Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Elektra, tirsdag 10. november 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

K S

Åpenbart at flesteparten av dere som kommenterer her sjelden eller aldri reiser med ferjer!
En skal være glad om en kommer med, og er en feks tidlig på kaien er en fjerne blant de siste på land, med påfølgende kø som takk.
Hvordan det skulle gå an å organisere lading på land når det ofte er begrenset oppstillingsplass er for meg en gåte. Ikke er det kaimann lengre, og tro på automatisk køsystem er som å tro på Julenissen!
Lading ombord hadde vært fint, men det må nok være når det er liten trafikk, er samme problem der med et minimum av mannskap, det er ikke folk nok til å stue biler når det er 100-200 biler som skal ombord ila 5-10 minutt!
Men det er selvsagt lov å drømme....

stefse

Har jobbet på ferge i mine yngre dager så våger å påstå at jeg vet hva jeg snakker om.
På sambandet jeg jobbet var det et eget felt for utrykningskjøretøy, drosjer, bussen, melkebilen og noe annen yrkestransport i fast rute. Disse hadde prioritet og slapp enten om bord først, eller de var i alle fall garantert plass. Dette var akseptert blant alle at disse kjøretøyene hadde forrang, og ingen vanlige biler fant på å stille seg opp i deres kø.
En elbil kø kan fungere på samme måten, med ladere langsetter køa oppover på kaien.
eneste utfordringen jeg ser er at biler kommer rasende i elbilfeltet i siste liten og presser fossiler ut av køa. derav forslaget i forrige posting.

Keep it simple.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

K S

Fortsatt sier regelverket noe om fortrinnsrett, bla om utrykningskjøretøyer, men det du beskriver er lenge siden. 70-tallet?
Dagpendlet fra -82 til -93 og fra -07 til fastlandsforbindelse blir ferdig.

Mulig de får til noe på Sandvikvåg-Halhjem som var utgangspunktet for denne tråden, men med den store trafikken på de fleste gjenværende samband i Rogaland så er dette helt urealistisk, både på land og ombord.

Amoss

Sitat fra: eivhelle på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:15
Hvor mange fergeruter er det egentlig som har en kjørtid lang nok til at det har noe for seg å lade på turen? For jeg regner med at det mest sannsynlig er snakk om AC lading her, som i praksis vil si alt fra 3.6-22KW avhengig av hvilken bil du har.

Ja, snakker om AC lading ja. Regner ikke med noen full-lading, men noen ekstra km rekkevidde er greit å få med seg når bilen likevel må stå stille - enten det er i fergekø eller på fergen. Hvor mange ferger som har lang nok overfartstid til at dette er vits i å gjennomføre vet jeg nok ikke, men er da flere fergeforbindelser som har en halv til en time - eller mer - i overfartstid, og da *tror* jeg det kan være litt møye verd. Er det under halvtimen så er det neppe noen vits vil jeg tro...


Sitat fra: eivhelle på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:15
Og rent praktisk. Hvordan skal man ordne det slik at de som vil lade får tilgang til laderen? Skal det være tilgjengelig uttak over alt? Hvis ikke, hvordan skal fergemannskapet som stresser med å lesse biler fortest mulig av og på klare å få plassert en tilfeldig elbil på riktig sted uten at det blir komplett kaos?

Slik jeg så det for meg kunne ladeplassene være mot veggene på ene og/eller andre siden. Fortrinnsvis f.eks. type2 med fast kabel så man slipper å styre ut og inn med egen kabel på fergen (det er i slike tilfeller man kunne ønske seg trådløs lading ;) ), men kan godt være andre løsninger er bedre.

Joda, argumentet at det kan bli kaos, eller at dette vil legge for store veksler på mannskapet å få "stokket" bilene rett, er ett mye bedre argument enn de jeg har blitt møtt med tidligere i tråden, og det er fullt mulig at det derfor ikke blir praktisk mulig. Men som stefse nevner så burde det vært mulig mange steder (ikke nødvendigvis på alle fergeplasser) å sette opp egen kø for elbiler. Skulle man tilby ladeplass i fergekøen så må man jo nesten nødvendigvis ha det (eller veldig lange skjøteledninger :p ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: K S på lørdag 17. oktober 2015, klokken 17:58
Fortsatt sier regelverket noe om fortrinnsrett, bla om utrykningskjøretøyer, men det du beskriver er lenge siden. 70-tallet?
Dagpendlet fra -82 til -93 og fra -07 til fastlandsforbindelse blir ferdig.

Mulig de får til noe på Sandvikvåg-Halhjem som var utgangspunktet for denne tråden, men med den store trafikken på de fleste gjenværende samband i Rogaland så er dette helt urealistisk, både på land og ombord.

Dette var tidlig på 90 tallet, og sambandet hadde normalt bare en ferge. Men også et annet og større samband jeg jobbet noen ganger på hadde dette egne feltet på kaien. Jeg husker ikke alle detaljene, men det var nok noen mer eller mindre uskrevne avtaler om hvem som hadde forrang. (Folk kjente hverandre)

Men selv på større samband er det fullt mulig med et eget felt som er avholdt for elbiler. Dette er egentlig noe vegvesenet/fylket må styre med, ferga har egentlig ingen makt over det som skjer på kaien, utover å benytte rampen.
Fergekaien bør være et opplagt sted å sette opp ladere etter mitt skjønn. Noen vil kanskje t.o.m. ønske å stå over en avgang mens de spiser på gatekjøkkenet og lar bilen lade seg.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

KjellG

Sist ankomne (el)bil kommer mao ombord før alle fossilbiler? Hvordan begrunnes en slik køsniking?

kos

det er allerede ladere på kaien så noen til og en orden på kø så er vi der - dette er ikke vanskelig om man vil .

cra

Rent praktisk løses det ved å ha ladestasjoner i endene av ferga. Elbiler som vil lade stopper like ved lemmen og slipper andre forbi, kjører ombird sist og er sikret plass bakerst med leding kontakt. Er man så heldig at man tilfeldigvis kommer først ombord kan man selvsagt benytta ladestasjon lokalisert i den enden som tilfeldigvis er foran på den turen.

(Hurtig)Ladestasjon på land burde der uansett være på alle fergekaier. Så kan man lade noen minutter mens man venter på ferga. Ser for meg at disse av praktiske/administrative hensyn bør være utenfor fergekøa, og de som lader må selv vurdere hvoir lenge de vil stå utenfor køa (og risikere å ikke få plass) før de stiller seg opp. Det er så vidt jeg vet slik det fungerer pr i dag på Lavik - Oppedal.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Sitat fra: KjellG på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:56
Sist ankomne (el)bil kommer mao ombord før alle fossilbiler? Hvordan begrunnes en slik køsniking?

På samme måte som gratis bom, kollektivfelt, mva osv. Dette "koster" heller ikke staten noe slik som de andre tiltakene.
Hvis du leser forrige side la jeg inn et forslag til sperring av innkjøring elbilfeltet idet ferga ankommer, slik at "siste liten" situasjoner unngås.

Det bør selvsagt innføres som en prøveordning på et sted, før man konkluderer med om det fungerer eller ikke.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Har noen tenkt på hva disse ladeforslagene vil koste ? - Tror heller at vi bygger tunell og bro for pengene. Dette er et tulle forslag - ladestasjon på kaien er OK - det får greie seg det - kan også bruke den etter at bro er bygget.

Elbil fundamentalist

#55
Hardangerbroa må være det mest åndsvake broprosjektet ever. Vi får håpe at det aldri bygges broer eller tunneler med så dårlig utnyttelse igjen. Her hadde gratis batteriferge med elbillading evigheten vært billigere.

Det har aldri vært en dårlig strategi å være kundeorientert. Fergene er ikke til for mannskapet, men for publikum. Vi må ta utgangspunkt i kurrante ferger på egnede fergeforbindelser i denne diskusjonen. Bygger man om disse fergene til hybridløsning med hurtiglading ved hver landgang, er dette i seg selv lønnsomt og har kort tilbakebetalingstid. Da har man kraftig likestrøm tilgjengelig ombord og kun en marginal merkost for å installere hurtigladere. Hurtigladekapasiteten fergen krever ved fergeleiet gjør det rimelig å tilby hurtigladere til biler på brygga også. Dette er perfekt kombo fordi elbilene slutter å lade for å kjører om bord når ferga ankommer og selv legger beslag på ladekapsiteten. Å sammenlikne denne utgiften med brobygging eller tuneller er helt virkelighetsfjernt.

Det er rimelig og anta at slike ladeporter er en lønnsom tjeneste å tilby på båten om man tar en 50-100kr pr lading. Da kan flere benytte elbilen i daglig pendling, og hvis det skulle være noen tvil om miljøvennligheten på denne ladingen oppveies dette for fraværet av utslipp ellers ved kjøreturene som muliggjør seg for elbilene.

Det er ladekorridorer som må prioriteres nå. Da kan flere bruke elbilen som eneste bil, og hvis ladeplasser på ferger kan bidra til dette er det positivt for alle. Eksempelvis vil en Nissan Leaf kunne pendle opp mot 20 mil hver vei uten tidstap om den kunne lade på fergen, samt at en slik lademulighet åpner for mange langturer ellers.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elbil fundamentalist

#56
Den negative holdningen til lading på ferger har vel egentlig rot i noe helt annet. At elbiler skal være med fergene gratis, som igjen svekker økonomien til forbindelsene. Det er vel her skoen trykker.

I konsesjonen bør det være incentiver for driftselskapet for å oppnå større elbilandel. Altså tapet av billetter burde utløse inntekter eller fradrag som gjør det attraktivt å legge tilrette for elbiler. Slik det er nå er det liten motivasjon for å legge enda mer til rette for elbiler. Det er trusselen på alle elbilfordelene som gjør at elbilsalget flater ut. Om vi ikke vil ende opp som i Danmark, så må vi stå på og få lagt til grunn løsninger som både fergedriftselskapene og elbilistene kan leve med. Frafallet at bilettinntekter kunne f.eks. vært gitt tilbake som støtte til hybridinnstallasjonen, som igjen blir en enorm besparelse i drivstoff som kan gi varig evne til lavere billettsats for elbilene i tillegg hyggelig bidrag på bunnlinjen.
http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/24/her-kan-elbilistene-miste-gratisturene

Å satse på hybridløsning burde støttes nær 100% av enova. Det er store utslipp spare på dette. Spesielt når båtene ligger til kai i de store byene. Spesielt ille er det i Bergen. En satsning på hybridbåter vil også legge krav til landstrømstilkoblinger for hurtiglading av slike hybridskip. Dette vil bidra til en standardisering og da har vi potensielt en løsning for alle de forurensende turistskipene som ankommer våre fjorder også. En utbredelse av disse hurtigladestasjonene bør selvsagt også betjene elsjarker og andre kystfiskebåter.
http://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Vil-ha-drahjelp-for-elsjark
http://www.tu.no/industri/2015/07/31/dette-er-norges-forste-fiskebat-med-elmotor

Og før vi vet ordet av det er det faktiskt overskudd av elkraft som kan tilbys elbilene på elfergen Ampere. http://www.tu.no/industri/2015/05/13/na-lader-batterifergen-mer-enn-hun-trenger

Batteri i skip er en forestående "game changer"
http://www.tu.no/industri/2015/05/07/sa-mye-drivstoff-kan-skip-spare-pa-a-sette-inn-batterier

Landstrømlading av skip som tilbyr lading til elbiler vil bare være en ren ekstragevinst for de som drifter installasjonen. Da får vi en flott utbredelse av hurtiglading der man ellers ikke hadde prioritert.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kos

Det er ingen i denne verden som er imot å lade på fergen - men det har både en praktisk, miljø og økonomisk side som ikke i dag er mulig å møtes. Det er ren ønsketenkning - og det er jo lov, men at dette er et mulig alternativ uten å forbrenne hydrokarboner for elbiler eller å ha en ferge som lader biler og samtidig går på elektrisk er helt borte i skoddeheimen -nesten rart at fergene som i dag går på diesel ikke selger diesel om bord til biler. Nei dette regnestykket går ikke opp - bare å bygge disse fergene - lage strukturer og drifte det er langt dyrere enn å bygge en tunell eller en bro - det finnes ikke økonomiske , miljø og tekniske løsninger som sammen vil klare dette columbi løsningen. Samfunnsmessig langt billigere å bygge bro.

KjellG

Sitat fra: stefse på søndag 18. oktober 2015, klokken 08:53
Sitat fra: KjellG på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:56
Sist ankomne (el)bil kommer mao ombord før alle fossilbiler? Hvordan begrunnes en slik køsniking?

På samme måte som gratis bom, kollektivfelt, mva osv. Dette "koster" heller ikke staten noe slik som de andre tiltakene.
Hvis du leser forrige side la jeg inn et forslag til sperring av innkjøring elbilfeltet idet ferga ankommer, slik at "siste liten" situasjoner unngås.

Det bør selvsagt innføres som en prøveordning på et sted, før man konkluderer med om det fungerer eller ikke.
Elbilfeltet må sperres når det er ankommet tilstrekkelig med biler til at ferga blir full.

Ellers nevnes her el-bilincentivene. Elbilparkering, gratis ferge og kjøring i kollektivfeltet er på hell. Det blir neppe god stemning om siste elbil kommer med mens en fossilbil som har stått i timer blir stående igjen.

stefse

Sitat fra: KjellG på søndag 18. oktober 2015, klokken 17:20
Sitat fra: stefse på søndag 18. oktober 2015, klokken 08:53
Sitat fra: KjellG på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:56
Sist ankomne (el)bil kommer mao ombord før alle fossilbiler? Hvordan begrunnes en slik køsniking?

På samme måte som gratis bom, kollektivfelt, mva osv. Dette "koster" heller ikke staten noe slik som de andre tiltakene.
Hvis du leser forrige side la jeg inn et forslag til sperring av innkjøring elbilfeltet idet ferga ankommer, slik at "siste liten" situasjoner unngås.

Det bør selvsagt innføres som en prøveordning på et sted, før man konkluderer med om det fungerer eller ikke.
Elbilfeltet må sperres når det er ankommet tilstrekkelig med biler til at ferga blir full.

Ellers nevnes her el-bilincentivene. Elbilparkering, gratis ferge og kjøring i kollektivfeltet er på hell. Det blir neppe god stemning om siste elbil kommer med mens en fossilbil som har stått i timer blir stående igjen.

Det kan sperres når ferga har kommet, eller når elbilfeltet er fult. Til å begynne med er det sikkert nok med 10-20% av normal kapasitet på en avgang. 25 biler merkes ikke så godt på ei 140 bilers ferge. Dette får de tåle, eller kjøpe seg elbil selv. Det er vel litt tidlig å avskrive elbilsatsingen allerede?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA