Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av 1000kwh, fredag 18. september 2015, klokken 22:38

« forrige - neste »

1000kwh

http://insideevs.com/mercedes-b-class-ed-set-bump-range-300-miles-report/

Synd at det er så kort tid siden B-klasse ble lansert som elbil.

Øyvind.h

Så drøye 60kWh batteripakke antakelig da? Absolutt mulig til en grei pris, men det er ekstremt krevende teknisk. De må vel sikkert over på ny plattform.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

1000kwh

Artikkelen hevder de vil utvikle sin egen drivlinje. Etter å ha lest at en del har feil med drivlinjene fra Tesla både i B-klasse og RAV4 tror jeg det kan være bra. Det skal visst være et problem at bilen mister motorkraft uten forvarsel.

Softblue

Dagens B Electric er bare en prøvekanin for Mercedes. Nå når de ser at kundene vil ha den, så er de klare for å satse fullt. Jeg har den "gamle" og setter meg på venteliste for den nye modellen.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kvolle6

Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.

Det er jo gledelig at MB nå vil utvikle egen produktlinje og batteri, og dette blir nok en komplett ny B-klasse modell. Så er jeg personlig litt usikker på når vi får se den på markedet? Det tar jo noen år å få en slik modell klart til publikum. Jeg håper og tror at det vil bli mulig å få et større batteri om noen år også til den eksisterende B-klasse ED.

Softblue

Sitat fra: kvolle6 på lørdag 22. august 2015, klokken 09:28
Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.
+1 :)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kos

Sitat fra: Softblue på lørdag 22. august 2015, klokken 10:23
Sitat fra: kvolle6 på lørdag 22. august 2015, klokken 09:28
Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.
+1 :)



Problemet er ikke å lage en bil som kan kjøre 500 km - problemet blir å få den ladet på dagens lade struktur. Da snakker vi timer og ikke minutter og det er kun tesla ladere som er i den klassen. Men har man god tid så er vel det greit, men da er også dagens biler helt ok.

tutti

Sitat fra: kos på søndag 23. august 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Softblue på lørdag 22. august 2015, klokken 10:23
Sitat fra: kvolle6 på lørdag 22. august 2015, klokken 09:28
Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.
+1 :)



Problemet er ikke å lage en bil som kan kjøre 500 km - problemet blir å få den ladet på dagens lade struktur. Da snakker vi timer og ikke minutter og det er kun tesla ladere som er i den klassen. Men har man god tid så er vel det greit, men da er også dagens biler helt ok.

Med 32A lader og ca. 80-90 kWh batteri så tar det ikke lenger tid en med en schuko på 10A på egolf..

Hurtigladning kan derimot få et nytt "begrep" dersom det er -20'c og farten er som idag..

kos

Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 22:11
Sitat fra: kos på søndag 23. august 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Softblue på lørdag 22. august 2015, klokken 10:23
Sitat fra: kvolle6 på lørdag 22. august 2015, klokken 09:28
Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.


+1 :)



Problemet er ikke å lage en bil som kan kjøre 500 km - problemet blir å få den ladet på dagens lade struktur. Da snakker vi timer og ikke minutter og det er kun tesla ladere som er i den klassen. Men har man god tid så er vel det greit, men da er også dagens biler helt ok.

Med 32A lader og ca. 80-90 kWh batteri så tar det ikke lenger tid en med en schuko på 10A på egolf..

Hurtigladning kan derimot få et nytt "begrep" dersom det er -20'c og farten er som idag..

Hurtiglading er det som teller når batteriet øker og man har muligheter for å kjøre langt - selv med min tesla så er schunko ok om man sover om natten. Men skal jeg kjøre lengre turer så er SC eneste brukende alternativ - og jeg har alle tilgjengelige adapter. Samtidig så er en 11 kw i garasjen installert og da er bilholdet et helt annen enn med schunko. Kortrekke biler som kan lade 11 kw eller høyere er i en egen klasse her, og er optimalt i forhold til bilbruken. For å si det enkelt - man kan lade om natten men man får gjort jobben også når man spiser middag.

v-i-c

#9
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 22:11
Sitat fra: kos på søndag 23. august 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Softblue på lørdag 22. august 2015, klokken 10:23
Sitat fra: kvolle6 på lørdag 22. august 2015, klokken 09:28
Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.
+1 :)



Problemet er ikke å lage en bil som kan kjøre 500 km - problemet blir å få den ladet på dagens lade struktur. Da snakker vi timer og ikke minutter og det er kun tesla ladere som er i den klassen. Men har man god tid så er vel det greit, men da er også dagens biler helt ok.

Med 32A lader og ca. 80-90 kWh batteri så tar det ikke lenger tid en med en schuko på 10A på egolf..

Hurtigladning kan derimot få et nytt "begrep" dersom det er -20'c og farten er som idag..

Dersom ønsket er "rask" ladning på AC, vel standarden går opp 64 A 400V dvs AC43kw

Dette vil gi "handle-ladning" dvs full tank på ca 2 timer gitt 90kw batteri og AC43kw.

Nå utvides diverse standarder til å flytte mer energi. Utnyttes f.eks CCS stikket fult ut
kan man ta 'Tesla' sin bruk av type2 og slå sammen med de to kraftige DC pinnene på CSS da kan man benytte 6 fysiske ledninger for DC over føring om det er ønskelig. Altså legg sammen 'tesla' og 'porche' sine DC ladning ..... om isoleringen er god nok kan man sikkert benytte 800V DC over disse 6 fysiske ledningene (35 + 16 + 16=  67)

Hva kan en teoretisk overføre med DC på 67mm2 tversnitt CU og 800V 5 m kabel lengde og ladeperiode 30 minutter (tempratur i kabel maks 50 grader i 30 graders sommervarme. Tror nok det blir en ikke ubetydelig energimengde. Kablen blir noget stiv, tykk og tung , men dog .....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

torjen6

No planlegger VAG konsernet og BMW og Mercedes Benz ein felles hurtiglader standard, med høyeffekts ladere plassert rundt i Europa. Skal etter rykten frå Frankfrurt bli klar i løpe av 2019. Og ny batterirer som tåler raskere lading og bedre bruker utladning statistikk, 20% bedre rekke vide...
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA