Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er dekkene som følger med fra forhandler noe tess??

Startet av El rayo, søndag 15. januar 2012, klokken 10:52

« forrige - neste »

El rayo

Er det noen som har tanker om man kan bruke en 6V/100Ah blokk til startbatteri i en veteranbil med 6V anlegg? 6V/90Ah blybatteri koster nå bortimot en høvding!

Jeg kom på tanken da en jeg kjenner kjøpte en veteran MC som hadde NiCd batteri originalt.

Det er ikke regulator i ladekretsen, men dynamoen har en tredje børste til å justere output. Vet ikke om det betyr maks ladestrøm eller ladespenning.

Fant ikke data på starter og generator i farten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Det er jo det perfekte startbatteriet:

Mener det kan levere 1000A og er nesten temperaturuavhengig.

Problemet er ladingen. Tror jeg ville laget til en seriemotstand til Dynamoen, slik at blokken fikk maks 5A ladestrøm, og all last utenom starteren gikk mellom dynamoen og denne motstanden.

5A lading skal STM blokken tåle kontinuerlig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

En tidligere ansatt på Think benyttet 2 paralellkoblede 100Ah blokker på sin GMC kriger.
Den løp som en symaskin ved startforsøk.

En dynamo med 3. børste bør enkelt kunne ombygges til regulator ved hjelp av litt elektronikk.
Så vidt jeg vet er 3 børste uttak for magnetiseringen, og ved å sette denne i "full" og bryte magnetiseringsstrømmen med en spenningsstyrt transistor bør det la seg gjøre.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Sitat fra: El rayo på fredag 30. desember 2011, klokken 15:29
Er det noen som har tanker om man kan bruke en 6V/100Ah blokk til startbatteri i en veteranbil med 6V anlegg? 6V/90Ah blybatteri koster nå bortimot en høvding!

Jeg kom på tanken da en jeg kjenner kjøpte en veteran MC som hadde NiCd batteri originalt.
Ja det var iallefall noen tyske motorsykler på 50 tallet som hadde NiCad, men dette var jo ikke ment til starting.

En annen løsning i veteranbilen er å sette inn et 6v billig batteri til lys og tennning (samme type som i alarmer) og ha et moderne 12v bare til start. Jeg husker vi gjorde dette med hell på en tungstartet Dodge Kingsway, rekkesekser med sideventiler. Startmotoren tålte dette helt greit, motoren startet som et skudd . Hens kan sikkert svare på om alle eller bare noen startmotorer vil tåle en slik oppgradering. Starbatteriet kan lades når du parkerer.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

6 volt startmotor er fysisk større enn en 12 voltstarter med samme ytelse. Begrensningen ligger oftest i strøm ganger tid, = oppvarming. En 6 voltstarter som kjøres på 12 volt vil ikke rekke å bli varm før motoren har startet, men turtallet kan bli et problem når starteren ruser ut når motoren starter.

Dette kan avhjelpes ved å shimme polskoene slik at luftspaltene blir mindre, da vil magnetfeltet øke, turtallet reduseres og momentet øke. Mål luftspalten mellom anker og polsko, er denne f.eks en millimeter, legg da inn 0,5 mm jernplate mellom polskoen og huset.

Problemet med startvansker i 6 voltanlegg henger oftest sammen med spenningsfall.
Et 6 voltbatteri synker ofte til 5 volt ved startforsøk, børstespenningsfallet er ca 0,5-1 volt pr børste, og dårlig jordledning tar resten av spenningen.
Ved 6 volt er det viktig at overgangsmotstanden reduseres. Tykke kabler, riktig pressing og lodding av kabelsko, og at kablene føres direkte fra batteripolene til pluss og minus på starteren. IKKE via karosseriet, gearkasse, clutchus og motorblokk.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Mange gode ideer her, takk, folkens! Nå var tanken bak å bruke noe jeg har på lager, ikke kjøpe noe nytt. Tror dette er tredje blybatteriet som sitter i veteranbilen og jeg mener selv at de har blitt pent behandlet. Har ikke hatt bilen så lenge - bare siden '79.

Sitat fra: Baltor på fredag 30. desember 2011, klokken 20:09
Ja det var iallefall noen tyske motorsykler på 50 tallet som hadde NiCad, men dette var jo ikke ment til starting.
Der lærte jeg noe nytt igjen, trodde alle motorsykler med batteri hadde elstart.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på søndag 01. januar 2012, klokken 19:24
Der lærte jeg noe nytt igjen, trodde alle motorsykler med batteri hadde elstart.
På vanlige motorsykler for folk flest kom vel ikke elstart før etter 1970. Kickstart var det vanlige.
Men mange motorsykler hadde heller ikke batteri, men magnettenning.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#7
Data på dynamoen, Delco-Remy Model 1100004:
26-30A ved 8.0V og 3400 RPM, som skal oppnås ved 30-35 MPH. Det er litt under ideell marsjfart.

Det er maks ytelse og jeg tror da at det ikke skulle være nødvendig med noe ekstra elektronikk som kobler ut dynamoen.

Startmotoren trekker maks 525A ved 3,37V og 0 RPM. Når den drar rundt blir selvfølgelig strømtrekket en del mindre.

Lekte litt med dynamoen og en modellflylader som har motor-innkjøringsprogram. Den makset ut på strømmen, 6A og spenningen kom opp i 7,2V. Ikke det helt store turtallet, men den gikk da rundt. Turte ikke å koble dynamoen rett på 12V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA