Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dette koster elbilen

Startet av edyrli, onsdag 03. februar 2010, klokken 19:46

« forrige - neste »

edyrli

Jeg har i dag en gammel Hyundai Accent som bil nr 2. Den lever nok ikke så lenge til før den må byttes.
Hvordan blir økonomien på å eie en ny buddy vs kjøpe en brukt småbil?
Jeg regner med batterikostnaden på buddy går dramatisk ned når det kommer 10 års garanti på batteriet.
Kjøring til jobb blir
2 mil til dagen + 12 kr i bom (dersom fossilbil)
Det blir jo en del kjøring utenom jobb også. Tipper totalt 10.000 km i året + bommer utenom jobb.

Gamle reva er vel ikke likegodt alternativ lenger da batteriene må byttes hvert 2-4 år?

Noen tips her?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Med kun 12 kr i bompenger vil det aldri svare seg økonomisk med Elbil mot brukt fossilbil.

Du sparer ca 2500 kr i året, men må kjøpe en bil som koster ca 100000 kr mer en en brukt fossilbil.

Det er et regnestykke som ikke går opp.

Hadde du kunnet benytte flere fordeler som flere bommer, gratis parkering, spart tid grunnet bruk av kollektivfelt og gratis ferge ville Elbil kunnet svare seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

For å pynte litt på det kan man jo ta med besparelse på 3-4 liter bensin/diesel hver dag, samt ytterligere besparelse på at man kan ta el-bilen også på andre småturer og spare enda mer drivstoff, evt. P-utgifter mm. :)

Jeg er selv i omtrent samme situasjon; eneste besparelse er litt i bompenger og ferge, ingen kollektivfelter mm. Likevel valgte jeg en Think til 125k i stedet for en fosilbil på ~25k. Om det har direkte lønt seg? Njaaa.... Vanskelig å si, men det har i alle fall vært lite å reparere på thinken, mot vår 10 år gamle caravelle i samme periode. Eksosanlegg, bærearmer o.l. i massevis på den, kun en bærekule og bremseklosser samt batteriservice på thinken. :)

For å vite om det totalt sett vil lønne seg må man finregne på det, og så får man velge om fornuften, lommeboka, hodet eller noe annet skal gjøre utslaget til slutt.

Skal lommeboka styre kan man kjøpe mye reparasjon, deler og drivstoff for 100k, men personlig trur jeg at jeg likevel ville gått for elbil som bil nr to. (Jeg har jo alt gjort det en gang.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sammenlikningen bør vel omfatte totalkostnadene for bilhold, inkludert avskriving, forsikring, årsavgift, service, parkering etc. Her er en sammenlikning mellom ny småbil og elbiler: http://www.dinside.no/373859/spar-14000-i-aaret-med-el-bil

Som elektrolux skriver skal det mye til å komme under kostnaden for en brukt fossilbil. Det som er utslagsgivende er vel verdien av elbilen din om x antall år og hvordan investeringskostnaden avskrives.

Med oppslagene om dårlig luftkvalitet i norske storbyer er det uansett hyggelig å bidra med null lokale utslipp.  :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Kom til å tenke på hvorfor jeg har Elbiler. Det var faktisk på grunn av enda mindre bompenger enn det Edyli ønsker å unngå.

Les Dette: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1921.0

Verdien av tilfredstillelsen av å slippe unna slike urettferdige utgifter, samt alt stresset med å risikere uriktig bot om betalingen av bompenger ikke blir registrert, er tross alt uvurderlig.

Etterhvert har jeg også lært å sette pris på komforten NULL vibrasjoner fra motoren og minimalt med støy gir.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Focus

Jeg bare synes det er værdt å nevne at å kjøre elbil ikke først og fremst er et økonomisk spørsmål.
Jeg har ikke regnet på det, men jeg er overbevist om at jeg aldri kommer til å spare noe på det i mitt liv,  til det er det for få år igjen å kjøre.

Jeg har 1 bom å passere og nesten ikke kollektiv felt, men jeg er storfornøyd med min buddy.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Go-carter

...og for å ikke nevne at du høyst sannsynelig må kjøpe en bil i minst millionklassen, om du skal få like mange blikk, og like mye oppmerksomhet! :D Alltid hyggelig å slå av en prat med forbipasserende på en ladeplass, som synes elbil er interessant, men ikke har en selv :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Jeg kjøpte brukt elbil i 2003. Har ikke gjort noe eksakt regnstykke, men jeg regnet daværende bensinutgifter mot innkjøpspris: http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/break-even

Å dømme etter priseforlangende i annonser i dag får jeg mer igjen for elbilen enn jeg ga for den.

Serviceutgifter har jeg hatt kun til batteriservice (det har du ikke på Buddy med NiMH batteri), 2 stk små 12V blybatterier (til lys, radio osv.), noen lyspærer. Og én opphengskule, 2 bremseskiver og bremseklosser ved siste EU kontroll.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

edyrli

Takker for masse gode tanker rundt temaet. Jeg tenker at så lenge ikke man taper for mye på å kjøpe elbil så vil det kunne forsvare invisteringen.
Neste steg blir nok å få prøvekjørt Buddy og se om jeg liker bilen. Personlig så liker jeg ikke så godt designet på reva classic. Må evt se på NXR når den kommer.
Fungerer Buddy i det heletatt til motorvei kjøring? Jobber på forus i Rogaland, og tror det kan være litt kronglete å komme seg rundt dersom jeg ikke bør bruke motorveien.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

eledille

Jeg har bare én ukes erfaring med buddy i 80-sone, men drister meg til et svar likevel. Vi leide en Buddy da vi hadde bestemt oss for elbil for å prøve akkurat det med Buddy på motorvei.

Vi fant vel ut at det går, men bare så vidt. Enten må du piske den maksimalt, eller så blir du stadig sneiet av irriterte medtrafikanter. Veier med midtdeler er jo veldig sikre, så sånn sett ville jeg vært mer skeptisk til landevei hvor du risikerer møteulykker, men jeg synes det er ubehagelig å være sinke.

Det som er avgjørende er hvor flink du er til å blåse i hva de andre synes om at det går i 55 oppover bakken i 80-sonen og hvor mye du trenger å kjøre på motorvei. Vi kjøpte Think, siden det blir mye 80-sone for oss, den er helt klart bedre til denne bruken.

Men kanskje er NiMH-Buddy er kvikkere enn bly-Buddy, i så fall kan jo bildet være et helt annet i dag.

Ellers er du inne på noe ang. hva du taper på investeringen. Hittil har elbiler holdt seg veldig godt i pris.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA