selger jeg for fra kr. 3800,-. Den er for fast montering, skal du ha noe mobilt må du lete andre steder ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mavsemums

Takk for svar. Jeg kommer nok ikke til å mekke så veldig mye på det selv, bare gå for CEE kontakt i regi av elektriker og en slik ladekanel som EV institute har som passer.

jkirkebo: hvorfor en ladestasjon hvis han evt har en CEE kontakt som passer? Trenger han ikke bare en ladekabel da?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA