Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av Kvikken, lørdag 02. januar 2016, klokken 23:43

« forrige - neste »

Kvikken

(Parkeringen ved inngangen til frognerparken i umiddelbar nærhet av kinoen.)

Skal begynne å jobbe på Majorstua og denne parkeringen virker enklest ift. lokasjon og antall plasser.

Noen som har status på hvordan tilgjengeligheten ser ut på virkedager fra kl. 06-09? Tenker da både på ladeplassene (spesielt om vinteren) og resten av plassene.

Såvidt jeg har forstått er alle plassene komunale. Det virker mange på ladeplassene som misforstår og tror at kun disse er tilgjengelig for elbiler (gratis) så brorparten står der uten å lade.

På ladekartet står det også at de skal være 20 schuko ladeplasser men er alle operative evt. er det noen dato på det?

Takker for innspill.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

Rio:
Status på parkeringen, hvordan er det med tilgjengelige plasser der fra 06-09 på virkedager.

Kvikken

Noen som bruker denne daglig og kunne gitt litt innsikt i hvordan det er med tilgjengelige plasser mellom kl. 6 og 9 på virkedager?

m0nkey

Vet ikke helt hvilken ladeplass du sikter til.
Det er en ved selve Frognerparken med 14 plasser, men kun strøm til 7.

Også er det en i slemdalsveien (ved politihøgskolen, som ikke er på ladestasjoner.no) der det er 20 Type 2 plasser.

Begge driftes av Oslo kommune.

Jeg vet ikke hvordan det er på frognerparken, men den i slemdalsveien er det svært få som lader.
Der bør du finne plass i tidsrommet 6-9, men min erfaring er at det blir mye ledig rundt kl 10.
Her er det ikke schuko og du må dermed ha en type 2 kabel.

KIA Soul EV Classic (2015)

Kvikken

Tenkte ikke spesifikt ladeplasser men om det er ledige komunale plasser generelt mellom 06-09 på virkedager :). Altså om det blir gambling å kjøre 5-6 mil til jobb og finne en plass å stå.

Bør helst kunne parkere mellom 6 og 7.

Mr.Zero

Har en kompis som jobber "over gata". Han ankommer ca.kl.06 og klager stadig på manglende strømtilgang da plassene er opptatt. Mange av disse stolpene er ute av drift..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kvikken

#7
Takker så mye for tilbakemelding.

Ellers så er det komunale plasser ledige som ikke har ladestolper? Viktigste er at jeg får en plass å stå, så får jeg alltids finne alternativer for lading på de kaldeste vinterdagene :)

Ellers så ser det ut til at 16 timers parkeringstid på ladeplassene gjør at folk står der over natten fra kvelden til  uttpå formiddagen. Har vondt for å tro at alle klarer å være på jobb kl. 6 hver dag. Det kunne gjerne vært 16t på resten av de komunale plassene som ikke har ladestolper, men begrenset plassene med ladestolper til kanskje 8-10 timer slik at de som bor i nærområdet får nok tid til å lade bilene sine. Hvertfall mens ladeplasser er en begrenset ressurs.

I tillegg burde det være påbudt at man står med tilkoblet ladeledning på enhver ladeplass.

Hadde man klart å få alle som kjører bil til jobb i Oslo til å gå over til elbil så måtte det vært en stor seier for luftkvaliteten i Oslo. Ikke alle som "pendler" inn til Oslo for jobb har mulighet til å ta kollektiv men kjøper seg da en elbil i stedet

Kvikken

#8
Ellers er følgende notert så langt:

1. Parkeringen ved inngangen til frognerparken
- 14 ladeplasser hvorav 7 har strøm pdd, schuko.
- Hele parkeringen er komunal og gratis for elbiler hele døgnet
- max 16 timer
- dårlig tilgjengelighet på ladeplassene fra 06-09 men bedre fra 10.

2. Slemdalsveien ved politihøgskolen:
- 20 ladeplasser type 2
- usikker på tilgjengelighet 06-09
- usikker på max parkeringstid

3.  ca. Middelthuns gate 30
- Parkeringsplassen i Middelthunsgate har noen ladeplasser, og mange som ikke er ladeplasser.
- De er egentlig avgift, men uten makstid, så der kan man stå gratis hele dagen i en elbil, men det er det ganske mange som har oppdaget.



Kvikken

Ellers det beste forslaget jeg har lest så langt:

"Ladeplassene i Oslo må omreguleres fra parkeringsplasser til ladeplasser. Og ladeplasser må skiltes med "parkering forbudt"-skilt, og underskilt om hvor lenge det er lov å lade. Dessuten må det koste en symbolsk slant med penger å lade.

Holdningsendringen kommer etterhvert som bøtene begynner å bli skrevet ut."

Hansi

Enig i omregulering, skilting og betaling for lading.

Er det så mange som 7 av de 14 ved inngangen til Frognerparken som fungerer? Jeg vet man bare har strøm nok til 1 av 2 uttak per ladestolpe, men jeg tror noen av de er defekte også?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Kvikken

Ah, nei jeg har ikke bekreftet selv hvor mange som fungerer, bare tok informasjonen lenger opp i tråden som god fisk. Men får nok mer erfaring med det selv snart. Synd at det er slik.

Philip Marlowe

Jeg vil vel tro at kommunen i løpet av våren kommer til å bytte ut de gamle defekte schukostolpene med nye type2-stolper.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

De har sagt at de ikke skulle erstatte dem, men jeg har hørt rykter om at de skal byttes ut likevel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA