Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer trådløs lading av elbiler - TU.no

Startet av jonastr, torsdag 30. juli 2015, klokken 16:13

« forrige - neste »

jonastr

Hei,

Bilen stoppet under kjøring i dag. Den har fungert veldig bra etter at en av hovedstrømssikringene ble byttet for kort tid tilbake.

Lampen for elektrisk feil lyste og hovedrele kuttet kjørestrøm. Jeg aktiverte tenningen på nytt og kunne kjøre ytterligere noen meter, før det samme inntraff.  Den tredje gangen virket alt normalt, bilen ble parkert, men da skulle kjøre 1 time senere ville ikke bilen starte. Lampe for elektrisk feil lyste og ingen "klikkelyd" å høre fra hoverele. Tydelig at styringsenheten ikke hadde rette initialbetingelsene for "start av kjøring". Etter flere timer på parkeringsplassen, fungerte bilen som normalt igjen.(det var nå betydelig kjøligere i været, vet ikke om dette hadde noen innvirkning)

Jeg fikk uansett lest ut følgende feilkoder fra styringsenhet(se vedlagt bilde)

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, men virker som det ha vært en feil på potmeter for "gasspedal"?  Er det noen som har erfaring med rens av disse. Regner med at det er av typen "kullkompositt" og at banen for "slepearm" blir slitt med tiden.


Jonas

Elmo

Sitat fra: jonastr på onsdag 24. juni 2015, klokken 00:17
Lampe for elektrisk feil lyste og ingen "klikkelyd" å høre fra hovedrele.

Det er samme symptom som jeg har på min hvite P106. Og såvidt jeg husker samme feilkoder.
Jeg byttet motorstyring og motor 14 dager før den endte opp slik.

Jeg har bedrevet litt feilsøking men ikke fått noe gjennombrudd, og har lagt den litt på is siden jeg har to PSA som går.
Jeg tror du kan glemme at det har noe med "gasspedalen" å gjøre, for det første jeg gjorde var å prøve to andre pedaler, og laste nye paramtere i computeren mellom hver gang.
Jeg har også sjekket og byttet releet, bare for å være helt sikker på at det er OK.

Men hvis (forhåpentligvis NÅR) jeg en gang finner ut av det skal jeg si ifra. Tror kanskje jeg skal spandere på den en tur til Elbilmek.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jonastr

Ok , det er kjekt å vite. Er bilen din periodisk kjørbar eller ligger feilen inne konstant? På min slukket lampen av seg selv og bilen virker nå  å fungere normalt. Slettet feilmeldingene og de forble borte. Bare usikker på hvor lenge den eventuelt har bestemt seg for å fungere normalt.

Elmo

#3
Flere av feilmeldingene dine sa jo noe om temperatur (thermistor), og "Intermittan fault" betyr jo at feilen(e) ikke er permanente.

Feilen min konstant :(  Jeg har også slettet feilmeldingene flere ganger, men de kommer tilbake med en gang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timescape

Måske en dårlig "stel forbindelse" et sted..

Alle fejl siger open eller 12V.. Dette kunne tyde på manglende forbindelse..

jonastr

Ja, det kan tyde på en dårlig kobling. Bilen har fungert fint den siste tiden. Har tilbakelangt en god del mil siden feilen oppstod. For sikkerhets skyld renset jeg kontakten til ECU og skiftet 12v batteri(noe jeg hadde tenkt til å gjøre uansett grunnet alder)
I dag kom feilen tilbake og jeg mistenker den kan være relatert til temperatur, da det var varmt vær i begge tilfellene. Må prøve å sjekke sensor tilkobligene på motor og radiator. Forslag til andre sjekkpunkter?

jonastr

#6
Hei,

Nå er jeg tilnærmet 100% sikker på at problemet er temperaturrelatert. Grunnen er at feilen kun inntreffer på varme dager, og blir forsterket hvis bilen i tillegg har stått i sola eller nettopp har avsluttet lading. Problemet oppstår stort sett ved kjøring i lave hastigheter.
Kjørestrømmen kuttes og stopp-lampe + elektriskfeil lyser. Ofte får man kjørt videre ved å vri om nøkkel på nytt, men under ekstra varme forhold (eks: varm lufttemperatur + nyladet) hjelper ikke dette. På kvelden, når bilen har kjølt seg ned, fungerer den utmerket igjen.

Har merket meg følgende:

-Kjølevifte for radiator virker tilsynelatende normalt, den slår bla. inn under lading.
-Nivå for kjølevæske er er på topp.
-Vannpumpe virker tilsynelatende ok, man kan se "strømninger" reservoaret.
-Feilen slår raskt inn når bilen kjører i skarpe høyresvinger!. Eks påkjøringsrampe til motorvei eller kjøring i sirkler på en parkeringsplass.
-Ved å aktivere kjølevifte for radiator(koble fra tempføler) skal det mer til før feilen oppstår, men krappe svinger(mot høyre) tvinger fortsatt problemet frem.

Jeg heller i mot slitt vannpumpe, som jeg misstenker svikter under visse forhold..
Noen forslag?


Jonas



Elmo

"Nyere" biler har jo en temp sensor i bunnen av elektronikkboksen. Det er ikke rett og slett en leding til den som kortslutter eller mister kontakt i visse tilfeller da ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#8
Sitat fra: jonastr på fredag 14. august 2015, klokken 20:12
-Feilen slår raskt inn når bilen kjører i skarpe høyresvinger!.

Det tyder jo på ar det er noe eksternt, og påvirket av tyngdekraft eller vridning som er årsaken. 
Det eneste jeg i farten kan tenke på da er bevegelsessensoren bak på motoren. En av mine biler hadde nesten avrevet ledning til den en gang og det skapte mye rare symptomer.
Sjekk dem. 10 ggr enklere å komme til hvis du først løsner det bakre motorfestet for da kan du svinge/tvinge motoren fremover og få bedre plass.

PS: jeg tror mere på dette en det forrige forslaget mitt
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jonastr

#9
Nå har jeg byttet vannpumpe, men feilen oppstår fortsatt.  Heller fortsatt imot at dette er en elektromekanisk feil, som oppstår som følge av temperatur og krefter i den retningen.

Sitat fra: Elmo på fredag 14. august 2015, klokken 23:59
Sitat fra: jonastr på fredag 14. august 2015, klokken 20:12
-Feilen slår raskt inn når bilen kjører i skarpe høyresvinger!.

Det tyder jo på ar det er noe eksternt, og påvirket av tyngdekraft eller vridning som er årsaken. 
Det eneste jeg i farten kan tenke på da er bevegelsessensoren bak på motoren. En av mine biler hadde nesten avrevet ledning til den en gang og det skapte mye rare symptomer.
Sjekk dem. 10 ggr enklere å komme til hvis du først løsner det bakre motorfestet for da kan du svinge/tvinge motoren fremover og få bedre plass.

PS: jeg tror mere på dette en det forrige forslaget mitt

Det som har rart, er at feilen uten tvil er temperaturavhengig. Etter lading i sollys, kan feilen ligge konstant inne, og det er umulig å kjøre før bilen har kjølt seg ned. Under "mildere" omstendigheter kan problemet oppstå ved kjøring i høyresvinger(ikke i venstresvinger!!), og da kan man som regel kjøre videre ved å vri om nøkkelen. Heller imot en av sensorene/følerene eller  en fysisk kobling, slik Elmo hinter til.

frodef

Høres jo ut som en dårlig kontakt et sted, metall utvider seg jo i varme og påvirker en dårlig kontakt på den måten, og aksellerasjonskreftene i en sving kan gjøre det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA