Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Manual til e-Golf

Startet av elrey71, torsdag 12. november 2015, klokken 20:29

« forrige - neste »

elrey71

Skal hente ny Zoe i Oslo og kjøre til Haugesund første helga i desember.

Ser E134 som vanskelig spes. pga. avstand Vinje – Røldal – ca 10 mil. Med ny bil, to personer, 4 ekstra dekk, hyttelader, litt bagasje, vinter og lite elbilkjøreerfaring er det kanskje i lengste laget... Om Kristiansand blir kanskje best?

aronesen

#1
Tror dette skal gå knirkefritt. Siden du har med hytteladeren, kan du jo stoppe ved haukeli fjellstue og saktelade litt mens du inntar en bedre middag, hvis du synes det blir knapt.  ;)

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å ta turen, og jeg har gamle ZOE med kortere rekkevidde.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

95km burde gå fint om du ikke har både kaldt, slaps, regn og motvind, spesielt med den nye modellen. Når du kommer til Åmot har du allerede opparbeidet deg litt erfaring med forbruket ditt og burde ha litt oversikt over hva du kan vente deg. Husk at de siste 15km fra toppen til Røldal vil gi deg mer energi enn du bruker.

Fyll godt opp på Åmot (for sjelefredens skyld), så hadde i alle fall jeg tatt den veien. Har du med deg hyttelader har du i verste fall mulighet for å stoppe og låne en kontakt et par timer (på min gamle modell lader den ca 6%/time).

De nesten 200km du sparer på å ta Haukeli tilsvarer fort halvannen time ekstra lading på veien. Selv hadde jeg ladet på Notodden, Åmot, Røldal og så litt i Etne eller Ølen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elrey71

Da satser jeg på at det går bra!
Mulighet for å lade litt med hytteladeren på Haukeliseter gjør det jo litt enklere. Noen påstår at en må ha en ekstra ladeboks til denne - men det stemmer vel ikke - den skal vel fungere alene og i alle kontakter / strømnett? (mulig misforståelse hva en snakket om...)

zbk

Hvis du med "Hytteladeren" mener den lett uhåndterlige skilletransformatoren som er levert ut til nå, så har den vanlig stikkkontakt mot veggen og en Type2-kontakt til å sette rett i bilen i andre enden.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elrey71

Regner med det er den de kan levere nå, så ja. Blir en nødlader på evt. lengre turer.

pudderjagar

Husk at Åmot er på ca 550 moh og Røldal på 500 moh så stigningen opp på 1030 moh er ikkje så står. Derfor får du ikkje da store forbruket. Haukelid er den mest sikre fjellovergangen for Zoe pr dags dato.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

torjen6

Til opplysning så koster lading i Etne på ABB Laderen 32,-kr og på Statoil 99,-kr. Hvis du har brikke og er kunde hos Grønnkontakt, du trenger ikkje betale noe avgift på innmelding og på Statoil er det Appen som er billigste men den har ikkje virka dei gongen eg har teste, så då er det berre å rusle inn og betale til fullpris.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA