Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Må alle nye parkeringsanlegg tilby Elbil lading?

Startet av atrus, lørdag 14. november 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

atrus

Skal ut på min første langtur til helgen. Skal kjøre fra Oslo til Dalseter øverst i Espedalen. 'Normal' kjørerute med en fosilbil er å ta av ved Lillehammer og kjøre Gausdal. Avstanden Lillehammer - Dalseter gjennom Gausdal er 82 km. I utgangspunket innen rekkevidde med en hurtiglading på Lillehammer, men det er mye stigning. Og siden det heller ikke er noen hurtigladere i Gausdal, satser jeg heller på en 2 mil lenger tur via Vinstra, Skåbu før jeg kommer til målet.

Langs E6 nord for Lillehammer ligger det flere hurtigladere. Planlegger å lade på Ringebu. Å nå frem til Ringebu er ikke noe stress. Men fra Ringebu og opp til Skåbu og Dalseter begynner usikkerheten min. Det er 6 mil fra Ringebu til Dalseter og helt frem til hytta er det snakk om å stige nesten 900 høydemetere. Vil det være mulig? Hva sier dere som har erfaring?


PokerFjes

Dette går bra, men jeg tror det er lurt å kjøre via Ringebu som du har planlagt.
Den siste etappen du beskriver ligner på Notodden-Gausta(blikk) via Tuddal - som jeg kjører ganske ofte. Relativt  jevn stigning, fra 50moh opp til 1100moh. På første tur ville jeg nok ladet opp mot 90% på Ringebu. Greit med litt reserve (og du må forvente å bruke ca 70% av "tanken" på tur opp).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

atrus

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:36
Dette går bra, men jeg tror det er lurt å kjøre via Ringebu som du har planlagt.

Takk for raskt svar. Da roet "nervene' seg helt

PokerFjes

Sitat fra: atrus på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:44
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:36
Dette går bra, men jeg tror det er lurt å kjøre via Ringebu som du har planlagt.

Takk for raskt svar. Da roet "nervene' seg helt
:)

jeg tok en titt på ruta Lillehammer (fra GK's hurtiglader i sentrum) til Dalseter Høyfjellshotell, og den er "bare" på 77km. På sommeren kan det godt hende du kan kjøre Gausdal opp, men på vinteren er det nok litt mer utfordrende.

Sjekk Greenrace http://www.jurassictest.ch/GR/ - den gir en ganske grei pekepinn på forbruk.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

atrus

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 14:10

På sommeren kan det godt hende du kan kjøre Gausdal opp, men på vinteren er det nok litt mer utfordrende.

Sjekk Greenrace http://www.jurassictest.ch/GR/ - den gir en ganske grei pekepinn på forbruk.

Sjekket dette. Begge alternativene har mye stigning. Fra Arctic Roads Lillehammer Hurtigladestasjon er det 75 km. til Dalseter. Så må jeg legge på 3 km. til med enda mer stigning. Fra Grønn Kontakt, Hurtigladestasjon i Ringebu er det 60 km. + 3.

Hm... Det er jo i grunnen ikke så stor forskjell. Men stigningskurven er forskjellig. Gjennom Gausdal ser det ut som jeg har mer jevn stigning, mens via Vinstra opp til Skåbu er det først forholdsvis flatt før det stiger kraftig. Jeg vet ikke om dette har noe å si?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA