Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny elbilavgift fra 9. oktober 2015

Startet av musi78, søndag 11. oktober 2015, klokken 20:12

« forrige - neste »

andy76

Pwb- har akkurat kjøpt Ion selv, i konkurranse med iMiev. Ingen prøvde å lure meg med batterikapasitet, men 8 års batterigaranti vs 5 år i Ions favør gjorde utslaget for meg. Jeg er mest bekymret for batteriene, og da var 3 år ekstra garanti grei å ha.. Kan forøvrig ikke fatte at Mitsubishi gir dårligere batterigaranti enn franskmenna på biler som Mitsubishi har bygd...Så skal det dog sies at BOS ikke kan fortelle HVA som ligger i disse 8 årene, men det for bli en sak for KNA om BOS prøver seg :-) Den tid den sorg.
Peugeot Ion 2015

tomrh

Tror batterigarantien er omtrent verdiløs, om det er 5 år eller 8 år spiller liten rolle. Gjelder bare om batteriet tar kvelden fullstendig. Det er trillinger på forumet her som er helt nede i 36-37 Ah etter 3-4 år og ~50.000 km kjørt, det er nok bare toppen av isfjellet. Når utgangspunktet er 48 Ah kan man jo selv regne ut kapasitetstapet.  ::) Må nok en rettsak til for å definere hva "80% restkapasitet" betyr.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Og for å beholde batterigarantien, må alle servicer under alle år gjøres av offisielle eller godkjente verksted, disse synes jeg i forhold til bil og hvor enkle servicene er koster mye i jemførelse med andre merker.
Kan godt være det lønner seg at man kun gjør minimumsmservice av uavhengig verksted eller selv og "tar risikoen" og bruker de sparte merkeverksted serviceutgiftene til en ev. risikopott for batteri, kan fort bli ca 30000kr i den potten over 8 år....

andy76

Mitsubishi har iallefall gitt en forutsetning for sin garanti: 80% kapasitet fram til 5 år, hvis ikke bytter de celler(?) slik at det kommer over 80%. Dette er mer enn hva franskmenna har gjort.
Peugeot Ion 2015

pwb

Sitat fra: tomrh på fredag 18. september 2015, klokken 15:30
Tror batterigarantien er omtrent verdiløs, om det er 5 år eller 8 år spiller liten rolle. Gjelder bare om batteriet tar kvelden fullstendig. Det er trillinger på forumet her som er helt nede i 36-37 Ah etter 3-4 år og ~50.000 km kjørt, det er nok bare toppen av isfjellet. Når utgangspunktet er 48 Ah kan man jo selv regne ut kapasitetstapet.  ::) Må nok en rettsak til for å definere hva "80% restkapasitet" betyr.

Er det hele batteriet eller celler som ryker som gjør at effekten går ned?

tomrh

Batteriet som helhet svekkes ved bruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA