Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilwiki

Startet av Laban, tirsdag 25. august 2009, klokken 20:37

« forrige - neste »

Laban

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla Motors, som har tatt verden med storm med sin lynraske sportsbil, tilbakekaller nå halvparten av bilene etter at det er oppdaget problemer med styringen

http://www.hegnar.no/motor/article376383.ece

Det er dette som kalles service ;D:
"Elbilprodusenten vil i tida framover sende mekanikere hjem til hver og en av dem, for å trekke til noen skruer og utbedre feilen. Eierne skal samtidig få oppdatert programvaren i elbilens elektroniske hjerne – free of charge... (©NTB)"
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lipo

Utrolig hvilken medieoppmerksomhet denne saken får. Tilbakekalling av 250 biler, massivt må jeg si ;)

Strålende kundebehandling er det uansett :)

Har fulgt Tesla siden 2002. Den gang var det kun amerikanske forum og siter som omtalte Tesla.
Her hjemme dreide debatten seg om hvorvidt Think var stygg eller sjarmerende, og alle var enige om at elbil for all overskuelig fremtid ville være en hobby for noen få miljøfrikere i byen.

cra

#2
Ser ut til at el-biler i det store og hele er veldig "in" i aviser for tida. Stadig flere artikler, og selv "lokalavisa" Sunnmørsposten (smp.no) skriver om el-biler oftere og oftere. I skrivende stund er faktisk alle tre artiklene i "blokka" for "bil og motor" på forsida , samt de fire øversta artiklene under hele kategorien "bil og motor" om el-biler. :)  Bra, Sumpen!  :D

Edit: Nyeste sak omhandler de fem viktigste elbil-miljøene i Norge: http://smp.no/article/20090529/NAERTOGNYTTIG05/758052575/1048/NAERTOGNYTTIG01. Selv ville jeg kanskje valgt å kalle dem "leverandører" heller enn miljøer, men det er nå så. elbil.no vil jeg tørre å påstå er det viktigste elbil-miljøet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lipo

Sitat fra: cra på fredag 29. mai 2009, klokken 10:06
Ser ut til at el-biler i det store og hele er veldig "in" i aviser for tida. Stadig flere artikler, og selv "lokalavisa" Sunnmørsposten (smp.no) skriver om el-biler oftere og oftere. I skrivende stund er faktisk alle tre artiklene i "blokka" for "bil og motor" på forsida , samt de fire øversta artiklene under hele kategorien "bil og motor" om el-biler. :)  Bra, Sumpen!  :D

Edit: Nyeste sak omhandler de fem viktigste elbil-miljøene i Norge: http://smp.no/article/20090529/NAERTOGNYTTIG05/758052575/1048/NAERTOGNYTTIG01. Selv ville jeg kanskje valgt å kalle dem "leverandører" heller enn miljøer, men det er nå så. elbil.no vil jeg tørre å påstå er det viktigste elbil-miljøet. ;)

Helt enig ! Synes i det hele tatt at Think og Buddy som grunnlag for å briske seg som elbil nasjon er noe spinkelt.

Think er historien om forspilte muligheter. Har noen opplevd at Think har forsøkt å selge dem bil noen gang ? Hele slagsapparatet er bygget opp etter et venteliste-opplegg som minner om bilrasjoneringen på 50-tallet.
At utviklerne/designerne i Think enda ikke har fått frem en 4-seter, eller i det minste en bil med mulighet for barneseter bak vitner om at de ikke har begreper om kundenes behov og bruksmønster.
Heller ikke på batteriteknologi har de tatt særlig kloke valg de siste årene.

Det spennende fremover nå blir å følge med på hvordan den etablerte bilindustrien klarer å snu seg. De er nå på frenetisk jakt etter batteri, styringselektronikk og drivlinjer. Spørsmålet er om grunderbedriftene  innenfor slik teknologi blir kjøpt opp, eller om de isteden selv kjøper opp deler av den etablerte bilindustrien.

cra

Sitat fra: Lipo på fredag 29. mai 2009, klokken 10:24
Helt enig ! Synes i det hele tatt at Think og Buddy som grunnlag for å briske seg som elbil nasjon er noe spinkelt.

Tja... Sett i forhold til folketall osv så ligger vi da ganske bra an? Og selv om mange andre produsenter nå er i gang så vil jeg fortsatt tørre å si at Norge er i ledelsen, men om vi ikke får ut fingeren så blir vi fort tatt igjen. Jeg synes i alle fall det er for ille om Think skal gå nedenom og hjem igjen, nå som det egentlig bare er oppløpssida igjen. De andre er i utgangen av siste sving, og har mer fart, så det gjelder å henge i. Helst ser jeg at Think bli i Norge, slik at vi kan skryte av det også, men heller til Sverige/USA eller et annet sted enn konk.

Sitat fra: Lipo på fredag 29. mai 2009, klokken 10:24
Think er historien om forspilte muligheter. Har noen opplevd at Think har forsøkt å selge dem bil noen gang ? Hele slagsapparatet er bygget opp etter et venteliste-opplegg som minner om bilrasjoneringen på 50-tallet.
At utviklerne/designerne i Think enda ikke har fått frem en 4-seter, eller i det minste en bil med mulighet for barneseter bak vitner om at de ikke har begreper om kundenes behov og bruksmønster.
Heller ikke på batteriteknologi har de tatt særlig kloke valg de siste årene.

Må si meg enig i mye her. Spesielt kanskje på biten med salgsapparatet. Har vært med på en liknende historie selv for noen år siden, der firmaet jeg jobbet for hadde et kanonbra produkt, men salgsapparatet klarte ikke å selge. Kundene som hadde det var enige om at det var "langt foran alle konkurentene", og selv etter at firmaet var konkurs og all videreutvikling var avsluttet (og support likeså, bortsett fra at de fortsatt av og til ringte meg som "konsulent" når de lurte på noe) så brukte de fortsatt produktet i neste ti år (!) etterpå, i mangel av noe bedre/fordi det vi hadde levert dekket alle behov. Ser store paralleller til dette i Think. Veldig synd i grunn, for jeg har stor tro på produktet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA