Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nettside for planlegging av langtur med elbil

Startet av frodef, søndag 08. november 2015, klokken 21:40

« forrige - neste »

frodef

I manualen til tørketrommelen min (eller dvs. kona sin) står det nevnt at kondensvannet egner seg som batterivann dersom det filtreres gjennom et kaffefilter først.

Synspunkter?

Elmo

#1
For 12v-batteriet for lys osv på fossilbil og elbil er det sikkert OK. Personlig brukte jeg bare vann fra springen til det i alle år på mine gamle fossilbiler uten problem før jeg begynte å kjøre elbil.

Men for fremdrifts batteriene på elbil, uansett om det er bly eller NiCd, ville jeg absolutt IKKE brukt det.
Jeg tror hverken det er avionisert eller rent nok. Husk at elbiler med bly/NiCd bruker ganske betydelige mengder vann (i forhold til 12v bilbatterier for lys osv), så selv minimale mengder forurensning vil føre til ganske mye "grums" i batteriet i løpet av dets levetid.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Vannet skal vel så vidt jeg forstår være mer eller mindre destillert og således helt rent, men dette er veldig langt utenfor min kompetanse.

En helt annen ting som falt meg inn: Hva skjer med batterivannet om vinteren, vil det ikke fryse? En ting er inni selve batteriene, men også i alle slangene fram og rundt?

Elmo

"Vannet" i batteriene er jo ikke vann, men syre i blybatterier og lur i NiCd-batterier.
Forøvrig så fryser ikke renset/destillert vann på langt når så lett som vanlig vann fra springen.

Men når et er sagt så er det faktisk litt problem på PSA-classic at vannet i tilførselsslangene fra fyllenipplene i motorrommet og bak til bakre kassen fryser og må tines inne i maaange timer før man kan fylle vann om vinteren.
Jeg pleier faktisk å blåse ut restvannet på PSA etter fylling om sommeren for å unngå problemet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA