Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er forksjellen på fast og flytende dinokraft?

Startet av kodalse, torsdag 26. februar 2015, klokken 09:16

« forrige - neste »

kodalse

Som bruker av baatplassen.no har jeg blitt vant til å benytte forumet for oppdateringer på hva som utbedres på eiendelen.
Om jeg noen gang kommer til å selge løvbladet bør dette være en bedre dokumentasjon enn servicerapporter osv.
Her kan jeg legge inn både dette, batterirapporter, osv.

Aller først en beskrivelse av bilen.

Ordinær norsksolgt leaf fra juni 2012.
Oppgradert på verksted med Webasto bensinvarmer (fungerer som bare det i disse vintertider)
Avtagbart hengerfeste for sykkelstativmontering.
Batterirapporten sier topp score selv etter 2,5 år og 44782,- kjørte kilometer.
Antall hurtigladninger 60
Antall ordinære ladinger 1425

Leaf Spy data målt 04.02.2015 temperatur ute -3,5C:
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

trondi

Kan jeg spørre hvor mye du betalte for webasto varmeren og hvilken effekt dette hadde? Følte du det var verdt pengene?  Har selv en 12 fra USA, synes rekkevidden godt kunne vært litt lengre på vinterstid.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

kodalse

#2
Webastoen er installert av elbilhjelpen.no i Asker. Koster ca 20k ferdig installert.
Fordelen er at den holder temperaturen såpass høy at det blir marginalt med strømforbruk selv ved relativt kalde dager.
Den jeg har er en liten variant og på 2012 modellen vil elektrisk varme uansett brukes med mindre man setter en bryter på sensoren til elvarmeellementet.
Jeg ligger på lengre turer rundt 10 mil på vinteren vil jeg anta, men det er først etter vinteren jeg har lært meg å justere klimaanlegget slik at det fungerer optimalt  :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

LeafSwe

Sitat fra: kodalse på onsdag 04. februar 2015, klokken 22:21

Leaf Spy data målt 04.02.2015 temperatur ute -3,5C:

Hej! Har du fortfarande lika höga värden på AHr och Hx?
3P+
3SR+

Trekkoppbil


thoru

kan du gi litt mer info om hva elbilhjelpen har installert i bilen din?
er webastoen koblet på samme "vann"-rør som den originale varmeren? kjørte du nedover for å få montert?
hvordan benytter du deg av webastoen? knapper? innstillinger? hvordan fungerer varmeinstillingene inni bilen når man har webastoen?

kodalse

Webastoen er en identisk type som står i de gamle PSA elbilene. Den står direkte inn i varmekretsen sammen med den originale elektriske varmekolben. På det meste har jeg da inntil 5,75kW fra varmekolben og 3kW fra webastoen. Det blir rimelig fort varmt på de kaldeste vinterdagene.
Webastoen har i tillegg en bryter slik at jeg kan velge å ikke bruke den. Stort sett brukes den kun når det er snakk om lengre turer, eller de dagene jeg trenger "litt ekstra".

Problemet var derimot at den vanlige elkolben har høyere temperatursetting enn webastoen for når den kobler til/fra.
Derfor har jeg også koblet inn en motstand på 330ohm slik at jeg har full kontroll på varmekolben.
Jeg kan da kjøre uten noe som helst bruk av varme fra elkretsen, med bortimot sommerrekkevidde på vinteren.

Som eksempel virker alle varmeinstillinger som originalt når jeg stenger av elektrisk varmekolbe og slår på webastoen.
Ingenting er uforandret slik sett fra det originale. Tipper at jeg på sommers tid har nesten like lang rekkevidde som 2013/14/15 modell og litt lenger på de kaldeste vinterdagene.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

thoru

akkurat. så webastoen peiser bare på. temeraturstyringen originalt fungerer som vanlig.
en ting som kanskje ikke er mulig er å fjernstyre bare webastoen? ala skru på varme fjernt. har en 2012 usa modell som ikke lar seg fjernstyre, men som jeg kunne godt ha tenkt meg å forhåndsvarme, men høres ut som det trengs litt mere modifikasjoner for å varme via webasto fjernt?

kodalse

Ja det er riktig. Krever nok noe mer for fjernstyring.
Webastoen starter heller ikke på forvarming av bilen. Da benyttes kun elektrisk varme.
Men det lar seg gjøre å slå på bilen manuelt, starte klima og webasto uten varmekolbe inne.
Da vil kupeen bli forvarmet før man skal ut på farten.
Bruker litt bensin, som ikke er helt ønskelig.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA