Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autohold, bremseklodser eller elmotor ?

Startet av Bjoris, torsdag 29. september 2016, klokken 10:02

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har sammenlignet estimert rekkevidde på aktuelle strekninger for oss med hhv X60 og S70 da prisene er omtrendt like på disse to bilene og det er disse det står mellom for oss.

Jeg har modda begge bilene en del i http://www.jurassictest.ch/GR/ for å få rimelig reelt forbruk, kanskje i meste laget, men bedre det enn omvendt. Denne estimeringen tar selvsagt med høydemeter og er erfaringsmessig ganske ok estimator...

Jeg har valgt de strekkene vi kommer til å kjøre jevnlig, som en ser skal det gå ganske greit også med X60, men den enorme friheten vi hadde med 85en forsvinner, her blir det litt finregning og lite å gå på om det er omkjøring, skikkelig møkkavær mv. Likvel er det interessant å se at det bare er to strekk som ser ut til å skape hodebry dvs ekstra ladepause på Chademo vs 70en, det er Aurland-Dombås og hjemme fra og til Åmot i Vinje. Tilbake også må vi lade i Porsgrunn med Xen, men jeg hadde nok kjørt direkte til Åmot med 70Den...

Det er ikke ille, men det er likevel viktig å ha klart for seg hva en gjør når en kjøper en 60X, noen av gleden og det unike med Tesla forsvinner når rekkevidden blir ett tema...

Vi har også tanker om Europa og med høy fart vil nok X60 være litt "Leaf" nedover, tipper det går greit, men det blir mange stopp og så er vår erfaring at det blir det uansett med barn ombord, men på motorvei sluker en jo mange flere km pr time og problemstillingen blir mer reell enn i Norge for oss også...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Med mindre man orker å vente på de siste 10-12% på 75 så har den i min mening ikke noe poeng foran 60. Så reelt mener jeg man kan velge 60 eller 90. Er mange penger imellom de.

Rico

Sitat fra: petersv på lørdag 06. august 2016, klokken 12:29
Med mindre man orker å vente på de siste 10-12% på 75 så har den i min mening ikke noe poeng foran 60. Så reelt mener jeg man kan velge 60 eller 90. Er mange penger imellom de.

Uenig. Jeg valgt X75 fordi jeg lader 99% hjemme, og har lademulighet på hytta. En X60 hadde jeg kanskje ikke kommet meg til hytta vinterstid. Men hvis man primært kjører rundt på superladere så stiller det seg annerledes. 

Øyvind.h

Om 60 har reelt 60 tilgjengelig for bruk så vil 75'en gi deg ca 23,3% bedre rekkevidde (75 har iht måling 74 av 78 tilgjengelig).

5-6 mil mer medbragt hjemmefra er ikke å forakte :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#4
Jeg har selv ikke konkludert, det er jo slik at jeg VET at 60 på Xen er i minste laget, men er enig i at det står liksom likevel ikke mellom 60 og 75, men 60 og 90. 90 er altfor mye for oss og da står vi igjen med 60en.

75 er altså slik at du betaler 77.100 for å få lov å ladet batteriet over 80%, ALT annet er likt. På 90 så får du som Øyvind.H har påpekt, bedre ladefart, bedre performance og når jeg ser på disse tallene mellom SC så er det først med 90 at en ikke trenger tenke på rekkevidden også med X.

Selvsagt er 75 mye bedre enn 60, men det er mest om du har jevnlige strekk som ikke dekkes med 60en etter min mening, men en er jo alltid farget av egne meninger;) Har dog ikke problem å forstå at folk velger 75, der får en jo også meget bra valuta for pengene med 74 kwh tilgjengelig. Dersom det er mindre enn 60 tilgjengelig i 60 så er den uaktuell for meg, helst håper jeg Tesla har vært rause og gitt 62-64 kwh tilgjengelig... Mener også det kan være sannsynlig når en ser på oppgitt rekkevidde mellom bilene og det faktum at det bare er 11 kwh mellom 75 og 90...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Sitat fra: Rico på lørdag 06. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: petersv på lørdag 06. august 2016, klokken 12:29
Med mindre man orker å vente på de siste 10-12% på 75 så har den i min mening ikke noe poeng foran 60. Så reelt mener jeg man kan velge 60 eller 90. Er mange penger imellom de.

Uenig. Jeg valgt X75 fordi jeg lader 99% hjemme, og har lademulighet på hytta. En X60 hadde jeg kanskje ikke kommet meg til hytta vinterstid. Men hvis man primært kjører rundt på superladere så stiller det seg annerledes.

Det er sant, men jeg personlig liker ikke å belage meg på så små marginer som 5-6 mil, så da ville jeg gått for 90. Men dyrt er det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA