Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmeladere?

Startet av Øyst1, torsdag 15. desember 2016, klokken 15:07

« forrige - neste »

Øyst1

Jeg ser at om jeg forvarmer bilen når den lader, og kjører med 21 grader på klimaanlegget, kommer jeg ca 5 km kortere når jeg når 95 prosent på batteri, enn å starte med kald bil og klima på 21 grader.

Lønner det seg da å forvarme bilen? ( foruten at det er flott å sette seg i en varm bil)
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

bob-bob

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 11:19
Jeg ser at om jeg forvarmer bilen når den lader, og kjører med 21 grader på klimaanlegget, kommer jeg ca 5 km kortere når jeg når 95 prosent på batteri, enn å starte med kald bil og klima på 21 grader.

Lønner det seg da å forvarme bilen? ( foruten at det er flott å sette seg i en varm bil)
Det lønner seg kun hvis du klarer å mate mer energi inn i bilen enn det du tar ut. På 10 ampere tilkopling ( som følger med bilen , med "kladd") går det ikke så bra , da varme fort bruker mere enn 2000 watt i kulda.
Du vil jo likevel få erstattet en del av strømmen da bilen jo er tilkoplet , men husk å bestill lading samtidig som du bestiller varme fra appen.

Dersom du har en 16 ampere tilkobling (3,3kW) vil det fungere dersom du lar bilen stå på varme litt , og bestiller ny oppstart av lading pr. telefon eller pc samtidig. Bilen bruker fort 3,3kW i oppstart av varme , men faller ned etter noen minutter ( anslagsvis 3 til 5 minutter ) og bilen vil da topplade batteriet samtidig som det varmes.

Har du 32Ampere (6,6kW) tilkopling , som jo er ekstrautstyr på Leaf  , så vil du ikke ha noen slike problemer uansett.

nr1rayner

Det spørs hva du mener med å lønne seg.. Totalt bruker du jo mer strøm ved å forvarme, men med forvarmet bil skal du bruke mindre strøm på kjøreturen din.

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 12:51
.......men husk å bestill lading samtidig som du bestiller varme fra appen.

Hæh?
Ikke ofte jeg bruker forvarming, og svært sjelden min er fulladet. Men i dag var den det (LeafManager sa 100% koblet til, lader ikke).
Bestilte forvarming knappe 10 min før jeg kom til bilen og sjekket A-trekket før jeg koblet fra (bruker EVI-kabel med display).
Den lå på normal lading da jeg ankom bilen, så ref min erfaring skal lading altså starte opp automatisk så lenge bilen er koblet til.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Det forklarer en god del.
Jeg har ladestasjon på 16a med egen kurs. Skrur på oppvarming et time før jeg skal i bilen. Lar den varme til jeg kobler av.
Da viser ofte batteriet 98 prosent, så tydelig den ikke klarer å gi nok strøm til å lade helt opp når varmer.

Takk for svar
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:45
Det spørs hva du mener med å lønne seg.. Totalt bruker du jo mer strøm ved å forvarme, men med forvarmet bil skal du bruke mindre strøm på kjøreturen din.

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 12:51
.......men husk å bestill lading samtidig som du bestiller varme fra appen.

Hæh?
Ikke ofte jeg bruker forvarming, og svært sjelden min er fulladet. Men i dag var den det (LeafManager sa 100% koblet til, lader ikke).
Bestilte forvarming knappe 10 min før jeg kom til bilen og sjekket A-trekket før jeg koblet fra (bruker EVI-kabel med display).
Den lå på normal lading da jeg ankom bilen, så ref min erfaring skal lading altså starte opp automatisk så lenge bilen er koblet til.

Ja , hvis den fortsatt lader når du bestiller varme går det greit. Min erfaring er dessverre at den ikke alltid starter lading igjen når fulladet hvis jeg bestiller varme. Derfor gjør jeg begge deler for sikkerhets skyld.  ;)

sylwester

Dette har jeg merket med min 2012-modell. Har jo ikke problem med rekkevidde så har ikke tenkt på hvordan man unngår det. Hvis bilen er fullada så får man uansett ikke starta lading. Jeg lader utelukkende med 3,6kW-lader.

Hvilken prioritering har dere på klima/lading og har det noe påvirkning på dette?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TeslaK

Mener det står i manualen at den kun skal trekke strøm fra laderen..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

leafnor

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:26
Mener det står i manualen at den kun skal trekke strøm fra laderen..
Den trekker primært fra lader, men kreves mer enn hva som kommer inn fra nett tappes det fra batteriet.
For GEN1 med TorC sin varmemod eller egen tilsvarende der en lurer bilens varmeapparat til å tro vannet er varmere enn virkelig, er trekket på over 3,3kW (16A/220V) svært kort og batteriet tappes så og si ikke.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Min fungerer slik at hvis bilen er ladet til 100% før forvarming starter, så trekker den kun fra strømnettet.
Hvis den er ladet til under 100% (eller muligens under 80%) tillater den seg å trekke strøm fra batteriet i tillegg. Når det er bikkjekaldt bruker varmeapparatet mer enn 3.6kw og batteriet tappes noe.

Jeg har prioritet på klima.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyst1

Jeg har garantert 100 prosent på batteri når jeg skrur på forvarming. Den står da ca 1 time å varmer. Når jeg da kobler av kabel og skrur på bil, har jeg normalt 98 prosent ( noen ganger 99 prosent)  på batteriet.

Med andre ord må den tappe strøm fra batteri.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

leafnor

Aldri funnet ut av det med prio klima eller lading.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Øyst1

I dag skrudde jeg på ladingen igjen før jeg skrudde på forvarming. Den stod å varmet i 15 min, før jeg koblet av og satte meg i bilen.

Da viste batteriet 99 prosent!

Så tydelig at varmingen trekker strøm fra batteriet, selv om bilen står på lading.

Jeg har som sagt en egen 16a ladestasjon med egen kurs.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

tomrh

Skikkelig forvarming av vår 2012-mod trekker typisk 4-5 GIDs fra batteriet, selv om vi har 16A og 3,6 kW tilgjengelig fra veggen. Men jeg mener man får det igjen pga. høyere batteritemperatur. Erfarer litt kortere rekkevidde om jeg bare halvvarmer bilen, selv om jeg starter med flere GIDs.
(Ser også av Leafspy at den åpne grillen kjøler ned batteriet ganske effektivt!)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA