Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10-13-16a lading..

Startet av Taffelman, torsdag 05. november 2015, klokken 11:14

« forrige - neste »

Taffelman

BMW i3 = type2, 7 timer på std kladd
Outlander = type1, 5 timer på std kladd

Regner med at begge bilene kan programmeres med "forsinket" lading, slik at de i praksis lader en om gangen med std ladekladd, men da mister vi vel forvarming på en av bilene?

Vil vi få forvarming på begge hvis vi kjøper 16A justerbare ladekabler til hver av bilene og lader de på 6A hver?

X75D
TM3 LR AWD

Rio

Det går jo med 8 A til hver, men avhengig av logikken i bilen vil den da enten ha mindre oppvarmingseffekt, eller stjele litt energi fra batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nofuelno

Vet at det har kommet flere ladebokser etterhvert som kan "snakke" sammen slik at lader bare den ene bilen, får den 16A, men når begge er i bruk, halveres ladefarten.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Taffelman

Ønsker meg en ny 32A kurs og ladestasjoner, og da kan nok kostnaden med et lastbalansert system kanskje forsvares pga 7KW lading på i3, samtidig som det er "fail safe" i forhold til den andre bilen (halvdelen).

Men det sitter litt langt inne å grave opp gårdsplassen nå før vinteren, så jeg tror vi må klare oss med ladekabler i vinter. Det finnes vel ikke veggbokser som både er lastbalanserende og samtidig kan oppgraderes fra 16A til 32A senere?

Hvis det stemmer at i3 kan programmeres til å lade på 6A (low)? og Outlander "kladden" drar litt under 10A, så kan vi i teorien klare oss med originale ladekabler i vinter, evt. kjøpe en justerbar kabel til Outlanderen for å lade den også på 6A, slik at vi ikke belaster 16A kursen maksimalt.
X75D
TM3 LR AWD

TB

Meinar eg leste ein tråd der to stk Keba KeContact P20 kan kobles i lag for lastbalansering uten kontroller?

Ellers skal Zaptec komme med løysing for lastbalansering, men når dette blir lansert er ikkje kjent...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Trekkoppbil

Jeg ville ha gått for en enkel metode:

Effektfordeling:
-Å stille inn en EVSE på 6A
-Å stille innn en annen evse på 10A
Så kan man for hver gang velge hvilke bil som skal ha høyest strøm.

Tidsdeling:
Å sette begge EVSEene på 16A.
Koble dem til hver sin timer, som gir strøm til ulike tidsrom.

overter

Sitat fra: Taffelman på mandag 05. oktober 2015, klokken 01:41
BMW i3 = type2, 7 timer på std kladd
Outlander = type1, 5 timer på std kladd

Regner med at begge bilene kan programmeres med "forsinket" lading, slik at de i praksis lader en om gangen med std ladekladd, men da mister vi vel forvarming på en av bilene?

Vil vi få forvarming på begge hvis vi kjøper 16A justerbare ladekabler til hver av bilene og lader de på 6A hver?
Har du 1 eller 3 fase tilgjengelig på ladestedet?
Hvis du har 3 fase kan du ta ut 16 A mellom hver fase, dvs 3x16A
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

jkirkebo

Sitat fra: overter på mandag 05. oktober 2015, klokken 19:28
Har du 1 eller 3 fase tilgjengelig på ladestedet?
Hvis du har 3 fase kan du ta ut 16 A mellom hver fase, dvs 3x16A

Det forutsetter 400V. Om det er 3x16A 230V kan man ta ut 3x9A eller f.eks 10A+8A+8A samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

#8
Lastbalansering krever dyrt utstyr. Mye rimeligere å legge opp en 16A kurs til slik at du har en dedikert 16A kurs til hver bil.

Evt at den nye kursen du legger opp er 32A slik at du har 16A til en bil og 32A til den andre.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Taffelman

Har IT-nett, 3-fas 230V inntak, med kun en 1-fas 16A kurs i garasjen, som også drifter lys, port, oppvarming av isolert bod og div. verktøy/ladere.

Vi kommer vel ikke utenom å legge ut en ny kurs, men det omfatter å grave opp gårdsplassen, oppgradere inntakssikring, legge opp ny kurs/kabling og to veggladere, så det blir ganske kostbart. For å forsvare kostnaden må vi få muligheten til å hurtiglade i3 med 32A ved behov, og hver bil med 16A når de lader samtidig. Opplegget bør også være fremtidsrettet hvis vi f.eks bytter til Tesla om noen år.




X75D
TM3 LR AWD

nofuelno

Sitat fra: TB på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:49
Meinar eg leste ein tråd der to stk Keba KeContact P20 kan kobles i lag for lastbalansering uten kontroller?

Ellers skal Zaptec komme med løysing for lastbalansering, men når dette blir lansert er ikkje kjent...

2 stk. KEBA KeContact P20 kan kobles sammen, så da trenger man bare en nettverkskabel til 100,- i tillegg.

Zaptec kommer med sine ladebokser som snakker sammen via strømnettet i Q1 2016.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

svingen

Zaptec produktene er nesten som mrr radio I forsvaret alle snakka om den men ingen så den,når den kom var den jo veldig bra men ttt. Bør komme noe snart fra zaptec :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA