Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har din I3 gått?

Startet av kodalse, mandag 02. november 2015, klokken 12:51

« forrige - neste »

kodalse

Dere får ha meg unnskyldt om dette er noe på grensen til elbiler.
Artikkel fra dinside.no Snart blir bompenger billigere.
http://www.dinside.no/934819/snart-blir-bompasseringen-billigere

Det første som slår meg er at bompenger ikke har et snev av mulighet til å bli billigere.
Det er flere årsaker til dette, men når jeg hører det nevnes "lavere administrative kostnader" leser jeg lavere selvkost, samme eller høyere kost ut til "kunde".
Det er selvsagt lurt å redusere antallet bomveiselskaper fra 50 - 60 til 5 - 6. Det vil utvilsomt redusere kosten, men at det skal bli billigere for sluttbruker er det vel kun de mest naive som tror på.
Fra artikkelen:
"Med dette kan altså utgiftene senkes, og trafikantene kan dermed se fremover mot lavere bompengesatser eller kortere perioder med innkreving av bompenger."

De bomprosjektene jeg har sett har vel samtlige blitt "utvidet pga samfunnsmessig nytte av å forlenge inntjeningsperioden."

I årene fremover tror jeg bomstasjonene vil få en utvidet betydning i form av kontrollerende og reduserende virkning av utslipp inn mot sentrum av byene. På enda lenger sikt kanskje også for å redusere enhver form for bruk av fosile transportmidler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mippen

Slik jeg tolker det gjelder dette bomstasjoner som er brukt til å finansiere utbygging av vei eller kollektivtilbud. Stasjoner som er satt opp for å regulere trafikk vil neppe bli billigere. Tviler også på at satsene blir satt ned. Vi vil vel kanskje se at nedbetalingstiden blir noe kortere, men ofte finner de et påskudd for å fortsette med bompenger, for eksempel et nytt prosjekt.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Hittil har staten hatt større inntekter av moms og CO2 avgift fra veientrepenørene
enn statens andel av byggekostnadene for nye bomveier.
Med andre ord får staten veiene gratis og mere til.

Norge låner ut oljepenger til veibygging i EU med lav rente,
men gir ikke de norske bompengeselskapene slike lån
slik at de må ta opp lån i finansmarkedet til vesentlig høyere rente.

Dette var politikken til forrige regjering og er politikken til nåværende.
Er dette (u)bevisst molbo eller utslag av viktigste regel for all offentlig virksomhet:
Forbudt å bruke huet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA