Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som vurderer å selge reservasjon for model X?

Startet av nr1rayner, tirsdag 03. november 2015, klokken 15:15

« forrige - neste »

nr1rayner

Ble Leafeier i mars i år, så ble ikke mange dagene med minusgrader, og mange av de minus var det ikke heller.
Heldigvis er vi normalt ikke belemret med værre enn minus 15-20 her i Trondheim, men takler den "ekstrem kulde"?
Så er det jo disse slektningene mine som bor "litt" lenger nord, nærmere bestemt Finnmark, der hverken -30 eller -40 er uvanlig. Nå er jo avstander der opp vesentlig mindre gunstig enn her, så den hører nå ikke helt hjemme der..
Å få start på Leafen i slik temp skulle vel ikke by på noen utfordring..? Hadde forøvrig vært utrolig artig å gi starthjelp til en ihugga fossiler som står strømtom en slik dag ;D

Men;
Hvordan takler den egentlig slike temperaturer?
Blir den egentlig noen gang varm? (varmepumpe vs ikke varmepumpe ?)

Kommer jo gjerne påstander om at "det er ikke strøm igjen til å kjøre" eller noe i den duren.
Vel, kanskje ikke så utrolig langt, men den kjører da sikkert i 40-50km ved 30/40 minus skulle jeg tro..?

Ser flere tråder med vinterkjøring, kulde etc, men da er det jo snakk om max 15-20..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Det er ikke noe problem med elektronikken.

Kalde batterier har høyere intern motstand, som gir vesentlig kortere rekkevidde, men den samme motstanden betyr jo nettopp at batteriet varmes opp når du bruker det, så det ordner seg, men regn med ned til halv rekkevidde.

Bilen blir langt raskere varm enn de fleste biler - også fordi du kan starte den med en app, slik at den er varm når du kommer.

Til sist, når det blir under ca -24 grader (husker ikke akkurat), så bruker Leafen strøm for å varme batteriene, for å forhindre at de blir for kalde. Derfor bør den stå tilkoblet strømnettet dersom den skal stå ubrukt lenge i disse temperaturene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Det var en i en tråd her inne som nevnte å ha kjørt sin Leaf i -40 deromkring. Gikk vell 5 mil.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på lørdag 03. oktober 2015, klokken 00:16
Det var en i en tråd her inne som nevnte å ha kjørt sin Leaf i -40 deromkring. Gikk vell 5 mil.
Var noe sånt jeg regnet med ja ;)



Sitat fra: Rio på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:12
Det er ikke noe problem med elektronikken.

Kalde batterier har høyere intern motstand, som gir vesentlig kortere rekkevidde, men den samme motstanden betyr jo nettopp at batteriet varmes opp når du bruker det, så det ordner seg, men regn med ned til halv rekkevidde.

Bilen blir langt raskere varm enn de fleste biler - også fordi du kan starte den med en app, slik at den er varm når du kommer.

Til sist, når det blir under ca -24 grader (husker ikke akkurat), så bruker Leafen strøm for å varme batteriene, for å forhindre at de blir for kalde. Derfor bør den stå tilkoblet strømnettet dersom den skal stå ubrukt lenge i disse temperaturene.

Er jo ikke bekymret for batteriet må vite ;)
Har lest litt forskjellige tall på det varmeteppet, -17, -20 og nå -24 så det er vel ingen som vet.
Noen som nevnte at det måtte være over 30% SOC. Når jeg tenker meg om husker jeg egentlig ikke om det var for teppet eller forvarming i appen.. Men en av de var det nå i hvert fall ;)

Som en av mine Finnmarks-slektninger poengterte finnes det jo både defa og webasto med bestillingsvarme, så det er visst ikke så unikt.
Varmepumpe i hus (luft-luft) er jo ikke nevneverdig effektiv når vi passerer 15-20, så spørs det om varmepumpen i Leafen klarer å levere noe som helst i -40?
Apropos, har også den som et varmeelement som slår inn hvis pumpa ikke klarer?

Spørs om man må kjøre en tur til Røros i vinter for å se 1. hånd hvordan den takler kulda, ikke uvanlig med -30 der heller.. Urk, oppsøke kulda da, I'm crazy  :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

#4
Siden Leaf ikke har nevneverdig aktiv batterioppvarming så er den jo ikke spesielt godt egnet for meget kalde områder (-25 grader eller kaldere) dersom man behøver mer enn noen få mils rekkevidde. Dette er imidlertid ingen hindring for å kjøre elbil i Finnmark. Flere av småbilkonkurrentene (i3, Zoe og Soul) har batterivarme som bør gjøre livet greit i elbil også i mange kuldegrader.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

LeafSwe

Min erfarenhet i -20 är att japanleaf med elpatron går att få mycket varmt i kupen. Men euroleaf med värmepump klarar inte att få riktigt varmt vid -20.

Japanleafen drog 5-5,5kwh vid full värme
Euroleaf 3,5kwh vid full värme
3P+
3SR+

Burger

Av det jeg har fått med meg av varme av batteriet til leaf så starter det på -17 grader og varmer til -10 grader, trekker 300w mens den gjør dette. Dette er grunnen til at den bør være koblet til strøm om vinteren om den skal stå litt.

Dersom den er under en viss grense og ikke koblet til strøm, så vil den varme opp batteriet før den lader, noe som kan være en litt sur overraskelse.

Noen tips som har kommet fra forumet her er å sette opp timer på lading slik at batteriet har blitt ladet opp rett før man drar slik at varme fra lading er med og hjelper.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Bruk eco innstilling og vær svært snill på wattpedalen. Se på det som "cold battery protection mode" Batteriene tåler kulden godt, men ikke høyt effektuttak. Høyt effektuttak skaper visstnok potensielt store differansen i temperatur internt i batteriet som kan gi skader. Satellitter har også lithiumbatterier og opererer ned til -85, men effektuttaket er lavt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Burger på lørdag 03. oktober 2015, klokken 08:30
Av det jeg har fått med meg av varme av batteriet til leaf så starter det på -17 grader og varmer til -10 grader, trekker 300w mens den gjør dette. Dette er grunnen til at den bør være koblet til strøm om vinteren om den skal stå litt.
Slår nok inn når det er litt kaldere. Her er en som har erfart hvordan det virker: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11872.msg171538.html#msg171538
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Takk tomrh  :D
40km med ca 70% forbruk ja, så ca 5 mil rekkevidde.
Ja, da får jeg hilse mine slektninger å si at det går helt fint med Leaf i kulda, selv om man ikke kommer så innmari langt.
Som det ble nevnt i den tråden du linket til, ville nok jeg også vurdert bensin-/diesel-varmer til slike temperaturer..

Det er nå i hvert fall betryggende å vite at Leafen takler Trønder"kulda" uten problemer ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

I forbindelse med litt mindre sprengkulde, er det noen som vet om det lar seg gjøre (uten alt for mye jobb) å fikle litt med varmeteppet til batteriet, litt sånn som i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html ?
Hvis man får bilen til å tro at utetempen/batteritempen er lavere enn den er, så kunne man jo ha forvarmet batteriet før man skal kjøre. Vil tro det hadde hjulpet litt på rekkevidden og ladefarten hvis man skal innom en hurtiglader på veien! :)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Olee på mandag 12. oktober 2015, klokken 15:06
I forbindelse med litt mindre sprengkulde, er det noen som vet om det lar seg gjøre (uten alt for mye jobb) å fikle litt med varmeteppet til batteriet ...

Her er det eksempel på installering av ekstra batterivarme: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=13902&start=10
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:05
Sitat fra: nr1rayner på mandag 12. oktober 2015, klokken 00:38
Det er nå i hvert fall betryggende å vite at Leafen takler Trønder"kulda" uten problemer ;)
Kan muligens bli nødvendig denne vinteren ;) http://www.adressa.no/vaeret/2015/10/12/Varsler-rekordkald-vinter-11674142.ece
La oss håpe så får jeg sett hva varmeapparat-mod har gjort for nytte + brent opp gammelved som har hopet seg opp etter varmepumpe og solvarmeinstallasjon.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA