Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Medlemsfordeler hos bilnerden.no

Startet av Navl1, søndag 25. september 2016, klokken 19:09

« forrige - neste »

Navl1

Hei

Jeg har sittet lenge på gjerdet når det kommer til elbil, og nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for å slå til.
Har også sett at Leaf er det nærmeste jeg kommer på sjekklisten min som er:

- Rimelig elbil
- Med god plass
- Nogenlunde fornuftige servicepriser

Pluss er det jo at Leaf også er behagelig å kjøre.

Så til saken, jeg ønsker å bruke maks 150.000,- på bilen, men jo mindre jo bedre.

Ser jeg kan få en tekna som har gått nesten 60 000km for omtrent den summen, eller en acenta for samme sum og rundt 20 000km på telleren. Har mest lyst på tekna, og her kommer spørsmålet mitt:

Er det dumt å kjøpe en leaf som har gått 60 000km? Da tenker jeg spesielt på batteri.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Olee

Du bør uansett får sjekket batteristatus med LeafSpy før du kjøper. Du finner mye info om dette på forumet :)

Bekkenes

Kam vel variere  :)
Synes 150,000kr kanskje er litt mye?
Det er omtrent samme jeg ville legge min tekna ut for, men da med 48,000km.
Men jeg ville ha prutet på den til 150 hvis den falt i smak.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

nr1rayner

En i en annen tråd som var på jakt etter Tekna, til samme pris..
Det er da vel utrolig billig, får du Tekna til 150 eller mindre er den vel USA-import, skadet eller noen har det travelt med å selge..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bekkenes

Kan Ikke skjønne hvorfor det skal være billig.
Min er kjøpt av norsk stor forhandler, så 5 år reklamasjon mot de. Selve bilen kjøpte de fra frankrike med 5km på rullatoren.
et verdifall på 100,000kr på 3 år synes jeg Ikke er unormalt, spesielt Ikke med 60,000km på telleren.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

bob-bob

Sitat fra: Bekkenes på onsdag 03. august 2016, klokken 10:00
Kan Ikke skjønne hvorfor det skal være billig.
Min er kjøpt av norsk stor forhandler, så 5 år reklamasjon mot de. Selve bilen kjøpte de fra frankrike med 5km på rullatoren.
et verdifall på 100,000kr på 3 år synes jeg Ikke er unormalt, spesielt Ikke med 60,000km på telleren.

Fikk 187000 for min 2013 Tekna ca et halvt år siden , og den ble solgt på 2 dager på Finn. Absolutt som ny tilstand utvendig og innvendig , ikke en eneste liten ripe. Flere som bød på den. Hadde gått 55000. Men den var solgt ny i Norge , da.  Ser at det er forskjell på import bil priser og de som er solgt nye i norge. Hvorfor kan man jo bare spekulere i , men et hett tips kan være at forhandler garanti ikke oppfattes som det samme som importør garanti..?   Lykke til uansett , bilen er sikkert helt ok.

Selv kjøpte jeg ny fabrikkny Tekna nå i mars. ( av Nissan Norge )

TorC

Som regel så får man jo det man betaler for. Spørsmålet er helst hva man er villig til å betale ekstra for, eller er villig til å klare seg uten mot reduksjon i pris.

Jeg vil anbefale deg å lese litt på dette forumet og se hva folk opplever som meningsfullt ekstrautstyr, eller mangler.

Du får jo helt brukbare LEAF ned i under 100K om dagen, man da må du jo klare deg uten skikkelig FM-radio, varmeseter osv.

Batteriet må du uansett sjekke med LeafSpy uansett hvor bilen er solgt ny, og hvor gammel den er. Der ser du også hvor mange hurtigladinger den har, og hvor mange normalladinger. Høyt antall normalladinger kan være tegn på at eier fullader mer enn nødvendig, og følgelig sliter batteriet.

Personlig tror jeg at hvis du skal ha lavest mulig kostnad per km og år så bør du gå for USA-LEAF 1. gen. Altså -12 eller -11. Da vil du ha lavest avskriving, og evt. formuesavgift. I tillegg begynner disse bilene å bli såpass "gamle" at en ripe eller to ikke gir så mye utslag for når du selger den. OG det begynner å bli godt med deler på bruktmarkedet hvis du kan skru litt selv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Navl1

takk for gode svar.

skal kjøpe en slik:

http://www.ebay.com/itm/V1-5-Super-Mini-ELM327-OBD2-OBDII-Bluetooth-CAN-BUS-Auto-Diagnostic-Tool-ES9P-/290969098414?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43bf1c18ae

For den funker ikke sant?

Også får jeg lære meg leafspy. Kjøpet jeg hadde tenkt å gjøre før ferien utsetter jeg derfor til etter  :D

Må si jeg gleder meg til å få på plass Leaf  :)
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Olee

Nei den funker ikke, du må ha V1.5. Det finnes en del på eBay som skriver at de selger V1.5, men så få du allikevel V2.1.


Olee

Ja den skal funke, men ingen garanti  8) Har bestilt en lignende, og den var tydeligvis V2.1.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Navl1

da har jeg bestilt en slik, får trene på bilene til noen på jobben  :P

takk for hjelpen
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA