Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke forbedringer har nye TMS ifht de første TMS?

Startet av Kristin72, fredag 06. november 2015, klokken 06:27

« forrige - neste »

Kristin72

Hei,

Et par spørsmål angående lading..
Er det greit å lade hver natt?
Når batteriet er full ladet kommer det opp estimert kjørelengde, er dette utifra tidligere kjøremønster?
Når vi fikk bilen i juli fikk vi etter første lading 177 km, i tiden etterpå lå dette på ca 155 km, men nå de siste ukene har jeg bare fått ladet til ca 118 km,,,  hvorfor? Jeg kjører 6,6 mil tur retur jobb hver dag i snitt..

madsskon

Hei!

Med din vei til jobb ville jeg ladet hver natt ja. Men om det er det sunneste for batteriet er det sikkert ikke. Sies at det lønner seg å kun lade til 80% og at det lønner seg å kjøre det ganske langt ned osv.. Men for min del går det praktiske foran det å ta 100% riktige valg i forhold til batteriet. Jeg trenger bilen. Enkelt og greit.

Angående estimert kjørelengde er dette bare en gjetning fra bilens side basert på tidligere kjøremønster ja.

Ut i fra dine tall vil jeg tro du har en rimelig grei stigning opp til ditt hus? Altså at de siste km du kjører er stigning og ikke nedoverbakke / flatt. Da vil du oppleve at estimert km er lav hver gang.

Til eksempel kjørte jeg fra hytta på fjellet i går med estimert km 145 ved oppstart. Kjørte nesten 160 km før jeg ladet og da var batteriet på 36% ;)

Stol på batteristrekene og prosenten i det store displayet. Estimert km er egentlig bare for gøy :)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Pomorbror

Kjøremønsteret ditt viser typisk rekkevidde og er etter min erfaring veldig korrekt.
Har også kjørt til hytta på oppdal som ligger på ca 600 meter 130km og er da nesten fri for strøm, men hjem igen har jeg 40 prosent igjen da det er 600 høyde meter nedover.

madsskon

Jeg har hvertfall aldri opplevd at rekkeviddegjetteren tar riktig. Det blir alltid mer km å kjøre etterhvert på turen kontra det som står der når jeg starter på morgenen.

Men da er jeg sikkert eksepsjonelt flink til å kjøre el-bil ;)

Neida, vet at de aller fleste sier at man ikke kan stole på den gjetningen, men må stole på batteriprosenten og strekene.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

OlavEmil

Sitat fra: madsskon på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 07:57
vet at de aller fleste sier at man ikke kan stole på den gjetningen

Dette er noko som først og framst heng att frå den tida elbil = Leaf. Leafen sin km-visar er ekstremt dårleg. Kia sin er veldig bra, og du kan i dei fleste tilfella stole på at du kjem så langt som han viser (med mindre plassen du skal til ligg høgare enn plassen du startar, eller du vanlegvis køyrer i byen, og plutseleg skal køyre i 110 på E18). Visaren i Kia er fornuftig konservativ, og du vil stort sett kome nokre km lengre enn visaren seier. Veldig sjeldan / aldri vil du kome kortare, ved normal køyring.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Pomorbror

#5
Har samme erfaring med min Kia. 8)
Ligger du på 80-83 km på vanlig veg (normale opp og nedoverbakker)så øker rekkevidden litt, kjører du 90+ så reduseres rekkevidden (dete er selvsagt etter mitt kjøremønster ca 145 km/v 100% lading :)
Har ingen problem å strekke rekkevidden til 165 km ved bevist økonomisk kjøring.

HenryJac

Jeg spurte selger og han sa at med dagens teknologi så er det ikke farlig å lade til 100%
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA