Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: % indikering på hurtiglader

Startet av tma, mandag 16. november 2015, klokken 12:14

« forrige - neste »

tma

Hei,

Jeg har bestilt en E-golf som kommer straks og har et spørsmål ang ladekabel (jeg er helt grønn på dette :-[)

Jeg har 400V 16A kurs i veggen, rød kontakt. kan jeg kjøpe kabel og bruke kontakten, eller er det standard lader som følger med bilen jeg må bruke?

1. Hva slags kabel kan jeg benytte? 
2. Hvor får jeg kjøpt en?
3. Hvor lang tid tar det å lade bilen med 400V 16A?

Fint hvis noen kan gi meg tips evt. link på hva jeg skal kjøpe av kabel

Mvh
Thomas


jkirkebo





Sitat fra: tma på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:01
Hei,

Jeg har bestilt en E-golf som kommer straks og har et spørsmål ang ladekabel (jeg er helt grønn på dette :-[)

Jeg har 400V 16A kurs i veggen, rød kontakt. kan jeg kjøpe kabel og bruke kontakten, eller er det standard lader som følger med bilen jeg må bruke?

1. Hva slags kabel kan jeg benytte? 
2. Hvor får jeg kjøpt en?
3. Hvor lang tid tar det å lade bilen med 400V 16A?

Fint hvis noen kan gi meg tips evt. link på hva jeg skal kjøpe av kabel

Kan jeg bruke denne?

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw-portable-charging-station.html

Nei, den kan du ikke benytte da det er en 32A utgave. Du trenger en 3x16A ladestasjon med rødt CEE-støpsel. Jeg selger slike for 4300,-.
I og for seg kan du bruke en 1x16A ladestasjon siden eGolf uansett ikke lader på mer enn 3.7kW (1x16A) men siden du alt har en 3-fase kurs er det like greit å fremtidssikre litt synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tma

Hei,

Ok, takk for info.
Driver du butikk, har du en link eller noe av kabelen?

Thomas

tma

#4
Etter å ha lest litt så ser det ut som denne kabelen er mest riktig/nyeste teknologi til garasjen?
CHARGE AMPS RAY - SCHUKO TIL TYPE 2 - JUSTERBAR LADEKABEL 6A-16A - 1-FAS:

noen som er enig?

jkirkebo

Sitat fra: tma på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:09
Etter å ha lest litt så ser det ut som denne kabelen er mest riktig/nyeste teknologi til garasjen?
CHARGE AMPS RAY - SCHUKO TIL TYPE 2 - JUSTERBAR LADEKABEL 6A-16A - 1-FAS:

noen som er enig?

Jeg ville ikke satset på 16A lading fra schuko i egen garasje, spesielt ikke om stikkontakten er montert på trevegg.
Vil du ha 16A lading hjemme bør du enten installere en fast ladestasjon eller bruke en blå CEE-kontakt (jeg er usikker på om ChargeAmps kabelen man leveres med CEE-støpsel).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: tma på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:09
Etter å ha lest litt så ser det ut som denne kabelen er mest riktig/nyeste teknologi til garasjen?
CHARGE AMPS RAY - SCHUKO TIL TYPE 2 - JUSTERBAR LADEKABEL 6A-16A - 1-FAS:

noen som er enig?

Ikke bruk Schuko med mer enn maks 10 A - den er ikke egnet til det.

Bruk CEE (blå industristikk) eller fastmontert ladeuttak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

#7
Sitat fra: tma på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:56
Kan jeg bruke denne?

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw-portable-charging-station.html

Ja du kan bruke denne. MEN

-- Du bør da kjøpe en overgang med sikring: f.eks
http://www.e-station-store.com/en/evr-accessories/38-adapter-to-cee-16amp-5-pin-for-evr3-max-22-kw.html

Du bør også være oppmerksom på at ladestasjonen du referer ikke har innebygget jordfeilbryter type B.
Nå har ikke elektrikker lov til å lage nye kurser til elbilladning uten slik jordfeilbryter type B

Her er en lader som fult ut utnytter 400V TN 16A CEE kontakt
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-16a/
Denne har innebygget Jordfeilbryter type B

Før du går til innkjøp av ladeutstyr bør du undersøke hvilken type AC strøm din bil kan ta i mot
enfase eller trefase
Hvilke spenninger kan godtas.
Hvilke strømstyrker kan godtas.

Ønsker du nå å kjøpe ladeutstyr også for den elbilen du kjøper om 5 år?
(eller legge tilrette for dine venner som har elbil og vil besøke deg)

Enheten du spør om vil kreve at du legger inn en Jordfeilbryter type B i ditt sikringsskap (om du vil følge anbefaling fra DSB da)
Den vil også kreve en overgang fra 16A til 32A. Produsenten har laget en slik overgang med sikring som er OK og bruke, men den overgangen koster 85 euro pluss frakt plus MVA osv ...

En jordfeilbryter type B koster fra NOK 1000 og oppover pluss elektrikker.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:34
Sitat fra: tma på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:09
Etter å ha lest litt så ser det ut som denne kabelen er mest riktig/nyeste teknologi til garasjen?
CHARGE AMPS RAY - SCHUKO TIL TYPE 2 - JUSTERBAR LADEKABEL 6A-16A - 1-FAS:

noen som er enig?

Ikke bruk Schuko med mer enn maks 10 A - den er ikke egnet til det.

Bruk CEE (blå industristikk) eller fastmontert ladeuttak.

RAY kommer med temperatursensor i Schuko støpselet. Den vil da selv måle om Schukostikket du benytter er egnet for 16A eller ikke. Er stikket ikke egnet for 16A vil strømstyrken automatisk reduseres.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: tma på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:01
Hei,

Jeg har bestilt en E-golf som kommer straks og har et spørsmål ang ladekabel (jeg er helt grønn på dette :-[)

Jeg har 400V 16A kurs i veggen, rød kontakt. kan jeg kjøpe kabel og bruke kontakten, eller er det standard lader som følger med bilen jeg må bruke?

1. Hva slags kabel kan jeg benytte? 
2. Hvor får jeg kjøpt en?
3. Hvor lang tid tar det å lade bilen med 400V 16A?

Fint hvis noen kan gi meg tips evt. link på hva jeg skal kjøpe av kabel

Mvh
Thomas

Vurder denne som er rimeligere enn alternativene som til nå er presentert, og kommer med Norske kjøperrettigheter. Er nå utstyrt med B vern. Brukes direkte i stikket ditt med overgang til 16A og vil kunne lade din bil med inntil 3,6 kW og andre biler fra ditt stikk med inntil 11 kW.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Superportabel_32A_Veggboks
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA