Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sagnomsuste Zaptec - spesifikasjoner (Er den på 10A eller 16A?)

Startet av turfsurf, tirsdag 03. november 2015, klokken 20:15

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: LMOR på søndag 04. oktober 2015, klokken 08:56
Men det blir snart 50km mellom laderne, og i Norge er det mange tunge bakker som i3 tar lettere enn andre biler TM.
Totalt sett vil du også bruke mye lengre tid på å lade Leaf, spesielt om vinteren (det går saktere og du trenger mer strøm).
Jeg håper du har rett LMOR  ;). Jeg skulle gjerne klart å kjøre 100 % elektrisk. Men nå har jeg bestilt en 1-serie bensin (orker ikke kjøre diesel lenger) for å klare de kaldeste dagene, samt en Leaf 30 kw som test.  Den må jo få en sjanse til å vise hva den er god for. 200.000 solgte biler må jo bety at den har en del positive sider.
Hvis i3'en lader raskere som du sier, og det finnes ladere på strekningen, så er det jo ikke noe problem. Men Kongsberg -Rødberg, 98 km og 200 høydemeter i 20 kuldegrader kan vel umulig gå uten saktelading underveis. Dessuten finnes det kun 1 universal hurtiglader (Moane utenfor Kongsberg), mens det er 2 ChaDeMo ladere i tillegg mer sentralt plassert i Kongsberg. La oss håpe jeg ender opp med å beholde "The beauty" og ikke "The beast"  ;D

LMOR

#16
Jeg tror du vil klare det med oppvarmet bil. Men fint hvis du bidrar med gjennomsnitt på 0, -10, -20 grader.

Kalkulatoren min viser et gjennomsnitt på 14,33 på 0 grader.
Hva lå du på i sommer?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på søndag 04. oktober 2015, klokken 09:22
Jeg tror du vil klare det med oppvarmet bil. Men fint hvis du bidrar med gjennomsnitt på 0, -10, -20 grader.

Kalkulatoren min viser et gjennomsnitt på 14,33 på 0 grader.
Hva lå du på i sommer?
Jeg mener at snittet i sommer lå på 11,7, så da hadde jeg ikke noen problemer med rekkevidden da :-).  Skal ta noen målinger i vinter som jeg skal legge ut. Dessuten har jeg kjøpt ny tynn boblejakke som er perfekt kjørejakke for elbilister  ;D

LMOR

Da ligger du litt under mine tall, halvvegs til moonbuggy, og du bør klare under 14,3 ved 0 grader. De tallene jeg har interpolert til minus 20, gir ca 17, så da greier du det  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Kjørte i helgen med 3 i bilen Minnesund  - Skedsmokorset.
Valgte å kjøre i samme hastighet ,som "alle" andre på denne motorvei (for første gang med i3). Dette er vei med 110 og 100 sone. På en lørdag går det som oftest unna ,da mange har hastverk mellom kjøpesentertilbudene.

Ankom Minnesund på 40%, ladet opp til 80 % på underkant av 12 minutter.

Hastigheten viser snitthastighet ca 107km/t, på da 50 km. Forbruk fik et snitt på underkant av 1.7. Høyde fra start til slutt ligger på samme høyde. Det var noe vind i lufta, men tørr vei, ca 12 grader.

For å holde flyten i trafikken, så var det å holde fart på mellom 100-110.
Men med pendletrfikk, trailere og biler med henger , så er det sikkert mulig å holde noe lavere hastighet ,uten å være til et slags iretasjonsmoment på veien.

Snitt april - september 1.21, totalt snitt et år+ = 1.40 ( 28.000km)




Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Kjører du også uten AC?
Jeg gjorde en del målinger som viste at forbruket ikke steg så mye som "teorien" skulle tilsi. i3 har mange lure løsninger for å spare strøm.
Med dine tall stiger nok optimal hastighet opp til 140-150. Mer enn det er jo ikke så interessant for i3 uansett.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Akkurat dette strekke kjørte jeg med ac og 20 grader, vifte 2, siden vi var flere i bilen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

#22
Da har jeg oppdatert iht 02jan. Det jeg har prøvd på er å endre luftmotstanden i formelen med begrunnelse i at noe i i3 kompenserer for det økt forbruket med f.eks. å utnytte varme eller bruke luftkjøling effektivt.

Men flere resultater trengs:

Gunstige temperatur og værforhold:
70   11
80   12,4
90   13,9
100   15,7
110   17,7
120   19,9
130   22,3
140   24,9 Optimal fart
150   27,8
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Gondron

Kjører der alltid i Eco pro+ for å ha snittforbruk nede i 11-12kw/100?

Eg har snitt på 14.3 :P
Kjører normal, med 20 grader i bilen. Forvarmer før jobb.

LMOR

Da passer det å promotere denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20784.0.html

Jeg er ikke fornøyd med dugnadsarbeidet  ;)
Kom med mer data!

Det er ikke mange bortsett fra moonbuggy som klarer å ha et gjennomsnitt på 11 på daglig korte turer.
Jeg må skru av AC for å komme ned i 11, slik moonbuggy gjør. Ideelt bør du ha bilen i varm garasje. Du kan kjøre Comfort eller EcoPro og skru av AC. Du trenger ikke kjøre EcoPro+.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA