Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av tomsunds, fredag 01. januar 2016, klokken 01:11

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: kodalse på onsdag 02. desember 2015, klokken 07:03

Hva er da egentlig miljøeffekten? Faktisk ingenting. 2,5% av en befolkning som er en promille av verdens befolkning?


Med mindre man innser at dette må sees på individbasis så vil alle agumenter være at det kun skal være Kina/kinesere og India/indere som skal, eller må, gjøre noe for vi andre teller ikke hvilket er en holdning jeg ikke deler!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kodalse

Sitat fra: arthur på onsdag 02. desember 2015, klokken 10:40
Sitat fra: kodalse på onsdag 02. desember 2015, klokken 07:03

Hva er da egentlig miljøeffekten? Faktisk ingenting. 2,5% av en befolkning som er en promille av verdens befolkning?


Med mindre man innser at dette må sees på individbasis så vil alle agumenter være at det kun skal være Kina/kinesere og India/indere som skal, eller må, gjøre noe for vi andre teller ikke hvilket er en holdning jeg ikke deler!
Her forkorter du for mye og drar ting ut av sammenhengen.
Saken var at om det kommer 50% veibruksavgifter fra 2018, 100% fra 2019 og engangsavgifter fra 2020, som det ble referert til tidligere vil salget av elbiler stoppe opp på dagens nivå - 2,5%
Ingenting i dette eller noe annet innlegg skulle tilsi at holdningen skulle være at kun indere/kinesere osv betyr noe. Vi har alle ansvaret for å bidra, men for å få med alle må insentivene opprettholdes.
Tallene 2,5% og 1 promille av verden var, og er, selvsagt ment som en illustrasjon, ikke en holdning.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på onsdag 02. desember 2015, klokken 11:24
Her forkorter du for mye og drar ting ut av sammenhengen.
Saken var at om det kommer 50% veibruksavgifter fra 2018, 100% fra 2019 og engangsavgifter fra 2020, som det ble referert til tidligere vil salget av elbiler stoppe opp på dagens nivå - 2,5%

Neppe. Årsavgiften har liten betydning for folk flest i forhold til de andre besparelsene (jeg sparer 10x så mye på drivstoff som på redusert årsavgift) og engangsavgiften er utformet slik at alle dagens elbiler ville fått kr. 0,- i engangsavgift selv om fritaket forsvant. Innføring av merverdiavgift vil derimot selvsagt påvirke salget negativt, om det ikke kompenseres med f.eks dyrere fossilbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

#48
Årsavgiften som alle andre avgifter har tvert om stor betydning.
Klart både du, jeg og alle andre her på forumet ser at drivstoffbesparelsen er 10X.
Likevel vi er 2,5% som er overbevist.

Så skal man overbevise 97,5% andre som i mer eller mindre grad tror;
- At man fryser ihjel i elbil
- At elbilen er fyrt av brunkull fra Polen
- I borettslaget har jeg ingen mulighet for lading hjemme
- (Borettslagsleder leder etter prinsippene satt i østeuropa)
- Gateparkering uten noen mulighet for å lade hjemme...

Listen over ulemper er faktisk rimelig lang og hver enkelt av disse ulempene er i utgangspunktet nok til å vri beslutningen til:
"Nei, kanskje neste gang, men nå holder jeg meg til bilen som har fungert for meg i 20 år.
Hmm Hybrid ser jo bra ut da får jeg det beste fra begge!"

Samtidig skal fordel etter fordel fjernes.
Avgifter kommer på, kanskje ikke helt opp på nivå med dagens fosilbiler, men i nærheten.
Det skal vurderes selvstyring på parkeringsvedtekter.
Kanskje bompenger også på elbiler, riktignok til en rimeligere takst.

Alle disse små endringene i insentiver har stor betydning for utviklingen videre.
Man skal ikke undervurdere effekten av menneskets motstand mot endring.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA