Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bytte lyspærer

Startet av jonsta, tirsdag 24. november 2015, klokken 23:54

« forrige - neste »

jonsta

Hei,

Jeg har nylig fått en Nissan Leaf Tekna 2015 i carporten, og var mildt sagt uvitende om elbil før jeg gikk til innkjøp. Jeg oppdaget til min store bekymring at Leaf'en at den kun har 3,3W onboard lader. Med bilen i hus har jo interessen økt, men noen spørsmål er fortsatt uklare.

Nå lader jeg på medfølgende lader fra Nissan, men snuser til stadighet på hjemmelader. Huset er nytt og har 400V anlegg, og en kurs til utebod på 15A. Mitt enkle spørsmål er; hvor stor gevinst vil jeg få på ladetid på en hjemmelader kontra standard Nissanlader på schuko-støpsel? Hva er andre fordeler?

Bær over med meg om dette er århundrets dummeste spørsmål..   ???

cra

Handletips #1:

Ikke kjøp noe (dyrt) utstyr før du vet at du trenger (eller i alle fall har nytte av) det. Se situasjonen litt an, og gjør evt. valg ut fra det.

Med 3,3kW lading (blir vel i overkant av 14A) vil du kunne lade 40% raskere enn med den medfølgende 10A laderen.

Om du trenger det i det daglige (eller må ha det til de tre gangene i året der du faktisk trenger det) er det bare du som har fasit på.

Ellers er det jo snertent å ha fast lader hjemme, så kan medfølgende lader ligge i bilen ut du slipper styret med å pakke opp og ned hver gang. Mindre slitasje på kabel og kontakter blir det også. Klarer du deg med den medfølgende ladekabelen hjemme kan du evt. gjøre som jeg gjorde; montere den medfølgende kabelen fast i garasjen, og kjøpe en kabel uten kladden til å ha liggende i bilen.

Nå har jeg kun den medfølgende kabelen fastmontert i bilen, siden alle lengre turer nå gjøres i Teslaen, og Leafen ikke kjøres utenfor rekkevidderadius. Men kabelen er ikke mer fastmontert enn at den på noen minutter kan tas med om det skulle være nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: jonsta på fredag 23. oktober 2015, klokken 14:26
Hei,

Jeg har nylig fått en Nissan Leaf Tekna 2015 i carporten, og var mildt sagt uvitende om elbil før jeg gikk til innkjøp. Jeg oppdaget til min store bekymring at Leaf'en at den kun har 3,3W onboard lader. Med bilen i hus har jo interessen økt, men noen spørsmål er fortsatt uklare.

Nå lader jeg på medfølgende lader fra Nissan, men snuser til stadighet på hjemmelader. Huset er nytt og har 400V anlegg, og en kurs til utebod på 15A. Mitt enkle spørsmål er; hvor stor gevinst vil jeg få på ladetid på en hjemmelader kontra standard Nissanlader på schuko-støpsel? Hva er andre fordeler?

Bær over med meg om dette er århundrets dummeste spørsmål..   ???

En ladestasjon på 15A kursen vil lade 50% raskere enn medfølgende ladekabel, altså 2/3 av ladetiden. En ladestasjon på en ny 16A kurs vil lade 60% raskere.
3,3kW er inn på batteriet, laderen kan trekke 3,7kW fra strømnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

"Problemet" med hjemmeladestasjoner er nettopp det at de er beregnet på hjemmebruk. Der har du som oftest best tid til å lade.

Derfor bør du også vurdere en justerbar 16A ladekabel til å ha i bilen. Med en slik i bilen kan den originale ladekabelen henge hjemme som en fast ladestasjon på 10A og ved behov for raskere lading enn det kan du fiske fram 16A kabelen. På den måten får du maks ladefart hvor som helst. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Men det er utrolig deilig med en fast, strøm-justerbar boks hjemme da, som bare henger der og ønsker deg velkommen hjem. Lader til 80% på jobb ser jeg nå, men ville ikke valgt bort boksen for det. Dessuten er det ikke alle ladekladder som egner seg for "faste" installasjonen da de ikke har skrue hull med mer. Slangklemmer rundt kabel inn og ut av boksen er IKKE pent  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

#5
Den største gevinsten ved en hjemmelader, kan være komforten ved å ha en kabel hengende fast på veggen, som du plugger i bilen når du parkerer.

Antakelig er det en likeretter på 3,6kW du har i bilen, og det er nok ikke så mye mer enn 16A den klarer å trekke. Jeg har aldri funnet ut nøyaktig hvor stor strøm den klarer å dra. Jeg leste en som mente 16,5 eller16,6A. I andre sammenhenger har jeg sett at 18A kurs er anbefalt i et annet land.
Om du skaffer deg en EVSE på 20A kurs eller mer, trur jeg det er marginalt mer å hente enn fra en vanlig 16A kurs.

Alternativet er en ekstern likeretter av typen Chademo, som finnes i ulike størrelser, men det kan være dyrt og ukurant til hjemmebruk. Du kan se om du finner en på ca 10kW som går på 16A, hvis kursen din er på 3-faser:
http://www.evtec.ch/en/products/move_and_charge/
http://sundrive.hemsida24.se/produkter-20756172
http://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=10kw+chademo
http://www.chademo.com/wp/wp-content/uploads/2014/10/Certified_charger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA