Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul versus Nissan Leaf

Startet av bjaolsen, fredag 11. september 2015, klokken 13:24

« forrige - neste »

zbk

Det stemmer at PodPoint gir beskjed om maks ladestrøm bilen får lov til å trekke. Bilen trekker deretter så mye strøm den ønsker opp til denne grensa.

De som ønsker å lese om dette til øyet blir stort og vått kan starte her og så google seg videre så lenge de ønsker  :) : https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

I ditt tilfelle ser det ut til at bilen trekker 7.5kW og sender 96-97% videre til batteriet. Hvis du har rimelig lav SOC er det litt rart det ikke trekkes mer.

Jeg skal se om jeg kan få studert ladingen min litt nærmere ved hjelp av CanZE ved en anledning.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

Effekten som går inn i bilen er både avhengig av pilotsignal og nettspenning, samt kvaliteten på transformatoren.
Dersom du har Pilotsignal på 14 A og fase-nøytralspenning på 205 volt vil du få 8,6 kW, gjerne litt lavere da bilen trekker noe lavere enn pilotsignalet.

Kommunikasjon mellom wall-box og bil er en-veis. Wallbox gir beskjed til bilen om maksimalt lovlige strømtrekk (ikke effekt).
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: zbk på fredag 13. november 2015, klokken 08:49
Det stemmer at PodPoint gir beskjed om maks ladestrøm bilen får lov til å trekke. Bilen trekker deretter så mye strøm den ønsker opp til denne grensa.

I ditt tilfelle ser det ut til at bilen trekker 7.5kW og sender 96-97% videre til batteriet. Hvis du har rimelig lav SOC er det litt rart det ikke trekkes mer.

Nja, jeg tipper heller at den trekker 9,7kW fra nettet og sender 7,3kW inn på batteriet. Det gir en virkningsgrad rundt 75%. Det er lavt, men nå er heller ikke Chameleon-laderen kjent for høy effektivitet. De fleste andre elbillladere ligger rundt 88-90%, jeg har null tro på at Chameleon-laderen ligger på 96-97%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatDet er lavt, men nå er heller ikke Chameleon-laderen kjent for høy effektivitet.

Du blander effektivitet med effektfaktor.

Chameleonomformeren er uisolert slik at man kan forvente høyere effektivitet enn en isolert lader/omformer.

Det skulle gitt alvorlig utslag på rekkevidden dersom Cameleonomformeren skulle bare ha 75% effektivitet, eller hva, Kirkebø?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 13. november 2015, klokken 16:56
SitatDet er lavt, men nå er heller ikke Chameleon-laderen kjent for høy effektivitet.

Du blander effektivitet med effektfaktor.

Chameleonomformeren er uisolert slik at man kan forvente høyere effektivitet enn en isolert lader/omformer.

Det skulle gitt alvorlig utslag på rekkevidden dersom Cameleonomformeren skulle bare ha 75% effektivitet, eller hva, Kirkebø?

Hvorfor skulle det gi utslag på rekkevidden, en omformer kan da være mye mer effektiv ene veien enn andre. Dessuten har jeg lest ganske mange klager her i det siste som går på at Zoe bruker lengre tid på å lade enn forventet. Spesielt på 22kW, men tidligere har det blitt hevdet at ladetiden på 10A også er mye lengre enn man skulle forvente.Ut fra det virker det ikke ulogisk å anta at effektiviteten kan være en del dårligere enn de vanlige 88-90%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Det er akkurat de samme transistorene som sender strømmen den ene eller den andre veien. Hvorfor skulle den være mer effektiv den ene veien?

Skjønner du forskjellen på effektivitet og effektfaktor?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 13. november 2015, klokken 19:14
Det er akkurat de samme transistorene som sender strømmen den ene eller den andre veien. Hvorfor skulle den være mer effektiv den ene veien?

Skjønner du forskjellen på effektivitet og effektfaktor?

Det er mer enn bare Transistorene involvert, og f.eks Justerbare DC-DC konvertere kan ha ganske forskjellig effektivitet i forhold til hvilke spenningsnivåer man skal konvertere til.

Det kan selvsagt også hende at effektfaktoren er såpass dårlig at man bare får ut 7.5kW ved 3x14A strømtrekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

#22
Som jeg har skrevet lenger oppe (tror jeg) så har jeg målt litt....

Jeg har akkurat samme tall for POD-point 11kW. Pilot på 14A.

Måleren i skapet viser også at jeg leverer 14A på hver fase, eller ca. 9.9kVA (jeg har ca. 410V)
Måleren sier videre at jeg leverer 8,5kW, det vil si en effektfaktor på ca. 0,85.

Av disse 8,5kW ser jeg i CanZE at det går ca. 7,6 kW DC til batteriet, det vil si en effektivitet på 89%

Det "morsomme" er at når bilen "balanserer" batteriet (99-100%) så trekker Chameleon fortsatt 10A eller ca. 7 kVA, men den leverer ca. 2kW til bilen, en effektfaktor på 0,25 !!
Har ikke sjekket med CanZE hvor mye effekt som går fra Chameleon til batteriet.

Som privatabonnenter betaler vi heldigvis (foreløpig?) for kW og ikke kVA...

For en innføring i kW / kVA se her :
http://electrical-engineering-portal.com/beer-mug-and-power-factor
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA