Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Tromsø?

Startet av e-curious, tirsdag 10. november 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på fredag 09. oktober 2015, klokken 11:40
Genialt! 8)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vil-lade-elbiler-pa-ferger-3455394.html

Bare hvis det er snakk om el-ferger. Hvis ikke er det ikke akkurat miljøvennlig å lade fra dieselgeneratorer. Tror nok jeg står over akkurat det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. oktober 2015, klokken 12:09
Sitat fra: e-curious på fredag 09. oktober 2015, klokken 11:40
Genialt! 8)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vil-lade-elbiler-pa-ferger-3455394.html

Bare hvis det er snakk om el-ferger. Hvis ikke er det ikke akkurat miljøvennlig å lade fra dieselgeneratorer. Tror nok jeg står over akkurat det.

Den dagen batteriteknologien er god nokk for å bruke på denne aktuelle fergestrekningen er det ingen som trenger å lade bilen sin på disse fergene..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

e-curious

Avbildet ferje er gass-ferje, slik at det i praksis vil være strøm fra et gasskraftverk og ikke diesel.  Jeg har i grunnen ikke så veldig mange motforestillinger, da det trolig ikke vil være så mye en kommer til å lade der. Både fordi det vil være snakk om lading "på farten" for å få nok strøm til å komme hjem/neste hurtiglader, og at bruken trolig også vil begrense seg fordi det trolig vil bli dyrere enn andre alternativer.  Dessuten er det ikke umulig at en uansett i perioder med tørke/kulde lader på strøm fra gasskraftverk.

erikf

De har ikke planer om å være diesel- eller gasskraftverk, derimot ha batteribanker på båten som lades fra land. Og så benyttes batteripakken igjen til å lade bilene. Så det blir ren strøm.
De prøvde å gjøre et poeng av dette i artikkelen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elbil-1

Elle ferger burde ha lademulighet på dekk + at fergekaien burde hatt egen lade-kø med hurtiglading mens man sto i kø og der man kom inn på fergen først, sammen med kollektivtrafikken.

e-curious

#6
erikf:  Har ikke full tilgang til selve artikkelen :(

Fant forresten denne tråden her på forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7182.0

Ennå en link, til en artikkel i VG ang. brannfare:
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/forbyr-elbil-lading-paa-fergene/a/10019100/

erikf

Sitat fra: e-curious på lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:20
erikf:  Har ikke full tilgang til selve artikkelen :(

Fant forresten denne tråden her på forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7182.0

Ennå en link, til en artikkel i VG ang. brannfare:
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/forbyr-elbil-lading-paa-fergene/a/10019100/
Denne saken er også diskutert på media-forumet, med link til full artikkel:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24213.0.html
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA