Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av ABjørnA, torsdag 29. oktober 2015, klokken 17:21

« forrige - neste »

ABjørnA

Hei

Skal hente en ny leaf og kjøre den over fjellet. DVS Drammen - Bergen. Bil vil være lastet med 4 stk vinterdekk samt matpakke og godt humør. Regner med å hurtiglade underveis.
Det blir en fast stopp på Geilo med overnatting.
Men hvor langt kommer jeg/bør jeg kjøre før ladebehovet melder seg? Er 100-120 km innenfor?
Fra Geilo er det 155 km til Voss. Det er en del klatring først men så mye nedover til Eidfjord før ny stigning før Voss. Er dette mulig å få til i ett strekk?

nr1rayner

4 hjul og matpakke er ikke last, veier like mye som en passasjer omtrent.
Finnes ingen fasit, vi kjører forskjellig.. Som første tur bør du beregne gode marginer og starte med 100%.. 10 mil på flat vei burde være grei skuring, men tror ikke jeg ville begitt meg ut på mye lenger strekk uten i det minste ha mulighet for lading...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

Jeg vil anbefale deg å registrere deg som kunde hos Fortum og Grønn kontakt, dette er gratis og du får best priser. Du kan registrere elbilforeningens brikke eller få egen brikke fra operatørene. Grønn Kontakt har også app der du kan starte og stoppe lading til samme pris som brikke. I tillegg bør du laste ned appen Bilkraft som BKK i Bergen bruker.

Når det gjelder strekningen du nevner så kjenner jeg den ikke, men jeg ville ikke satset på så lange strekk når man ikke er vant til bilen. Isåfall ville jeg planlagt ladestopp på Eidfjord, og så hoppe over i tilfelle du ser at du har nok til neste hurtiglader. Stille "varmt" vær kan gi stor forskjell i rekkevidde i forhold til vind, kulde og regn. GK og Fortum er også billigere å lade på enn BKK.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ABjørnA

Takk.
Det følger med 10.000 ladekroner på fortum med bilen. Så jeg skal på å satse på å treffe disse. Regner ellers ikke med å ha behov for hurtiglading i hverdagen så jeg må prøve å få solgt brikken videre etter hjemkost.

Men 100-120km burte gå greit?

rogersen

Med 3 i bilen og motorveikjøring (uten mye bakker) i 80-100km/h får jeg rundt 100-110km i varmt fint vær. Du vil å noe lengre rekkevidde ved lavere fart og mindre last. Men 155km går nok ikke.

ABjørnA

Sitat fra: rogersen på tirsdag 29. september 2015, klokken 15:51
Med 3 i bilen og motorveikjøring (uten mye bakker) i 80-100km/h får jeg rundt 100-110km i varmt fint vær. Du vil å noe lengre rekkevidde ved lavere fart og mindre last. Men 155km går nok ikke.

Nei, prøver meg ikke på det. Men jeg vil tro at det er en del regenering fra vidda til Eidfjord. Det er vel en 800m fall. Det bør vel presse rekkevidda litt lenger. Uansett; prøver meg ikke på dette på førstedagen.

Electrix

#6
Jeg kjørte selv 98 km i går og kom fram med low battery warning og 19% igjen i følge LeafSpy. Min bil er eldre og har en NEDC rekkevidde på 175 km mot dine 199? men samtidig hadde jeg 5 grader utetemp og du får det antakeligvis kaldere. Jeg kjørte mesteparten av veien i 90 km/t på speedometer og bak en lastebil. Jeg hadde varme i setet og rattet og noe varme i kupeen, men ikke 20 grader akkurat, mere "ha på jakke temp".

Jeg har heller ikke stort behov for hurtiglading i hverdagen, jeg har nå hatt Leaf i litt over 3 år og hurtigladet 15 ganger. Men 10 av disse er gjort det siste halvåret pga at det nå har dukket opp såpass tett  med hurtigladere på Sørlandet at jeg ikke trenger å planlegge så mye. Siden det ikke koster noe å være kunde hos de nevnte operatørene vil jeg anbefale å registrere deg hos disse slik at du har en ekstra sikkerhet når du kjører. Selv har jeg GK og Fortum brikkene liggende i bilen til en hver tid.

Ellers ønsker jeg deg god tur og håper det blir en fin opplevelse. Det er bra du sjekker litt på forhånd, altfor mange setter seg først inn i dette når de står med tomt batteri ved en hurtiglader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

eivisa

Kjørte nettopp strekningen Dyranut- Voss i min 2011mod. Brukte 0 watt Dyranut - Eidfjord, og 8100w Eidfjord - Voss. Våte veier.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Chiwas

Jeg ladet på den siste Grønnkontakt ladern på Geilo og ladet igjen på Eidfjord. Jeg hadde faktisk 50 % igjen i Eidfjord. Men jeg hadde 4 grader og sol over nå i helgen. Var heldig med været.

OlavEmil

Med 100% frå Geilo bør du klare Voss.

Merk at ladarane på Voss er BKK. Får ikkje brukt ladekvoten frå Fortum der. Eidfjord er Grønn Kontakt. Einaste du får brukt Fortum på, er mellom Oslo og Flå. Her er det vel Fortum på ein del av Kiwiane oppover.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Christer

Har hørt at splitter nye dekk har større rullemotstand enn dekk som har blitt "kjørt inn". Dvs at man taper noen kilometer på at bilen er ny. Så det er enda en grunn til at man ikke kan sammenligne rekkevidden direkte med andre som har tatt turen.
-----------------------------------

Nissan Leaf Nordic 2015 - lev medio mai

sølv-pilen

Du må nokk basere ladingen din på andre hurtigladere en Fortum som følger bilen. se ladekart Fortum:

http://www.fortum.no/finn-ladestolper-ladekart/

Grønn kontakt og BKK er vel de operatørene som kan gi deg lading i det store hullet mellom drammen og Bergen. Grønn kontakt tar 3 kr minuttet for SMS kunder, så det er ikke uvesentlig om hvorvidt du har abonnemang eller ikke.

http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

ABjørnA

Takk for mange svar. Turen går på mandag. Satser nok på korte intervaller. Skal gi en tilbakemelding om hvordan det gikk.
Geilo-Voss i ett strekk er fristende, men spørs om ikke det blir for vågalt.

eivisa

Har du ca 8500watt igjen når du er i eidfjord, da går voss greit!
Jeg brukte 8100watt på den strekningen...
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA